تقویت پایه درسی از تابستان، چند گام جلوتر از بقیه باشیم

© Fotolia / Xyتقویت پایه درسی از تابستان، چند گام جلوتر از بقیه باشیم
تقویت پایه درسی از تابستان، چند گام جلوتر از بقیه باشیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تابستان جذاب ترین فصل برای دانش آموزان است. بسیاری از دانش آموزان در طول تابستان با فاصله گیری از مدرسه به فعالیت های مورد علاقه خود می پردازند.

اما در کنار فرصت بازی و تفریح، تابستان زمان بی نظیری را برای آماده سازی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. اگر شما نیز به تابستان بیشتر از یک فرصت کوتاه سه ماه نگاه می کنید و می خواهید در سال تحصیلی جلوتر از بقیه باشید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

چرا باید تابستان را برای تقویت پایه درسی جدی بگیریم؟

آدم های موفق یک قانون مهم دارند؛ آن ها جایی که بقیه متوقف شده اند به حرکت خود ادامه می دهند. این مساله خصوصا برای دانش آموزانی که خود را برای آزمون مهمی مثل کنکور آماده می کنند، اهمیت زیادی دارد. در طول سال تحصیلی بسیاری از محصلان به طور جدی مطالعه را شروع می کنند اما کسانی که می خواهند بهترین باشند، باید از تابستان با خرید کتاب درسی به صورت آزاد و مطالعه مستمر مطالعه خود را آغاز کنند. دانش آموزان در تابستان می توانند با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، برنامه ریزی درستی برای طول سال تحصیلی انجام دهند و بهترین نتیجه ممکن را به دست آورند.

از کجا شروع کنیم؟ 4 گام برای شروع یک تابستان بی نظیر

معمولا دانش آموزان در هنگام شروع تابستان، ابهامات زیادی دارند. از کجا شروع کنیم؟ چه دروسی را مطالعه کنیم؟ چگونه برنامه ریزی درستی انجام دهیم؟ همه این ها سوالاتی است که معمولا ذهن دانش آموزان را به خود مشغول می کند. در ادامه با انجام 4 گام موثر به کمک یکدیگر می توانیم به تمامی این ابهامات پاسخ دهیم.

1 - برنامه ریزی، خشت اول برای موفقیت
اولین گام برای موفقیت برنامه ریزی است. معمولا مشاوران پیشنهاد می دهند هر دانش آموز بر اساس شرایط خود برنامه ریزی کند و سپس به سراغ خرید کتاب درسی برود. برای برنامه ریزی می توان ساعات مطالعه را مشخص کرد. برای مثال فرض کنید یک دانش آموز می خواهد 20 ساعت در هفته مطالعه کند. این 20 ساعت می تواند بر تعداد روزهای هفته تقسیم شوند. در مرحله بعدی می توانیم انتخاب کنیم که چه درس هایی را می خواهیم در طی هفته مطالعه کنیم. به تدریج می توان ساعت مطالعه را افزایش داد. یک نکته بسیار مهم در برنامه ریزی نوشتن دقیق برنامه است. با نوشتن برنامه، می توان میزان موفقیت و پایبندی به برنامه را اندازه گرفت.

2 - درس های پایه و مهم را انتخاب کنید
در هر رشته تحصیلی یک یا چند درس اهمیت بیشتری دارد. برای مثال در گروه آزمایشی تجربی، درست زیست شناسی مهم ترین درس است. در رشته ریاضی درس ریاضی و فیزیک بیشترین ضریب کنکور و تاثیر در معدل را دارد. از آنجا که مطالعه این درس ها باید به صورت پیوسته انجام شود، بهترین نقطه شروع تابستان است. در تابستان می توان به راحتی نقاط قوت و ضعف خود را در این درس ها انتخاب کنیم و سپس در جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت اقدام کنیم.

 

© Fotolia / Zhu Difengگمانه زنی درباره زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در ایران
تقویت پایه درسی از تابستان، چند گام جلوتر از بقیه باشیم - اسپوتنیک ایران
گمانه زنی درباره زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در ایران

3 - انتخاب بهترین منابع برای مطالعه، هموار شدن راه برنامه ریزی
اگر سری به بازار کتاب بزنیم، با انواع و اقسام کتاب ها مواجه می شویم. در حقیقت در سال های اخیر، ناشران زیادی اقدام به انتشار کتاب های درسی و کمک درسی زیادی کرده اند. اما ما قرار نیست همه این منابع را مطالعه کنیم. در گام دوم باید بهترین منابع موجود را انتخاب کنیم. به باور تمام رتبه های برتر کنکور و مشاوران تحصیلی، بهترین انتخاب خرید کتاب درسی است. بررسی سوالات کنکور و امتحانات نهایی نشان می دهد دانش آموزانی که ابتدا کتاب درسی خود را به خوبی مطالعه کرده اند، نتایج بهتری گرفته اند. بنابراین تا زمانی که بر متن کتاب درسی مسلط نشده ایم، بهتر است به سراغ منابع کمک درسی نرویم.

4 - کلاس های تقویتی و منابع کمک آموزشی، تقویت کامل  
پس از گذشت مدت زمانی از مطالعه دروس و با شناسایی نقاط ضعف می توان به سراغ منابع کمک آموزشی رفت. خرید کتاب کمک درسی با داشتن تمرینات زیادی و پوشش تمامی مباحث می تواند تسلط دانش آموزان بر مفاهیم را افزایش دهد. .همچنین می توان با شرکت در کلاس های تقویتی مانند ریاضی و فیزیک نقاط ضعف خود را در این دروس نیز برطرف کنیم.

چند ساعت در تابستان مطالعه کنیم؟

یکی از سوالات پرتکرار درباره مطالعه تابستانی برای دانش آموزان، ساعت مطالعه است. درباره ساعت مطالعه باید به چند نکته دقت کنیم. هر دانش آموز باید بر اساس نیاز خود و توانمندی با یک ساعت مطالعه ثابت شروع کند. با گذشت زمان می توان ساعت مطالعه را افزایش داد. نکته دیگر تعادل در درس خواندن است. تابستان فرصتی خوبی برای استراحت و انجام کارهای مورد علاقه است. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما در کنار درس تفریحات مورد علاقه خود را نیز دنبال کنید.

مطالعه در تابستان برای تقویت پایه درسی، قدم زدن در مسیر موفقیت

در این مقاله به بررسی نحوه آمادگی برای شروع مطالعه درسی در تابستان پرداختیم. معمولا با خرید کتاب درسی به صورت آزاد می توان فرآیند مطالعه را بر اساس برنامه ریزی شروع کرد. در کنار شناسایی نقاط ضعف با بهره گیری از کتاب های کمک درسی می توانیم تمام نقاط ضعف خود را نیز برطرف کنیم. در انتهای مقاله پیشنهاد می کنیم برای خرید انواع کتاب درسی به سایت مارکا کتاب، جامع ترین بانک کتاب های درسی و غیر درسی مراجعه کنید. اگر هنوز هم درباره انتخاب کتاب مناسب و شروع مطالعه سوالی دارید، می توانید با مارکاکتاب تماس گرفته و از مشاوره رایگان استفاده کنید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала