گزارش و تحلیل

شروع عهدی جدید در مجلسی جدید

© Sputnik / SHAشروع عهدی جدید در مجلسی جدید
شروع عهدی جدید در مجلسی جدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس یازدهم شورای اسلامی ایران روز گذشته کار خود را آغاز و محمد باقر قالیباف بعنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

اسپوتنیک - مجلس یازدهم ایران رسما از روز گذشته کار خود را شروع کرد و همانگونه که پیش بینی می شد آقای دکتر محمد باقر قالیباف سکان ریاست این مجلس را عهده دار شد.

حرف و حدیث زیاد در مورد جایگاه مجلس و توانمندی و اقتدار آن وجود دارد اما هر کسی که در ایران زندگی کرده باشد به خوبی می داند که این تشکیلات و مجامع سیاسی نیستند که قدرت به افراد می دهند بلکه افرادی که در مجامع هستند به آن مجامع سیاسی قدرت می دهند.

شاید بهتر باشد برای واضح تر روشن کردن این ماجرا شرایط مثلا شهرداری تهران در دوره های مختلف را با هم مقایسه کنیم.

قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد - اسپوتنیک ایران
قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد

شهرداری همان شهرداری است اما در زمان هایی که شهردار حاکم بر آن آقای کرباسچی و یا آقای قالیباف بود را با زمانی که شهرداران دیگر در این شهرداری بودند مثلا مقایسه کنید.

یا مجلس را زمان حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی در مسند ریاست و یا حتی وزارت خانه ها و ...

البته قبل از ورود به این بحث می خواهم تاکید کنم که یک بار هم که شده همه بدون حب و بغض و علایق مسبق سیاسی باید به مسایل توجه کنیم چون به هر حال برخی ممکن است از نظر سیاسی با افرادی موافق و یا مخالف باشند و به همین دلیل هم نسبت به آنها موضع داشته باشند.

اگر برخی وضعیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی قبل و بعد از فرماندهی سردار قالیباف بر این نیرو را به یاد داشته باشند ممکن است متوجه منظور من شوند.

نیروی انتظامی همان نیرو، امکانات و توانمندی ها و ... همان بود اما به یکباره زیر و رو شد.

حد اقل من به یاد ندارم که شهرداری تهران پروژه ای را در دوران یک شهردار شروع کرده باشد و همان شهردار افتتاح کرده باشد، اما زمان حضور آقای قالیباف در شهرداری ده ها پروژه شهرداری از صفر تا صد انجام شد و ده ها پروژه دیگر که از قبل تعریف شده بود اما سالها معطل بود هم افتتاح شد و هر آنکه قبل و بعد از شهردار شدن قالیباف به تهران سفر کرده بود کاملا متوجه تغییرات بنیادی در این شهر شد.

با توجه به روحیه جوان و انرژی بسیار زیادی که ایشان دارند مشاهده می کنیم که در همه مواردی که سکان دار اداره تشکیلاتی را شدند به خوبی توانستند این تشکیلات را متحول کنند.

البته باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی با شهرداری و یا نیروی انتظامی تفاوت زیادی دارد و جایی نیست که یک فرمانده و یا شهردار بتواند فاعل ما یشاء باشد اما اگر رییس این مجلس خوش فکر باشد و نمایندگان با او همراهی کنند قطعا می توانند جایگاه مجلس را از این رو به این رو کنند.

رای قاطع نمایندگان به آقای قالیباف نشان می دهد که ایشان از مقبولیت بسیار بالایی در میان نمایندگان برخوردار است و با توجه به همسو بودن اکثریت مطلق این مجلس با ایشان توقع می رود که ایشان بتواند مجلس را متحول نمایند.

نکته قابل تامل دیگر این است که وقتی رسانه های دشمن، مخصوصا رسانه های غربی شروع می کنند بر علیه شخصیتی مانور دادن، قطع به یقین آنها می دانند که این شخصیت توانمندی بالایی دارد و تلاش می کنند با تبلیغات منفی وی را محاصره کنند، و اینکه این رسانه ها شروع کرده اند به آقای قالیباف حمله کردن خود نشان می دهد که چه قدر اینها از حضور وی در این جایگاه دلواپس هستند.

انتصاب لاریجانی بعنوان مشاور رهبر ایران - اسپوتنیک ایران
انتصاب لاریجانی بعنوان مشاور رهبر ایران

طی سالهای متمادی آقای قالیباف نشان داد که شخصی جوانگرا و حامی تولید داخلی و فناوری های نوین است و چه در شهرداری چه در نیروی انتظامی خود مستقیما پاسخگوی مردم بود.

برخی شاید به یاد داشته  باشند که حتی به صورت نمادین هم که شده وی پس از راه اندازی سامانه پلیس 110 و یا سامانه الکترونیکی شهرداری خود در مواردی پشت خط می نشست و پاسخگوی مردم می بود.

در موارد زیادی هم مشاهده کرده ایم که چه در نیروی انتظامی و چه در شهرداری وقتی که اتفاقی بروز می کرد وی مستقیما در صحنه حاضر می شد و مانند بسیاری از مدیران دیگر پشت میز نمی نشست تا باد کولر بخورد.

یکی از دوستان ام که متاسفانه چند سال پیش در حادثه ای فوت کرده، زمانی  پیمانکار شهرداری تهران بود و عهده دار انجام بخشی از پروژه اتوبان امام علی (ع) بود، وی برای من تعریف می کرد که آقای قالیباف هر چند وقت یکبار بدون اسکورت و همراه، با یک موتور هوندا سی جی به پروژه سرکشی می کرد و نه فقط با مسئول پروژه صحبت می کرد بلکه با تک تک کارگران نیز صحبت می کرد تا وضعیت پروژه را بتواند بررسی کند و کم و کاست ها را جبران کند.

دقیقا مانند زمانی که آقای احمدی نژاد سفرهای استانی را راه انداخت و برای اولین بار بسیاری از مردم در ایران در روستاهای دور افتاده توانستند رییس جمهوری مملکت را ببینند و دغدغه هایشان را با او مطرح کنند.

گذشته از همه مسایل سیاسی که شاید میان آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف وجود داشت باید توجه داشت که این دو از یک طیف سیاسی با یک تفکر بودند، تفکری که امروزه بر اکثریت مجلس شورای اسلامی حاکم است و رای نمایندگان به ریاست مجلس نشان داد این مجلس به چه سمت و سویی می خواهد برود، و اینکه این دو جریان در میان اصولگراها عزمشان را جد کرده اند تا با هم همکاری کنند و به سمت و سوی حل مشکلات اصلی و ریشه ای مملکت بروند.

سخنان رییس سنی مجلس در افتتاحیه آن هم بسیار قابل تامل بود، اینکه وی اشاره کرد نمایندگان این مجلس "وکیل الدوله" نیستند، بسیار نکته مهمی به شمار می آید.

این سخنان نشان می دهد نمایندگان این مجلس عزم خود را بسته اند تا نظارت بیشتری بر عملکرد دولت و دستگاه های دیگر کشور داشته باشند.

البته منظور اینجا این نیست که نمایندگان می خواهند رو در روی دولت و یا دستگاه های دیگر قرار بگیرند، اما قطعا این نمایندگان که حامی یک طیف فکری خاص می باشند به دنبال آن خواهند بود که به سمت و سوی رسیدگی بیشتر به معیشت مردم و اقشار ضعیف پیش بروند و خلاهایی که بر اثر ریشه دواندن رانت خواری های اقتصادی در ساختار اجرایی کشور به وجود آمده را بخشکانند.

برخی رسانه های غربی این روزها روی این نکته انگشت گذاشته اند که هر سه رقیب آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یعنی آقای رییسی و آقای قالیباف و آقای میرسلیم، یکی رییس قوه قضائیه و دیگری رییس قوه مقننه و سومی نماینده مجلس شده اند، و با توجه به بحث های سیاسی که در دوران انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شد توقع دارند که آن جدل ها ادامه یابد.

رهبر ایران از مردم برای شرکت در انتخابات تشکر کرد - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران از مردم برای شرکت در انتخابات تشکر کرد

آن جدل ها مربوط به دوران انتخابات بود و قطعا همه این آقایان پس از پایان انتخابات آنها را در گذشته دفن کردند ولی خوب طبیعتا همانگونه که آیت الله رییسی در قوه قضائیه تلاش دارد تحول ایجاد کند و بخشی از مشکلات مملکت را حل کند، آقای قالیباف هم تلاش خواهد کرد در مجلس تحول ایجاد کند و بخش دیگری از مشکلات مملکت را حل کند، و با توجه به اینکه آقای میرسلیم جزو شخصیت های وابسته به بازار سنتی ایران به حساب می آید، توقع آن است که ایشان نیز تلاش کند در زمینه های اقتصادی به ایجاد و تصویب قوانینی که مشکلات مملکت را حل می کند بپردازد.

برخی که به سبقه سابقه حضور سردار قالیباف و یا دیگر نمایندگان در سپاه پاسداران اشاره می کنند باید توجه داشته باشند که رییس قبلی مجلس، یعنی دکتر لاریجانی هم قبلا در جایگاه بالای فرماندهی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و بسیاری از نمایندگان سابق عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده اند.

یک بار یکی از سفرای اروپایی در مورد بحث تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آنهایی که عضو سپاه بودند و یا هستند با من بحث می کرد، به شوخی به او گفتم شما اگر چنین کاری کنید نیمی از مردهای این مملکت را تحریم خواهید کرد.

با تعجب پرسید چرا؟

گفتم حدود نیمی از جوانان ایران حد اقل برای خدمت سربازی دو سال عضو سپاه پاسداران بوده اند.

شاید برخی تحت تاثیر تبلیغات غربی بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشته باشند، که خود ثابت می کند چه قدر این ارگان خار چشم آنها است، اما خدمت در سپاه پاسداران برای بسیاری مردم ایران یک افتخار به حساب می آید و این نیرو توانسته در موارد بسیاری کشور را از مهلکه نجات دهد و امروزه بخش بزرگی از اقتدار مملکت مدیون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد.

یکی از ویژگی های آقای قالیباف و بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس این است که توانسته اند رابطه صمیمی خود را ریشه را حفظ کنند و خود را از ریشه جدا نکرده اند و به همین دلیل هم در زمینه مسایل داخلی وهم مسایل خارجی می توان توقع داشت که شاهد تغییر و تحول های بسیار مثبت مخصوصا در راستای حمایت ایران از جبهه مقاومت در منطقه باشیم.

جاگاریان: قالیباف پس از عادی شدن شرایط به مسکو سفر می کند - اسپوتنیک ایران
جاگاریان: قالیباف پس از عادی شدن شرایط به مسکو سفر می کند

در مورد برخی سیاست های خارجی ایران هم باید توجه داشت که دیدگاه های نمایندگان پارلمان فعلی ایران با سیاست های قبلی مجلس شورای اسلامی و دولت ایران مقدار زیادی متفاوت است و علیرغم اینکه از نظر قانونی این وزارت امور خارجه و نهادهای بالا دستی مانند شورای عالی امنیت ملی و یا شورای راهبردی سیاست خارجی و ... هستند که تصمیم گیرنده و مجری اصلی سیاست های خارجی ایران می باشند اما باید توجه داشت که مجلس هم توان آن را دارد که قوانینی وضع کند که دست و بال دولت برای اجرای سیاست های سابق را ببندد و هم اینکه ممکن است حتی اقدام به استیضاح وزیر امور خارجه در صورت عدم اجرای سیاست های مورد نظر مجلس نماید.

به این دلیل می توان گفت از این پس، وبا توجه به دیدگاه های نمایندگان جدید مجلس، باید توقع داشته باشیم که سیاست های ایران بیشتر به سمت رویارویی با بد عهدی های آمریکا و کشورهای اروپایی پیش برود و هیچ بعید نیست نمایندگان بخواهند قانونی را تصویب کند که نه فقط ایران به تلافی رفتارهای آمریکا از برجام خارج شود بلکه حتی از توافق منع گسترش تسلیحات هسته ای ان پی تی نیز خارج شود و یا اجرای پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

همچنین با توجه به دیدگاه های اکثریت فعلی مجلس باید توقع داشت که حمایت ایران از جبهه مقاومت و مخصوصا مساله فلسطین بسیار بیشتر از سابق شود و تعاملات مجلس ایران با مجالس کشورهای متقابل با آمریکا مخصوصا کشورهایی مانند چین و روسیه و ونزولا و عراق و لبنان و سوریه و... بیشتر شود.

طبیعتا اصلی ترین چالش داخلی که امروزه در مقابل مجلس جدید قرار دارد مساله مشکلات اقتصادی ای است که ایران با آن مواجه می باشد.

بسیاری از نمایندگان جدید این مجلس بر این باور می باشند که باید بیش از پیش به تولید و صنعت داخلی برای مقابله با تحریم های آمریکا میدان داد و همچنین جوانان را بیش از پیش در امور کشور دخالت داد.

نکته مهمی که امروزه در اقتصاد ایران مشکل زا شده بحث مافیاهای اقتصادی و رانت خواری ها است که البته چالش اصلی این مجلس نیز هستند و باید دید با چه راهکارهایی این مجلس می خواهد با این مشکلات دست و پنجه نرم کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала