گزارش و تحلیل

تصویر واقعی آمریکای مدعی حقوق بشر

© REUTERS / Carlos Barriaتصویر واقعی آمریکای مدعی حقوق بشر
تصویر واقعی آمریکای مدعی حقوق بشر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فاجعه بزرگتر برای ایالات متحده آمریکا دستور به سلب آزادیهای مدنی، حقوق اساسی و بنیادین شهروندانش به بهانه شورش توسط عالی ترین مقام دولتی یعنی شخص رئیس جمهور یاغیش است.

اسپوتنیک - ایالات متحده ی آمریکا از کشور هایی است که با مهاجرت تعداد زیادی اروپایی به قاره ی آمریکا شکل امروزی کشور را پیدا کرد و در ابتدا از 13 مستعمره بریتانیایی تشکیل شده بود.

© Sputnik / Shiva Abshenasسامان نیازی
تصویر واقعی آمریکای مدعی حقوق بشر - اسپوتنیک ایران
سامان نیازی

آمریکایی های آفریقایی تبار نیز در زمره ی انواع نژادی موجود در این کشور هستند که سومین نژاد پر جمعیت آمریکا محسوب می شوند، همواره ایجاد تعادل در ایالات متحده میان سفید پوستان و رنگین پوستان با جنجال های زیادی روبرو بوده اما اخیرا ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که قتل جورج فلوید شهروند آمریکایی سیاه پوست 46 ساله را توسط پلیس سفید پوست مینیاپولیس بزرگترین شهر ایالت مینه سوتا به تصویر میکشد؛ در این ویدئو اظهارات دردناک جورج فلوید مبنی بر احساس خفگی وی نیز قابل مشاهده است.

در این راستا مهندس سامان نیازی معاون امور بین الملل موسسه بین المللی و حقوق بشری صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل، این اقدام پلیس آمریکا را جنایتکارانه دانسته و به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

آن‌ چه روزانه در آمریکا رخ می دهد که یکی از آخرین آنها شکنجه منجر به فوت جورج فلوید است، ضمن تصریح، تبیین و شفاف سازی در مورد یک مسئله مهم در نظام مناسبات بین الملل، وجود هنجارها و ارزش‌های مشترک به قصد صیانت از حقوق بنیادین بشر، تحت "اصل مهم حقوقی و انسانی عدم تبعیض" حکایت غم انگیزی بر استفاده ابزاری از آنها است.

حمله معترضان به آمبولانس در شهر مینیاپولیس امریکا  - اسپوتنیک ایران
حمله معترضان به آمبولانس در شهر مینیاپولیس امریکا

امروز شکنجه ممنوعه و منجر به قتل یک رنگین پوست قتل یک فرد نمی باشد، بلکه هشداری برای قتل انسانیت، بازگشت به دوران توحش، نظام مناسبات غیر متمدنانه و نژادپرستی منهای عقلانیت و اندیشه است.

فاجعه بزرگتر برای ایالات متحده آمریکا دستور به سلب آزادیهای مدنی، حقوق اساسی و بنیادین شهروندانش به بهانه شورش توسط عالی ترین مقام دولتی یعنی شخص رییس جمهور یاغیش است. رئیس جمهوری که با وقاحت دستور ترور غیر قانونی مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد، اکنون دستورات فرا قانونی و هنجار شکن ارزش‌ های انسانی را رسماً به داخل آمریکا کشانده است.

این اقدامات مظاهر روشنی بر افول قدرت پوشالی و دستهای خالی نظام فلسفه حقوق بشری از نوع آمریکایی و اصالت منفعت مطلق و یاد آور نظام آپارتاید، نازیسم و بربریت به همان سیاق سابق است.

ما به عنوان موسسه حقوقی بشری و دارای تکلیف و رسالت ذاتی در رصد و شفاف سازی موارد نقض حقوق بشر از سازمانهای حقوق بشری که البته با انحراف از اهداف در اسارت استکبارند، میخواهیم از تمرکز نقطه ای بر روی کشورهای خارج از نظام سلطه بیرون بیایند و به نقضهای مکرر حقوق بدیهی بشری در ایالات متحده آمریکا پایان دهند.

لازم به ذکر است که شهر مینیاپولیس برای دومین روز پیاپی صحنه اعتراضات علیه قتل جرج فلوید است و هزاران معترض پاسگاه اصلی پلیس را به آتش کشیدند، این در حالیست که رئیس جمهور ایالات متحده برای توییتی با مضمون تهدید آمیز علیه معترضان با شبکه ی اجتماعی توییتر درگیر است و امروز فرمان کاهش کنترل بر محتوای شبکه های اجتماعی را صادر کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала