ابراز نگرانی مقامات سازمان سیا نسبت به وقایع جاری آمریکا

© AP Photo / Carolyn Kasterابراز نگرانی مقامات سازمان سیا نسبت به وقایع جاری آمریکا
ابراز نگرانی مقامات سازمان سیا نسبت به وقایع جاری آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات فعلی و سابق سازمان سیا، ترامپ را با صدام حسین و معمر قذافی مقایسه نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، گرگ میلر، خبرنگار واشنگتن پست با بررسی موارد مختلف به این نتیجه رسیده است که مقامات فعلی و سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از شباهت‌های موجود بین وقایع اعتراضی در این كشور و علائم افول یا پسرفت دموکراسی (كه آنها برای شناسایی چنین مواردی در سایر كشورها آموزش دیده‌اند)، ابراز نگرانی می‌کنند.

واکنش  توییتری جدید رهبر ایران نسبت به اعتراضات آمریکا   - اسپوتنیک ایران
واکنش توییتری جدید رهبر ایران نسبت به اعتراضات آمریکا

میلر می‌نویسد: وقایع اخیر، جمعیت معترض و سرکوب معترضین، به صورت نگران کننده‌ای برای تحلیلگران سیا که عادت دارند فروپاشی جوامع در کشورهای خارجی را تماشا کنند، آشنا هستند. گیل هلت، تحلیلگر سابق سیا که مسئول پیگیری وقایع در چین و آسیای جنوب شرقی بوده است، گفت: من چنین خشونت‌هایی دیده‌ام. این همان کاری است که مستبدان انجام می‌دهند. این اتفاقی است که در کشورها قبل از سقوط رخ می‌دهد.

مارک پلیمرپولوس، که پیش از این رهبری عملیات سیا در اروپا و آسیا را بر عهده داشته است، در بین چندین مقام سابق سازمان سیا بود که به مراسم عکاسی ترامپ مقابل کلیسای سنت جان در واشنگتن دی‌سی پس از شلیک گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک آور به سمت تظاهرکنندگان، واکنش نشان داد. پلیمرپولوس اظهار داشت: این مورد، چیزی را که سالها در کشورهای جهان سوم درباره آن می‌نوشتم، به من یادآوری کرد. وی با اشاره به رهبران عراق، سوریه و لیبی افزود: صدام (حسین)، بشار (اسد) و (معمر) قذافی، همه آنها این کار را کردند.

این روزنامه نگار می‌نویسد، تصوری که ترامپ ایجاد کرده است، توسط سایر اعضای دولت تشدید شده است.  مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا از فرمانداران خواسته است كه "بر میدان نبرد مسلط شوند" و معترضین را احاطه کنند، گویی شهرهای ایالات متحده، منطقه جنگ خارجی است.

اکنون در آمریکا تظاهرات گسترده اعتراض آمیز نسبت به رفتار پلیس با سیاهپوستان در حال برگزاری است. علت این تظاهرات رفتار غیر انسانی یک افسر پلیس آمریکا بود که سعی کرد با رفتاری بسیار خشن، جورج فلوید را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ فلوید منجر شد. پس از این حادثه مردم میناپولیس در اعتراض به خشونت پلیس علیه رنگین ‌پوستان به تظاهرات و اعتراضات پرداختند و ناآرامی‌ها برای چند روز پیاپی همچنان ادامه دارد و این بار معترضان به سراغ منبع اصلی اعتراضات خود، یعنی مرکز پلیس این شهر رفتند و مرکز پلیس میناپولیس را به آتش‌ کشیدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала