گزارش و تحلیل

حریم اطلاعات شخصی جهان و دست تاراج گر آمریکا

© AP Photo / Martin Meissner حریم اطلاعات شخصی جهان و دست تاراج گر آمریکا
 حریم اطلاعات شخصی جهان و دست تاراج گر آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به روزرسانی جدید اپل و گوگل به آنها این امکان را می دهد که تماس های احتمالی کاربر را مشخص کنند.

اسپوتنیک، اپل و گوگل به روزرسانی پیگیری مبتلایان کرونا را منتشر کرده اند. اپلیکیشن جدید به آنها امکان می دهد تماس های   احتمالی کاربر را مشخص کنند.

این پیشرفت چه تأثیری در محافظت از اطلاعات شخصی خواهد  داشت؟ اظهار نظر تیری ولت Thierry Vallat ،  کارشناس فناوری اطلاعات و وکیل مدافع حفاظت از داده های شخصی از فرانسه به این سوالات جواب می دهد: "این نه تنها نقض حریم خصوصی تحت پوشش نیاز بهداشتی است، بلکه می تواند منجر به جمع آوری و فروش داده های مربوط به سلامت شهروندان شود."

متهم شدن اپل به شنود کاربران  - اسپوتنیک ایران
متهم شدن اپل به شنود کاربران

تیری ولت هشدار می دهد: "مزایای زیادی وجود دارد ... اما اپل و گوگل در واقع از منافع خودشان را دنبال می کنند." "هدف اصلی آنها ایجاد سیستمی است که به آنها امکان می دهد برتری خود را در روابط با کشورهایی که مایل به توسعه برنامه خود هستند، حفظ کنند."

در تاریخ 2 ژوئن، مقامات فرانسه نسخه تست برنامه StopCovid را راه اندازی می کنند به شرطی که مجلس شورای ملی آن را تصویب كند - رأی گیری برای 27 ماه مه تعیین شده است. مقامات می گویند راه اندازی این برنامه یک "نقطه عطف" در مبارزه با کووید 19 خواهد بود.

نظر تیری ولت: "ایجاد اپلیکیشن خود ایده خوبی نیست. من فکر می کنم که با این برنامه ما در بن بست قرار خواهیم گرفت. " "فرانسه ... دوباره آزادی را به شركتهای GAFA (گوگل، امازون، فیسبوک و اپل) واگذار می كند، كه به نظر من از قدرت فن آوری شان به نفع خود استفاده می كنند." 

به برکت کاربرد فن آوری بلوتوث، توصیف شده به عنوان سامانه "نرم تر" از ردیابی GPS ، StopCovid به صاحبان تلفن همراه هشدار می دهد که با یک کاربری که به کووید19 مبتلا است، در StopCovid شناسایی شده است تماس گرفته اند. با استفاده از این برنامه ، مقامات قصد دارند شیوع ویروس را کنترل کرده و مبتلایان و در صورت لزوم، افرادی که با آنها تماس گرفته اند را شناسایی و جدا کنند.

اپلیکیشن StopCovid براساس پروتکل ROBERT (ردیابی نزدیکی ROBust و حفظ حریم خصوصی) است که توسط شرکت فرانسوی INRIA و شرکت آلمانی Fraunhofer / AISEC تهیه شده است. این پروتکل خود به عنوان بخشی از ابتکار عمل اروپا (ردیابی مجاورت و حفظ حریم خصوصی پان اروپا) ساخته شده است، گفته می شود که جوابگوی استانداردهای اروپایی برای حافظت از داده ها، حفظ حریم خصوصی و امنیت است.

وکیل تیری ولت افزود: "من فکر می کنم ما باید به نفع راه حل های غیر متمرکز توصیه شده در اکثر کشورهای اروپایی کار کنیم که  به ما اجازه دهد تا از شناسایی مجدد داده ها جلوگیری شود."

اپل و گوگل سیستم کنترل کرونا ویروس را در سیستم‌عامل خود ایجاد می کنند - اسپوتنیک ایران
اپل و گوگل سیستم کنترل کرونا ویروس را در سیستم‌عامل خود ایجاد می کنند

"نقطه ضعف اپلیکیشن بسته به سرور مرکزی، مانند StopCovid ، این است که داده ها فاقد اسامی نیستند بلکه دارای نام مستعار هستند."

چنین انتخاب تکنولوژیکی باعث می شود درب از نظر امنیتی باز باشد. وی یادآوری می کند که کمیسیون ملی انفورماتیک و آزادی های مدنی (  Commissione  Nationale informatique et libertés  - CNIL ) ایجاب می کند که سیستم رمزگذاری از نظر امنیتی بسیار مؤثر باشد. تیری ولت با اشاره به پلت فرم Health Data Hub و مشکلات مرتبط با استفلال و حاکمیت دیجیتالی فرانسه می گوید: "ما واقعاً در مورد StopCovid نگرانیم.  به عنوان بخشی از مبارزه با Covid-19 ، Health Data Hub داده هایی را که مربوط به سلامتی شهروندان فرانسوی است ، جمع آوری می کند. درنهایت ، این سامانه باید جایگزین سیستم داده ملی بهداشت فرانسه شود و برای مدیریت این سیستم داده های سلامت آینده فرانسه ... مایکروسافت (Cloud Azure) انتخاب شده است.

وکیل تیری ولت اظهار داشت: "این می تواند به این امر منجر شود كه اطلاعات مربوط به سلامت شهروندان ما در آمریكا واقع شود.

مدیر مرکز داده های سلامت Health Data Hub، در پایان ماه دسامبر گفت که این یک انتخاب "ایده آل" نبود ، بلکه لازم است "سریع عمل کنیم" تا "فرانسه از کشورهای دیگر عقب نماند" وی ادامه داد: "بازار داده های پزشکی روز به روز جهانی تر می شود. امروز به نظر من نیاز بهداشتی بهانه ای برای جمع آوری گسترده این داده ها از طریق این نوع برنامه ها است."

اپل - اسپوتنیک ایران
آیا اپل غرامت 500 میلیون دلاری را پرداخت خواهد کرد؟

تیری ولت معتقد است که در نهایت داده های پزشکی به کالا تبدیل شده و توسط سازمان های خصوصی خریداری می شوند. وکیل دادگستری هشدار می دهد: "بازار نمی تواند این داده ها را ساده و آسان این داده ها را از دست دهد. وی تأکید می کند که داده های بهداشتی "قیمت خود دارد" و "این قیمت بسیار بالا است."

"سپس آنها را به کسی که بهترین قیمت را دارد می فروشند ... از نظر فنی، جلوگیری از آن دشوار است. وکیل در هر دو ابزار ارائه شده توسط دو شرکت آمریکایی و همچنین در برنامه StopCovid ، "ادامه روند طولانی را می بیند وقتی داده های شخصی ما به اسم امنیت به خطر می افتد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала