گزارش و تحلیل

پل جدید سرخس؛ فصلی نوین در گشایش ارتباطات ایران و ترکمنستان

© Sputnik / Riccardo Pessarossiپل جدید سرخس؛ فصلی نوین در گشایش ارتباطات ایران و ترکمنستان
پل جدید سرخس؛ فصلی نوین در گشایش ارتباطات ایران و ترکمنستان
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پل جدید مرزی سرخس بین ایران و ترکمنستان به عنوان دستاورد مشترک دو کشور با هدف تسهیل ترانزیت مرزی و تسریع و بهبود کیفیت رفت و آمد به طول ۹۶ متر و عرض ۱۵ متر و دارای دو باند در هر طرف، افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی ایران از این دستاورد به عنوان یک الگوی مثبت برای تشریک مساعی و به کار گیری اراده مشترک و پایدار در همکاری های دو کشور یاد کرده و آنرا در جهت تقویت همکاری های تجاری، بازرگانی نامید.

وی افزود: « بر این باوریم که بهره‌برداری از این طرح کلیدی همزمان با توسعه مناسبات در قالب طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای و اجرای موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و هچنین کشورهای حوزه دریای خزر و جاده ابریشم می‌تواند بستری در جهت تقویت همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و بین دو کشور بوجود آورد.»

ضمنا به این موضوع اشاره شد که طرح عبور آزمایشی بار برای اجرایی شدن موافقت نامه عشق آباد به زودی عملیاتی می شود.

این مقام ایرانی تاکید نمود که با توجه به مصوبه مجلس در جهت تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد فرصت بسیار با ارزشی برای جذب سرمایه گذاری های عظیم فراهم می شود.

با توجه به رایزنی های گذشته که بین مقامات دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور صورت گرفت، عبور روزانه تا هزار دستگاه کامیون هدفگذاری شده وافتتاح این پل در جهت هدف مذکور کمک رسان خواهد بود.

در خصوص مسیرهای ترانزیتی انتظار می رود که ترکمنستان نیز تسهیلات مرزی لازم را برای سایر کشورها فراهم نماید تا با عث رونق بیشتر در منطقه گردد.

آغاز ساخت خط راه آهن متصل کننده آسیای میانه با سواحل اقیانوس هند - اسپوتنیک ایران
آغاز ساخت خط راه آهن متصل کننده آسیای میانه با سواحل اقیانوس هند

فرزاد رمضانی بونش کارشناس مستقل و تحلیل گر مسائل بین الملل و منطقه ای ( خاورمیانه ، آسیای مرکزی و ترکیه) در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در این زمینه به رویکردهای مثبت افتتاح این پل و همچنین توسعه رفت و آمد جاده ای ایران و کشورهای همسایه اشاره کرده و توضیح می دهند:

افتتاح این پل و توسعه حمل و نقل جاده ای در چه زمینه هایی برای دو کشور سود و منفعت به همراه دارد؟ 

در ارتباط با حمل و نقل ریلی و به خصوص جاده ای بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی در واقع یکی از عواملی که باعث کاهش روابط ایران با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین حوزه خلیج فارس در زمینه ی جاده ای را موجب شده است، عدم تناسب ظرفیت و تعداد جاده ها با حجم تبادلات است. در این زمینه ایران و کشورهای همسایه در سال های اخیر سعی کردند توجه بیشتری به افزایش و افتتاح و ساخت راه های جاده ای و ریلی به منظور ارتباط بیشتر در عرصه های تجاری، بازرگانی و حتی توریسم داشته باشند.

این جاده ها در راستای افزایش سطح روابط ایران و کشورهای منطقه آسیای مرکزی یعنی ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان ساخته شده و به نوعی به افزایش سطح مبادلات ترانزیتی  که از مسیر ایران به کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس می رود، کمک کند.

از بعد دیگر مشخص است که افتتاح این پل به سود منافع اقتصادی و ملی کشور ترکمنستان نیز بوده و به نوعی شاهد افزایش ترانزیت کالا و گردشگر از طریق این جاده به کشورهای دیگر باشیم.

در واقع این پل ها همچنین به جذب گردشگر و تبادلات توریستی بین کشورهای منطقه نیز کمک می کند.

آیا افتتاح این پل و جاده های اینچنینی باعث می شود که ترکمنستان در صدور روادید و سخت گیری های مرزی خود بازنگری کند؟

در واقع کشور ترکمنستان قوانین و مقررات خاصی در حوزه صدور روادید و همچنین عبور کالاهای ترانزیتی داشته و به نوعی نگاهی امنیتی و خاصی در این زمینه دارد. اما منافع اقتصادی و ملی این کشور باعث می شود که رویکردهای دیگری نسبت به افتتاح این پل و یا بحث توسعه جاده ای با کشورهای دیگر در پیش بگیرد و نفع اقتصادی این جاده ها و خطوط ریلی موجب شود که تسهیلاتی را در این زمینه اعمال نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала