اعلام نظر آمریکا درباره کار نیروگاه اتمی بوشهر

© Photo / The State Atomic Energy Corporation ROSATOMاعلام نظر آمریکا درباره کار نیروگاه اتمی بوشهر
اعلام  نظر آمریکا درباره کار نیروگاه اتمی بوشهر  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کریستوفر فورد ، معاون وزیر امور خارجه آمریكا در زمینه منع گسترش سلاح های هسته ای اظهار داشت در حال حاضر ایالات متحده از كار راكتور هسته ای در ایران بوشهر راضی است ، اما صلاح بودن تمدید معافیت آن از تحریم ها را هر 90 روز یک بار ارزیابی خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، متن گفتگوی وی با خبرنگاران روز پنجشنبه توسط وزارت امور خارجه منتشر شده است.

پمپئو پیشتر گفته بود كه آمریكا همه استثنائات از تحریم های برای صنعت اتمی صلح آمیز ایران به غیر از شماره یك واحد نیروگاه هسته ای بوشهر را لغو كرده است و معافیت این نیروگاه از تحریم ها هر 90 روز یک بار تمدید می شود. این یکی از آخرین امتیازاتی است که ایران براساس توافق هسته ای سال 2015 (برجام) دریافت کرده است.

فورد گفت: "در این مرحله ، ما می خواهیم به دلیل ایمنی کار رآکتور،  اجازه کار آنرا بدهیم. احتمالاً خوب است اگر برای این رآکتور در ایران هیچ حادثه ای رخ ندهد."

علاوه بر این ، وی گفت ، ایالات متحده علاقه مند است زنجیره تأمین سوخت را برای این نیروگاه با خروج بعدی این سوخت حفظ شود تا "اطمینان حاصل کند که ایران دلیلی برای صحبت در مورد لزوم غنی سازی برای بوشهر نداشته باشد و امکان استفاده از سوخت مصرف شده برای استخراج پلوتونیوم برای ایران منتفی شود."

لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک - اسپوتنیک ایران
لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک

وی یادآور شد: چرخه بهره برداری راکتور بوشهر 90 روز است و گفت: موضوع تمدید معافیت آن از تحریم ها مانند گذشته هر 90 روز یکبار  بررسی می شود.

"من می خواهم جلب توجه کنم ، همانطور که قبلاً نیز گفتیم ، استثنائات ما در مورد ساخت رآکتورهای جدید صدق نمی کند. در حال حاضر تعداد زیادی وجود دارد. حتی این نیروگاه برای ایران زیادی است. ایران حتی به این یکی احتیاج ندارد ، اما این راکتور دیگر وجود دارد  و ما می خواهیم تضمین کنیم که ایمنی آن همچنان ادامه داشته باشد و باعث افزایش مشکلات در زمینه منع گسترش هسته ای نشود. ما هر 90 روز یک بار کلیه این عوامل را بررسی خواهیم کرد. "

ساخت واحدهای تولید انرژی هسته ای بوشهر بزرگترین پروژه روسیه و ایران به حساب می آید. پیش از این الکسی لیخاچف مدیرکل شرکت دولتی اتمی گفته بود که ساخت نیروگاه های هسته ای در خارج از کشور مطابق با شرایط موجود با شیوع ویروس کرونا طبق برنامه به پیش می رود.

در نوامبر 2014 ، فدراسیون روسیه و ایران قراردادی را برای ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر منعقد کردند. مراسم رونمایی از طرح بوشهر -2 در تاریخ 10 سپتامبر 2016 برگزار شد. راکتورهای روسی طرح  VVER-1000 که با بالاترین استانداردهای ایمنی مطابقت دارند ، در واحد های شماره 2 و 3 نیروگاه بوشهر کار خواهند کرد. ظرفیت کل دو واحد جدید 2.1 هزار مگاوات خواهد بود. پیش بینی می شود اجرای پروژه بوشهر -2  مدت ده  سال به طول انجامد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала