گزارش و تحلیل

فرصت های طلایی ای که فقط ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر فرصت های طلایی ای که فقط ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد
فرصت های طلایی ای که فقط ترامپ در اختیار ایران قرار می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تازه‌ترین مرحله از فشارهای آمریکا بر ایران، معافیت تحریمی همکاریهای هسته‌ای ایران لغو شدند که حتی نارضایتی هم پیمانان آمریکا را بدنبال داشته است .

از زمانی که آقای ترامپ و تیم اش در ایالات متحده به قدرت رسیده اند می توان گفت تقریبا هر اقدامی که بر علیه ایران انجام داده‌اند به نوعی به نفع ایران تمام شده.

در حالی که پس از امضای توافق هسته ای دولت ایالات متحده به بهانه های مختلف از اجرای تعهدات خود در این توافق سر باز می زد، منظور همان دولت قبل یعنی دولت اوباما هم هست، آقای ترامپ با خروج خود از توافق هسته ای تکلیف را برای همه روشن کرد که ایالات متحده کشوری نیست که بتوان روی اجرای تعهدات اش حساب باز کرد و این بهانه را به ایران داد که علاوه بر اینکه در توافق هسته ای است بتواند برنامه هسته ای خود را نیز خارج از چهارچوب‌های توافق هسته ای نیز پیش ببرد.

همچنین کشورهای اروپایی که متحد بی چون و چرای ایالات متحده در همه موارد بودند را در جبهه مقابل با آمریکا قرار داد.

آمریکا با ادامه فشار بر ایران به دنبال چیست؟ - اسپوتنیک ایران
آمریکا با ادامه فشار بر ایران به دنبال چیست؟

اروپایی ها قبل از اینکه ترامپ به قدرت برسد در حال به قول معروف دو دوزه بازی با ایران بودند و مدعی پایبندی به این توافق بودند اما هیچ امتیازی را حاضر نبودند به ایران بدهند، حال پس از خروج ایالات متحده دیگر امکان این دو دوزه بازی هم برای اینها وجود نداشت.

اینبار ایالات متحده با زیر پا گذاشتن یکی از بند های بسیار مهم برجام که امکان نظارت باز بر برنامه هسته ای ایران را به کشورهای دیگر می داد معافیت های همکاری شرکت های بین المللی با ایران در زمینه هسته ای را لغو کرده.

معافیت هایی که نه توسط ایالات متحده بلکه توسط شورای امنیت وضع شده و عملا کشورهای دیگر ملزم نیستند که چون این معافیت ها از طرف آمریکا لغو شده همکاری خود با ایران را متوقف کنند.

ضرب المثل معروفی در ایران داریم که می گوید: "کور از خدا چه می خواهد؟ دو چشم بینا".

ایرانی ها از خدا می خواستند که چنین بند و بندهای دیگری که آمریکایی ها در برجام زیر آن زدند از میان برداشته شود.

تهران تحت فشار وارد مذاکره با آمریکا نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
تهران تحت فشار وارد مذاکره با آمریکا نخواهد شد

همچنین طرف های مقابل ایران که توافق هسته ای را امضا کرده بودند، مخصوصا کشورهای اروپایی، این بند را در برجام گنجانده بودند که با حضور شرکت هایشان در بخش هایی از برنامه هسته ای ایران بتوانند دو چشم بینا در این برنامه داشته باشند که خارج از چهارچوب بازرسی سازمان بین المللی انرژی هسته ای نوعی نظارت غیر رسمی بر بخش هایی برنامه هسته ای ایران داشته باشند.

حال با این تصمیم خود ایالات متحده هر دو چشم بینای اروپایی ها را کور کرده.

اگر ایران می خواست از زیر بار این بند توافق هسته ای شانه خالی کند شاید می شد بهانه ای برای بهانه جویی اروپایی ها بر علیه ایران ولی حالا که چنین اتفاقی رخ داده مسئولیت خروج شرکت های خارجی از این برنامه گردن آمریکا افتاده.

دقیقا مانند زمانی که آمریکایی ها خرید آب سنگین و اورانیوم غنی شده ایران را ممنوع کردند تا برجام را به هم بزنند و عملا بهانه ای برای ایران فراهم کردند که هم آب سنگین و هم اورانیوم غنی شده بالای 300 کیلو گرم را داخل کشور نگه دارد.

حال یکبار دیگر آمریکایی ها پاسی را به ایرانی ها داده اند تا ایرانی ها به راحتی بتوانند یک گل طلایی دیگر وارد دروازه برجام کنند.

به نظر می آید ایرانی ها نه فقط نباید امیدوار باشند ترامپ در انتخابات آتی آمریکا پیروز شود بلکه باید برای پیروزی وی در این انتخابات به دعا و نیایش هم بپردازند چون بعید است شخص دیگری با تیم دیگری بخواهد سرکار بیاید که اینقدر به ایرانی ها امتیاز طلایی بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала