گزارش و تحلیل

نگاهی بر سیاست سرکوب آمریکا علیه روزنامه نگاران

© REUTERS / Eric Miller نگاهی بر سیاست سرکوب آمریکا علیه روزنامه نگاران
نگاهی بر سیاست سرکوب آمریکا علیه روزنامه نگاران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرنگاران اسپوتنیک و برخی دیگر ژورنالیست های بین المللی در پوشش رسانه ای اعتراضات به قتل جرج فلوید و خیزش مردمی در برابر نژاد پرستی توسط پلیس آمریکا با مشکلات عدیده ای من جمله ضرب و شتم رو به رو شده اند، علت این رفتارهای مقامات و پلیس آمریکا در سرکوب روزنامه نگاران چیست؟

روز گذشته، نیکول راسل دومین روزنامه نگار اسپوتنیک مورد حمله توسط نیروهای پلیس آمریکا قرار گرفتند. خبرنگاری که روز سه‌شنبه در واشنگتن اعتراضات در کاخ سفید را تحت پوشش قرار می داد و پلیس به سمت او شلیک کرد. نیكول راسل خبرنگار اسپوتنیك گفت كه چگونه با او رفتار کردندد: پلیس پس از آنكه وی كارت مطبوعات را به او نشان داد و فریاد زد كه او از خانوده مطبوعات است، به طور هدفمند به او حمله كرد. او به زمین خورد به هر حال پلیس به سمت او شلیک کرد حتی قانون عدم شلیک به فرد درازکشیده را رعایت نکردند. در واقع بسیاری از خبرنگاران خارجی که حوادث اخیر اعتراضات ضد نژاد پرستی را در آمریکا تحت پوشش قرار می دهند، تحت ضرب و شتم نیروهای آمریکا قرار گرفته اند.

مجروح شدن خبرنگار اسپوتنیک در حال گزارش از تظاهرات اطراف کاخ سفید  - اسپوتنیک ایران
مجروح شدن خبرنگار اسپوتنیک در حال گزارش از تظاهرات اطراف کاخ سفید

در این راستا اسپوتنیک با آقای عماد آبشناس رئیس انجمن خبرنگاران آزاد ایران ( NGOبین المللی( وانجمن گزارشگران ایرانی بدون مرز ( NGOبین المللی( از جمله مفسران و تحلیلگران امور سیاسی در ایران،  به گفتگو نشسته است تا به عنوان یک خبرنگار ایرانی نظر خود را در خصوص ضرب و شتم خبرنگاران روسیه در جریان اعتراضات آمریکا به صحبت نشسته است.

شما به عنوان یک روزنامه نگار ایرانی، این اقدام آمریکا در ضرب و شتم خبرنگاران خارجی را به عنوان نقص حقوق و آزادی خبرنگاران بین المللی در آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایالت متحده همواره برخلاف ادعای خود فعالیت رسانه ها را در خصوص مسائل داخلی آمریکا محدود می کند، وحشی گری پلیس آمریکا دیگر واضح است، وقتی آمریکا نسبت به شهروندان معمولی آمریکا با آرامش یک شهروند را می کشد و بقیه در حال تماشای این صحنه هستند، بقیه موارد نیز روشن است که پلیس امریکا چه برخوردی با آنها می کنند، مخصوصا اگر خبرنگاری در حال انتقال اخبار باشند، در حال حاضر نیروهای دولتی آمریکا در تلاش هستند تا یک بایکوت خبری راه بیندازند، در حال حاضر هیچ کسی اجازه انتشار اخبار را ندارد، به جز آن اطلاعاتی که مقامات آمریکا دلشان می خواهد.

به برخورد ترامپ با رسانه های داخلی توجه کنید، حتی رفتارهای اجتماعی را به شکل گیر و بند نشان نمی دهد. در واقع طرز تفکر سیاستمداران آمریکایی مخصوصا خود اقای ترامپ بر اساس دیکتاتوری علیه رسانه است. طبیعی است که ما نباید توقع داشته باشیم وقتی سیاستمداران عالی رتبه این طرز تفکر استبدادی دارند، نیروهای پلیس نیز همین سیاست را ادامه می دهند و یک خفقان سیاسی را به وجود می آورند.

واکنش ها به شلیک پلیس آمریکا به خبرنگار اسپوتنیک  - اسپوتنیک ایران
واکنش ها به شلیک پلیس آمریکا به خبرنگار اسپوتنیک

با آقای محمد قادری به عنوان مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی نور نیوز، کارشناس مسائل بین المللی به گفتگو نشست.

ایالات متحده چگونه حقوق و آزادی های مطبوعات را نقض می کند؟

به نظر می رسد که ما شاید بیش از حقیقت واقعی آمریکا از این کشور انتظار داریم و مردم دنیا به واسطه تصویر دروغین رسانه های آمریکایی فکر می کنند که ایالت متحده یک سرزمین آزاد همراه با ازادی های سیاسی اجتماعی و رسانه ای است. بنابراین این اتفاقاتی که رخ می دهد، برای کسانی که حقیقت آمریکا را می دانند، امری تعجب ساز نیست. اما کسانی که تصویر رسانه های آمریکایی را از این کشور در ذهن دارند، به رسانه های دروغین باور کرده بودند اکنون تعجب می کنند.

به نظر می رسد در جریان این اعتراضات در آمریکا به خاطر قتل وحشیانه جرج فلوید به اوج خود رسیده است. اکنون رسانه ها وظیفه خود را دیده اند تا پرده نفاق جامعه آمریکا را دموکراسی را کنار بگذارند و حقیقت پشت پرده آمریکا را به مردم دنیا نشان بدهند. اکنون ما با زشت ترین صحنه های نژاد پرستی در قرن 21 ام مواجه هستیم، من به  عنوان یک روزنامه نگار فکر می کردم که سالهاست دیگر این اتفاقات در دنیا نمی افتد، اما در عصر حاضر به اوج این متهجرانه ترین رفتارهای نژاد پرستانه توهین به رنگین پوست ها در امریکا مواجه هستیم و با خیال راحت با این موضوع برخورد می کنند.

امروز رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت رحلت امام به خوبی اشاره نمودند که این اتفاقی که امروز در ایالت متحده رخ می دهد، در واقع همان شعار "ما نمی توانیم نفس بکشیم" است، این شعار تمام ملتهایی است که رفتار زشت آمریکایی ها را سالها تحمل می کنند. کشورهای دیگر در جنوب غرب آسیا و در خاورمیانه که آمریکا خون هزاران کودک و شهروند عادی را به بهانه تامین امنیت اسرائیل و تامین انرژی گرفته است و اکنون این اتفاق برای خود شهروندان امریکایی نیز رخ می دهد. به نظر می رسد که مردم امریکا باید یک بار برای همیشه بیدار شوند و خود را از حاکمیت حداقل رژیم سرمایه داری در آمریکا نجات دهند افرادی که خود را قادر و موظف به رعایت حقوق ملت و شهروندان رنگین پوست نمی دانند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала