شورای امنیت ممنوعیت ارسال اسلحه به لیبی را تمدید کرد

© AFP 2023 / Don Emmertشورای امنیت ممنوعیت ارسال اسلحه به لیبی را تمدید کرد
شورای امنیت ممنوعیت ارسال اسلحه به لیبی را تمدید کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه در خصوص تمدید تحریم ارسال تسلیحات به لیبی را به تصویب رساند.

به گزارش اسپوتنیک،  این رای گیری در وبسایت سازمان ملل متحد بطور زنده پخش شد.

در قطعنامه مصوبه آمده است: "شورای امنیت با استناد به قطعنامه شماره  1970 (سال 2011) خود که تحریم تسلیحات به لیبی را اعمال می کند ، و ... قطعنامه های 2292 ( سال2016) ، 2357 (سال2017) ، 2420 (2018) و 2473 (2019) در مورد رعایت دقیق تحریم ارسال سلاح به سواحل لیبی ... و همچنین  با استناد به کنفرانس برلین در مورد لیبی  که در 19 ژانویه سال 2020 برگزار شد ، تصمیم دارد مجوزهای تعیین شده در قطعنامه 2473 را برای 12 ماه دیگر از تاریخ تصویب این قطعنامه تمدید کند. "

نیروهای حفتر - اسپوتنیک ایران
بالگرد می -35 حفتر در دست دولت لیبی + عکس

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که از خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل این شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

چندی پیش ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو معتقد است هیچ راه حل نظامی برای پایان بحران در لیبی وجود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала