گزارش و تحلیل

سرکوبگری آمریکا و فهرست بلند معترضین  

© REUTERS / Tom Brennerسرکوبگری آمریکا و فهرست بلند معترضین  
سرکوبگری آمریکا و فهرست بلند معترضین   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیپلمات ها از سرکوبگری  اغتشاشات در آمریکا خشمگین هستند.

اسپوتنیک به نقل از سی ان ان می نویسد:آمریکا به عنوان مدافع حقوق بشر تلقی می شد، اما امروز ترامپ رفتار کاملاً متفاوتی از خود نشان می دهد. دیپلمات های آمریکایی می گویند که آنها قربانی خیانت شده اند و بیم آن دارند که اعمال قهری در آمریکا تلاش هایشان در خارج از کشور را خنثی کند.

در گزارش سی ان ان آمده است: هنوز یک روز از این حادثه نگذشته بود که پلیس با استفاده از گلوله های لاستیکی تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را در نزدیکی کاخ سفید متفرق کرد و مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا با معترضان زنده مانده در میدان تین آن من پکن ملاقات کرد. موضوع اعتراضات در ایالات متحده در این دیدار مطرح نشد، اما یکی از شرکت کنندگان آن، هنری لی، به سی ان ان گفت که آنها نگران شده اند چرا که "ایالات متحده آمریکا رهبر جهانی است. اکنون برای آمریکایی ها زمان بسیار دشوار است. "

خانم نانسی مک الدوونی سفیر پیشین ایالات متحده در بلغارستان بیان داشت: " بسیار خوب بود اگر در شرایطی دیگر وزیر امور خارجه ایالات متحده با کسانی که از قتل عام در میدان تیان آن من پکن جان سالم به در بردند، ملاقات کند. ما در آن زمان از اعتراضات حمایت کردیم. ما از معترضین در میدان کی یف اوکراین و همچنین از معترضین در تهران و هنگ کنگ حمایت کردیم. اما حالا چطور می توانیم این کار را انجام دهیم؟ "

در واقع آنچه اتفاق می افتد باعث ترس و غم عمیق دیپلمات های فعلی و سابق آمریکایی شده و تلاش های آنها را تضعیف می کند.

تظاهرات های همبستگی در پایتخت های اروپا و حتی در ویرانه های ادلب سوریه برگزار می شود. هم متحدین و هم مخالفان عقاید خود را ابراز کرده اند و برخی از رهبران خارجی، مانند کری لام رئیس دولت هنگ کنگ، ایالات متحده را به خاطر استاندارد های یک بام و دو هوا سرزنش کرده و این نشانگر رفتار سخت گیرانه در مورد مخالفان است.

روزنامه نگارانی که این اعتراضات را پوشش می دهند مورد حمله پلیس قرار می گیرند. اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا خواستار تحقیق درمورد حمله پلیس به خبرنگاران تلویزیونی استرالیا در واشنگتن شد.

اصرار ترامپ بر ترویج خشونت در توییتر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اصرار ترامپ بر ترویج خشونت در توییتر

خانم مک الدوونی به خبرنگار سی ان ان گفت: اظهارات و واکنش بی جا و بیش از حد ترامپ کار دیپلمات های آمریکایی را دشوار می کند. آمریکا همیشه به عنوان مدافع حقوق بشر مشهور بوده و خواستار خویشتنداری و سازش معقولانه بوده است. و اکنون اقدامات این کشور در بهترین وجه موجب اضطراب و نگرانی و در بدترین حالت تحقیر و تمسخر می شود. دیپلمات های ما موظفند از اقدامات ترامپ دفاع کنند، گرچه به نظر من اقدامات وی نابخشودنی است.

یکی از مقامات فعلی وزارت امور خارجه گفت: "اعتبار اخلاقی ایالات متحده در معرض خطر است." وی خاطرنشان کرد: هنگامی که پلیس ارمنستان در سال ۲۰۰۸  با معترضین درگیر شد، ایالات متحده به آموزش و اصلاحات کمک کرد. یکی دیگر از مقامات وزارت امور خارجه گفت که وی با ۱۳۰ کشور در سراسر جهان برای آموزش پلیس همکاری می کند و تاکید نمود: دریافت کنندگان اینگونه کمک ها "برای اطمینان از احترام به حقوق بشر" با دقت کنترل می شوند. "در ارمنستان، ما هزینه زیادی صرف کردیم، به پلیس نشان دادیم که چگونه عمل کند." وی گفت که حتی اگر اعتراضات مسالمت آمیز وضعیت را بی ثبات کند، ما نمی توانیم با توسل به زور پاسخ دهیم. و حالا چگونه می توانیم با جدیت همان حرف را بزنیم؟  

جان هفرن، که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به عنوان سفیر ایالات متحده در ارمنستان کار می کرد، گفت که اگر این همه اتفاق ها در آن زمان در ایالات متحده رخ می داد، همرزمان وی در دولت ارمنستان "به او می خندیدند". جان هفرن که بیش از ۳۰ سال در عرصه دیپلماتیک خدمت کرده بود، اوضاع موجود در ایالات متحده را " زمین کشف نشده" توصیف کرد.

یکی از کارمندان وزارت امور خارجه این وضعیت را "جان گداز" خوانده و افزود: "بسیاری از ما به این کار آمدیم و معتقد بودیم که ایالات متحده می تواند شهری روی یک تپه باشد و ما با کار خود می توانیم کشورمان را نیرومند تر سازیم. حالا ما و دوستان سیاهپوست مان این احساس را داریم که ما قربانی خیانت شدیم."

رابر برشینسکی، که برای کار در دولت اوباما به دفتر دموکراسی، حقوق بشر و روابط کار دعوت شده و در آن کار می کرد، گفت: "جهان شاهد آنچه در ایالات متحده اتفاق می افتد است و می بیند که کشوری که گویا از آزادی بیان، اجتماع، حق اعتراض مسالمت آمیز و رسانه های آزاد برخوردار است امروز کاملا برخلاف خواست های این نهادهای دموکراتیک عمل می کند. شکی نیست که همه  این ها به کار دیپلمات های ما آسیب می رساند.

متحدان خارجی بیانیه هایی در محكومیت ایالات متحده به خاطر قتل فلوید اعلام کردند. ژوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا این اقدامات را "سوءاستفاده از قدرت" خواند.

خانم کری لام، رئیس دولت هنگ کنگ گفت: "ایالات متحده اهمیت زیادی به امنیت ملی کشور خود می دهد و اما در مورد امنیت ملی ما، مخصوصاً با توجه به وضعیت فعلی هنگ کنگ، مغرضانه اقدام می کند. همه به روشنی در این قضیه شاهد استانداردهای دوگانه هستند."

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود نوشت: اگر اروپا همچنان می خواهد در قبال وحشیگری علیه مردم  و رسانه ها در آمریکا سکوت کند برای همیشه دهانش را ببندد. وی اروپا را بخاطر سکوت کر کننده آن محکوم کرد.

روسیه نیز آمریکا را بخاطر استفاده از گاز اشک اور و گلوله های لاستیکی علیه روزنامه نگاران محکوم کرد.

جان هفرن پاسخ دولت آمریکا را "هدیه ای بهشتی" به كشورهای استبدادی در سراسر جهان خواند. نانسی مک الدوونی خاطرنشان کرد: هرچه ترامپ بی لیاقتی بیشتر را نشان دهد، هرچه ناآرامی و بی ثباتی بیشتر باشد، دشمنان ایالات متحده بیشتر شاد خواهند شد.

مک الدوونی گفت: "وقتی آمریکا بر اثر اختلافات داخلی دچار بحران شده است، نمی تواند رهبر باشد و نمی تواند یک بازیگر مؤثر در صحنه جهانی باشد."

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала