ابعاد جدید از پشت‌پرده حراج ارزی ۲۸۰میلیارد دلاری

© AP Photo / Jose Luis Magana صندوق بین المللی پول
 صندوق بین المللی پول   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرداخت یارانه به خارج‌نشینان به‌دستور صندوق بین‌المللی پول و از سال ۱۳۶۹ تاکنون انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، رئیس‌کل بانک مرکزی از تزریق ۲۸۰میلیارد دلار به بازار ارز برای یارانه به خارج‌نشینان تعریف کرد و گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد این پرداخت یارانه به خارج‌نشینان به‌دستور صندوق بین‌المللی پول و از سال ۱۳۶۹ تاکنون انجام شده است.

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش آماری حیرت‌آور درباره عرضه ذخایر ارزی کشور در بازار برای تثبیت نرخ ارز در 15 سال گذشته ارائه کرد. آمار ارائه‌شده از سوی همتی اگرچه نوآورانه است و جای تقدیر دارد، اما 3 ایراد عمده به آن وارد است که می‌بایست برطرف شود.

آمریکا مانع پرداخت وام صندوق بین المللی پول به ایران شد - اسپوتنیک ایران
آمریکا مانع پرداخت وام صندوق بین المللی پول به ایران شد

ایراد اول اینکه این آمار فقط 15 سال اخیر را در بر می‌گیرد، درحالی که سیاست تزریق ارز به بازار برای کنترل نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی از 30 سال پیش تاکنون اجرا شده است. ایراد دوم اینکه این آمار قطعاً بیش از 280 میلیارد دلار است و معلوم نیست چرا رئیس‌کل بانک مرکزی دوره زمانی تزریق ارز به بازار را نصف کرده است و در نتیجه رقم ارز بربادرفته هم کم نشان داده شده است. ایراد سوم اینکه مشخص نشده که این سیاست با دستور چه نهاد بین‌المللی و با مجری‌گری چه جریان داخلی اجرا شده است.

سیاست تزریق ارز به بازار برای حفظ تصنعی ارزش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی یکی از دستورات صندوق بین‌المللی پول (IMF) است که از آغاز سیاست تعدیل اقتصادی در سال 1369 در ایران آغاز شد. سود این سیاست تنها به جیب واردکننده‌ها و کسانی که در خارج از کشور زندگی و در ایران کسب درآمد می‌کنند، رسید.

این سیاست در تمام دولت‌های هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی اجرا شده است. تمام 4 دولت نام‌برده‌شده تنها زمانی به تعدیل نرخ ارز تن داده‌اند که واقعیت وجود تورم بالا در داخل و افزایش سالانه تقاضا برای خرید ارزهای خارجی برای واردات یا تفریح و مسافرت، تثبیت نرخ ارز را غیرممکن کرده است و ناگزیر از افزایش نرخ ارز شده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول هدف از این سیاست را کاهش تورم عنوان می‌کرد که در روسیه زمان یلتسین، ایران از زمان اجرای سیاست تعدیل، تقریباً تمام کشورهای آمریکای لاتین، ببرهای آسیایی که در بحران 1997 ورشکسته شدند و سایر کشورهای میزبان در اروپای شرقی و سایر نقاط جهان اجرا و بدون استثنا باعث نابودی ذخایر ارزی کشورها و گسترش واردات به‌دلیل گران شدن قیمت تمام‌شده کالاهای داخلی در برابر رقبای خارجی شده است.

​ایران در تمام سالهای گذشته از زمان ظهور صندوق بین‌المللی پول تاکنون، حق‌السهم خود را به این نهاد ذیل خزانه‌داری آمریکا پرداخت کرده و غیر از سیاست‌های توصیه‌شده مخرب مانند تثبیت نرخ ارز، چیزی دریافت نکرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала