اوکراین خواستار پرداخت غرامت کشته شدگان هواپیما شد

© Sputnik / Mazyar Asadiاوکراین خواستار پرداخت غرامت کشته شدگان هواپیما شد
اوکراین خواستار پرداخت غرامت کشته شدگان هواپیما شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه اوکراین: اوکراین خواستار پرداخت کامل غرامت به بستگان قربانیان هواپیمای سقوط کرده از ایران شده است.

به گزارش اسپوتنیک، یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت: هیئت اوکراینی در سطح بین دولتی با ایران مذاکره خواهد کرد و از طرف ایرانی می خواهد که به طور کامل تعهدات حقوقی بین المللی خود را انجام دهد، از جمله پرداخت غرامت به خویشاوندان کشته شدگان در نتیجه سقوط هواپیمای خطوط بین المللی اوکراین که در تهران رخ داد.

محل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران - اسپوتنیک ایران
بازداشت ۶ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی

وی افزود: نکته این است که در مرحله اول، بستگان قربانیان باید به اصطلاح "غرامت" بستگان خود را از شرکتهای بیمه دریافت کنند. پس از آن شرکت های بیمه برای جبران خسارات وارده به طرف ایرانی مراجعه می کنند. فرمول محاسبه جبران خسارت فقط یکی از موضوعات روند مذاکره است، که محاسبه آن کاملاً پیچیده است.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: وظیفه هیئت اوکراین تضمین سطح مناسب جبران خسارت مطابق با بهترین شیوه ها در این زمینه خواهد بود.

ینین همچنین افزود که این کشور به طور فعال جبران خسارت های هواپیمای هواپیمایی اوکراین را پوشش خواهد داد.

به گفته وی، فرمان رئیس جمهور اوکراین در مورد ترکیب هیئت اوکراین در مذاکرات با طرف ایرانی انتظار می رود در آینده نزدیک منتشر شود؛ علاوه بر این، برنامه ریزی شده است تا دستورالعمل های مربوط به هیئت اوکراینی تصویب شود. با این وجود، ما در حال انجام مذاکرات کاملاً فعال هستیم تا بتوانیم طرف ایرانی را به همکاری هر چه بیشتر کارآمد، نه تنها با اوکراین، بلکه با سایر کشورها متاثر از این فاجعه نیز انجام دهیم. این تا حد زیادی به اراده سیاسی طرف ایرانی بستگی دارد.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: در آخرین نشست شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در مارس امسال، طرف ایرانی اطمینان داد که انتقال "جعبه های سیاه" از هواپیمای سقوط کرده اوکراین طی دو هفته انجام می شود. البته، می توان برخی اصلاحات ناشی از اتفاقات مربوط به بیماری همه گیر را انجام داد. با این حال، من مطمئن هستم که طرف ایرانی، با تأخیر در انتقال "جعبه های سیاه"، به نفع خود بازی نمی کند.

نکته مهم در این مرحله اعتماد و شناخت بین المللی از نتایج آزمون مربوطه است، نمی توان رد کرد که در یک مرحله خاص، اگر مذاکرات با ایران به بن بست برسد و فرصت های مذاکره مربوطه هدر شود، احتمالاً اوکراین مجبور است به کشورهای دیگر بپیوندد و به مکانیسم های دیگر متوسل شود تا از منافع خود محافظت کند.

هواپیمای مسافربری UIA Boeing 737-800 با شماره پرواز PS752 که قرار بود از تهران به کی یف پرواز کند، بلافاصله پس از برخاستن صبح روز 8 ژانویه در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران سقوط کرد.

در هواپیمای مذکور 167 مسافر و 9 عضو خدمه حضور داشتند. همه آنها کشته شدند. در میان کشته شدگان 11 شهروند اوکراین (شامل نه نفر از خدمه)، 82 شهروند ایران، 63 شهروند کانادا، 10 شهروند سوئد، 4 شهروند افغانستان و از آلمان و انگلیس هر کدام 3 شهروندشان حضور داشتند.

مقامات ایرانی در 11 ژانویه اعتراف کردند که بوئینگ به اشتباه توسط پدافند هوایی ایران مورد اصابت قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала