کشف غیرمنظره بخشی از پروتئین انسانی در نوع جدید ویروس کرونا

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر کشف غیرمنظره بخشی از پروتئین انسانی در نوع جدید ویروس کرونا
کشف غیرمنظره بخشی از پروتئین انسانی در نوع جدید ویروس کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه کمبریج در نوع جدید ویروس کرونا افزوده ای را یافتند که مشابه بخشی از پروتئین انسان است.

به گزارش اسپوتنیک، نتایج  این تحقیقات دانشمندان در وبسایت مجله علمی eLife منتشر شده است.

متخصصان بریتانیایی تصمیم گرفتند با استفاده از هوش مصنوعی ، توالی های منحصر به فردی در پروتئین های نوع جدید ویروس کرونا (SARS-CoV-2) پیدا کنند. در نتیجه ، آنها را در جایی پیدا کردند که احتمال ورود ویروس کرونا به سلول انسان تنظیم می شود . مقايسه با سويه هاي SARS-CoV SARS و سويه هاي مشکوک زئونوز نشان داد که SARS-CoV-2 توالی افزوده را در بخش S1 / S2 به دست آورده است.

دانشمندان می گویند ، از بیش از 20 هزار پروتئین انسانی ، پپتید RRARSVAS تنها در یک واحد - ENaC-present وجود دارد. فعالیت کم آن در سطح دستگاه تنفسی منجر به اختلال در جذب مجدد مایعات می شود. این آسیب در بیماران مبتلا به کووید ـ 19  همراه سندرم حاد تنفسی مشاهده شده است.

پشیمانی سوئد از عدم اعلام بموقع قرنطینه برای مبارزه با کرونا  - اسپوتنیک ایران
پشیمانی سوئد از عدم اعلام بموقع قرنطینه برای مبارزه با کرونا

کارشناسان کمبریج اظهار داشتند که نوع جدید ویروس کرونا به طور خاص برای شبیه سازی بستر پروتئاز انسانی تکامل یافته است. با این وجود ، میخائیل شلكانوف، متخصص در زمینه ویروس کرونا  معتقد است كه این نظریه منشأ مصنوعی SARS-CoV-2 را تأیید نمی كند.

در عین حال کنستانتین کروتوفسکی ، متخصص ژنتیک گفت که احتمال چنین جهش ژنتیک هرچند ناچیز اما وجود است. وی چندین گزینه دیگر را نیز امکان پذیر دانست. اینکه  ویروس کرونا دارای یک میزبان واسطه بود ، از قبل برای مدت طولانی در بین انسان ها وجود داشت یا اینكه در آزمایشگاه با استفاده از سلولهای انسانی پرورش یافته ، از جمله آنها است. وی همچنین احتمال منشا مصنوعی داشتن افزوده کشف شده در نوع جدید ویروس کرونا را امکان پذیر دانست.

سازمان جهانی بهداشت روز 11 ماه مارس شیوع ویروس جدید کرونا را «همه‌گیر» اعلام کرد. ویروس کرونا در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع  پیدا کرد. ابتدا مقامات چین از شیوع نوعی از ذات الریه با منشا ناشناخته خبر دادند اما  دیرتر کارشناسان  به این نتیجه رسیدند که عامل ایجاد کننده آن  یک ویروس جدید از نوع کرونا است. اکنون با گذشت چند ماه ، میزان شیوع این ویروس در چین کاهش یافته اما این بیماری هولناک به کشورهای دیگر رخنه کرده است. در ایران و دیگر کشورها از مردم خواسته شده است که برای جلوگیری از گسترش این بیماری در خانه بمانند و در صورت بیرون رفتن فاصله خود با افراد دیگر را حفظ کرده و بیشتر از قاصله  1.5 تا دو متر به آنها نزدیک نشوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала