واکنش زاخارووا نسبت به سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران

© Sputnik / Valeriy Melnikovماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زاخارووا:آمریکا با لغو معافیت‌های تحریمی خواهان آن است که ایران ساخت رآکتور اراک را به پایان برساند؟

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در رابطه با تصمیم آمریکا در خصوص لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک، اعلام نمود که این سوال مطرح می شود که آیا ایالات متحده می خواهد که ایران بطور مستقل ساخت راکتور اراک را به پایان برساند.

زاخارووا در جریان کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت:«پیداست مبتکران چنین سیاستی حتی به این سوال فکر نمی کنند که منفعت خود واشنگتن از چنین عملی چه خواهد بود. اگر مفاد برجام رعایت و اجرایی نشود، چه سودی به آمریکا خواهد رسید. بیائید به آنها (آمریکایی‌ها) یادآوری کنیم که پارامترهای این پروژه‌ها با شرکت مستقیم متخصصان آمریکایی طراحی و به توافق رسیدند و در واقع آن‌ها پاسخی به  نگرانی طرف آمریکایی بود.

اننقاد نماینده روسیه در وین از مخالفت آمریکا با برجام  - اسپوتنیک ایران
اننقاد نماینده روسیه در وین از مخالفت آمریکا با برجام

اینطور که پیداست نه ایران  و نه فعالیتی که آمریکایی ها آن را با نوعی ریسک در عرصه هسته‌ای مربوط می‌دانند، بلکه خود آمریکا نمی‌گذارد برجام اجرایی شود. حال این سوال مطرح می شود:آیا حالا واشنگتن موافق آن است که ایران بطور مستقل به ساخت راکتور، مثلا راکتور اراک بپردازد؟ آیا اینگونه درک ما از آنچه آمریکایی‌ها در این باره می گویند درست است؟ زیرا تا چندی پیش چنین دورنمایی بر عکس باعث هراس آمریکایی‌ها می شد».

دولت ترامپ تصمیم دارد به معافیت تحریم برنامه همکاری‌های صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران که به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی امکان می‌داد در سایت‌های حساس هسته‌ای ایران کار کنند، پایان دهد.

بر اساس یک یادداشت داخلی وزارت خارجه ایالات متحده، «پمپئو معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام در ایران را پایان خواهد داد».

این تصمیم شامل لغو معافیت از تحریمهایی که شامل نوسازی راکتور آب سنگین اراک، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف ‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای می شود.

خاطرنشان شده است که یک معافیت جداگانه برای همکاری‌های بین المللی در نیروگاه هسته ای بوشهر تا 90 روز تمدید می شود. همانطور که در بخشنامه داخلی آمده است، چنین مهلتی تعیین شده است که «به تضمین ایمنی عملیات در این تاسیسات کمک کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала