توقف همکاری‌ تشکیلات خودگردان فلسطین با سازمان سیا

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiتوقف همکاری‌ تشکیلات خودگردان فلسطین با سازمان سیا
توقف همکاری‌ تشکیلات خودگردان فلسطین با سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) از پایان همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با سازمان سیا آمریکا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، «صائب عریقات» روز پنجشنبه گفت: تشکیلات خودگردان این تصمیم را به آمریکایی‌ها ابلاغ کرده و تصمیم مذکور پس از آن صورت گرفته که محمود عباس سه‌شنبه گذشته در اعتراض به الحاق و اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری، اعلام کرد که هماهنگی امنیتی با اسرائیل و آمریکا متوقف شده است.

وی افزود: شرایط تغییر می‌کند و بر این اساس فلسطینی‌ها تصمیم گرفتند که الآن زمان تغییر است.

واکنش پمپئو به خروج فلسطین از توافقنامه‌ با آمریکا و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
واکنش پمپئو به خروج فلسطین از توافقنامه‌ با آمریکا و اسرائیل

دبیر اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین اضافه کرد: همکاری‌های امنیتی با آمریکا دیگر انجام نمی‌گیرد؛ همان‌طور که هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل انجام نخواهد شد.

عریقات اظهار کرد: فلسطینی‌ها خودشان از امنیت، قانون و نظم عمومی محافظت خواهند کرد.

طرح صلح «دونالد ترامپ» که به «معامله قرن» معروف شده است، چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌المللی شد.

در این طرح، اسرائیل مجاز می‌شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به خاک خود الحاق کند.

اسرائیل قصد دارد از ماه آینده میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ میلادی به اشغال خود درآورده به قلمرو خاکی خود ضمیمه کند.  

برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 28 ژانویه همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید از طرح صلح خود موسوم به "معامله قرن" رونمایی و اعلام کرد که طبق آن اورشلیم پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی می‌ماند.طبق این طرح فلسطین یک کشور غیر نظامی خواهد بود که از کنترل مرزها و حریم هوایی خود محروم می باشد.  پایتخت پیشنهادی فلسطین روستای بودیس، واقع در حومه اورشلیم شرقی اعلام شده است. در پی رونمایی از این طرح، تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала