دوره کرونا: مخارج نظامی در جهان رو به کاهش است

© Sputnik / Anna Ratkoglo /  مراجعه به بانک تصاویر رزمایش نظامی ارتش چین در نزدیکی تایوان
رزمایش نظامی ارتش چین در نزدیکی تایوان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دن اسمیت ، مدیر انستیتوی تحقیقات بین المللی صلح استکهلم (SIPRI) اعلام کرد هزینه های تسلیحاتی در جهان در سال های 2020و2021 کاهش می یابد.

به گزارش اسپوتنیک، آقای اسمیت گفت: "در سال 2019 ، هزینه تسلیحاتی در جهان  1.9 تریلیون دلار بود که  رکورد و بی سابقه بوده است. به احتمال زیاد ، این بالاترین میزان در این زمینه خواهد بود و انتظار می رود هزینه های نظامی  در سال های و2021 کاهش یابد. اکنون پیش بینی میزان و ابعاد این کاهش دشوار است. این نه تنها  وابسته به عوامل اقتصادی مرتبط با بحران ناشی از بیماری همه گیر کووید ـ 19 ،بلکه  وابسته انتخاب اجتماعی و سیاسی دولت ها برای دراز مدت خواهد بود. متاسفانه دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم که این انتخاب کاهش شدید هزینه های نظامی باشد".

مخارج نظامی کشورهای عضو ناتو - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
مخارج نظامی کشورهای عضو ناتو چقدر است؟ + داده نمایی

اسمیت در پاسخ به سؤالی درباره تغییرات احتمالی در سیاست جهانی امنیت  خاطرنشان کرد: همه گیری کرونا نشان داده است که کشورها می توانند در شرایط بحرانی به طور مؤثر همکاری کنند و این بحران باید انگیزه ای برای افزایش همکاری های بین المللی شود.

طبق یک مطالعه جدید ، هزینه های ارتش جهان در سال 2019 به بالاترین حد خود رسیده و در مقایسه با هزینه های نظامی در سال 2010 ، 7.2 درصد افزایش یافته است. طبق برآوردهای SIPRI ، مخارج نظامی به طور کلی 2.2٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد. پنج کشور با بیشترین هزینه های نظامی در جهان در سال 2019 ، ایالات متحده ، چین ، هند ، روسیه و عربستان سعودی بودند که 62 درصد از مخارج نظامی جهان را به خود اختصاص دادند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала