گزارش و تحلیل

آیا کار ترامپ تمام شده؟

© REUTERS / Leah Millisآیا کار ترامپ تمام شده؟
آیا کار ترامپ تمام شده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند ماه اخیر پرزیدنت دونالد ترامپ هر روز که بیدار می شده با یک کابوس جدید مواجه بوده و به همین دلیل بسیاری این روزها باور دارند که کار ترامپ تمام است و از همین الآن باید فاتحه ادامه حضور ترامپ در کاخ سفید را خواند.

اسپوتنیک - این افراد به جایی می روند که حتی سیاست های دولت ها و کشورها و روابط آنها با ایالات متحده را به دوره بعد از ترامپ موکول می کنند و حتی برخی سیاست مداران منتظر هستند ترامپ شکست بخورد تا با دولت بعدی که احتمالا دمکرات باشد همکاری کنند.

دلایل زیادی هم برای این تحلیل ها وجود دارد که شاید بتوان گفت مهم ترین آنها افزایش آمار بیکاری در ایالات متحده، آماری که ترامپ امیدوار بود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری روی آن مانور دهد.

مقایسه ترامپ و موسولینی در آمریکا 
 - اسپوتنیک ایران
مقایسه ترامپ و موسولینی در آمریکا

همچنین از سیاست های خارجی آقای ترامپ که منجر شده همپیمانان ایالات متحده از همکاری با این کشور طفره بروند تا سیاست های داخلی که به جای آرام کردن جامعه آمریکا در شرایط بحرانی آمریکایی ها را به جان هم انداخته همه تاثیرات بسیار منفی روی محبوبیت داخلی وی داشته و دارد.

نکته بسیار مهم که می تواند ضربه بزرگی به آقای ترامپ وارد کند درگیر شدن وی با رسانه های اجتماعی مخصوصا شبکه تویتر است، شبکه هایی که خواه نا خواه امروزه تاثیر بسیار زیادی روی ذهنیت مردم دارند و بر کسی پوشیده نیست که ترامپ با استفاده از تویتر به کاخ سفید رسید.

در حالی که آقای ترامپ به دنبال آن بود که دور ایالات متحده دیوار بکشد تا خارجی ها را از آمریکا دور نگه دارد امروزه مجبور شده دور کاخ سفید دیوار بکشد و خود اش را محصور کند.

همه این نکات صحیح است و قطعا در انتخابات آمریکا موثر می باشد اما باید به چند نکته دیگر نیز توجه داشت که اهمیت بسیار بیشتری در انتخابات آمریکا دارند و می توانند روند انتخابات را دگر گون کنند.

ستاره ترامپ سیاه شد
 - اسپوتنیک ایران
ستاره ترامپ سیاه شد

1 - بحث دو قطبی سازی جامعه آمریکا

آقای ترامپ ثابت کرده که به خوبی می تواند از دوقطبی سازی در جامعه آمریکا بهره ببرد و امروزه با دو قطبی سازی تلاش دارد فضای جامعه داخلی را اداره کند، حال چه قدر موفق باشد بحث دیگری است اما باید توجه داشت آقای ترامپ در این زمینه استاد هستند.

2 – فضای اجتماعی همسو با ترامپ

آقای ترامپ از قبل یک فضای اجتماعی حامی برای خود تشکیل داده بود که عموما حدود 30% جامعه آمریکا را تشکیل می دهد و در این فضای دو قطبی حمایت این مجموعه از آقای ترامپ صد در صد می شود و وی می تواند تضمین کند که همه حامیان اش در انتخابات شرکت خواهند کرد و به او رای خواهند داد.

3 – ترس سفید پوستان و قشر متوسط به بالای جامعه

تصاویر تلوزیونی که امروزه منتشر می شود همه اش منعکس کننده نارضایتی رنگین پوستان وقشر متوسط به پایین جامعه در ایالات متحده از ساختار کشور است، بدیهی است در صورتی که دیدگاه های نژاد پرستانه و یا طبقه بندی اجتماعی در ایالات متحده طرفدار نداشت هیچ وقت این تفکر ها در جامعه آمریکا جا باز نمی کرد، در این شرایط می توان گفت سفید پوستان نژاد پرست و قشر متوسط به بالای جامعه به دلیل ترس از شرایط موجود احتمال دارد در انتخابات به سمت آقای ترامپ سوق یابند.

همچنین برخی اتحادیه ها مانند اتحادیه پلیس و نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح، که البته از قبل هم حامی آقای ترامپ بودند، از این پس تمام قد پشت او خواهند ایستاد.

گمانه زنی: احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آتی آمریکا چند درصد است؟ - اسپوتنیک ایران
گمانه زنی: احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آتی آمریکا چند درصد است؟

4 – نبود رقیب قدر

یکی از شانس های بسیار بالای آقای ترامپ امروزه این است که رقیب او یعنی آقای جو بایدن از محبوبیت بالایی در آمریکا برخوردار نیست وکاریزمای لازم برای جذب مخاطب را ندارد و اگر بحث بخواهند به مناظره های انتخاباتی کشیده شود به احتمال بسیار زیاد آقای ترامپ برنده میدان خواهد بود.

5 – رای های الکترال

ساختار انتخاباتی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری وابسته به رای های الکترال ایالت ها دارد و حتی مشاهده کردیم در انتخابات اخیر در برخی ایالت ها اکثریت آرا به نفع رقیب آقای ترامپ یعنی خانم کلینتون بود اما رای های الکترال به نفع آقای ترامپ و به همین دلیل علیرغم اینکه خانم کلینتون چند ملیون رای بیشتر از آقای ترامپ داشت اما آقای ترامپ به عنوان برنده معرفی شدند.

باید توجه داشت که اکثر آنهایی که رای های الکترال را در اختیار دارند طرفدار همان تفکر های نژاد پرستانه هستند وبا توجه به شرایط پیش آمده احتمال دارد رای های خود را بدون در نظر گرفتن رای مردم به نفع آقای ترامپ بدهند.

به هر صورت می بینیم که شرایط زیادی این تصور را ایجاد می کند که خیلی نباید به شکست آقای ترامپ امیدوار بود و باید سیاست های خود را بر مبنای احتمال باقی ماندن ترامپ در قدرت هم تنظیم کنیم.

آقای ترامپ انتخابات سختی را در پیش دارد اما هنوز نمی توان او را شکست خورده انتخابات آتی دانست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала