گزارش و تحلیل

چرا عربستان به طور گسترده سهام آمریکا را خریداری می کند؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر چرا عربستان به طور گسترده سهام آمریکا را خریداری می کند؟
چرا عربستان به طور گسترده سهام آمریکا را خریداری می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان در اقدامی عجیب و به صورت گسترده سهام شرکت های آمریکایی را خریداری می کند.

اسپوتنیک - به دلیل شیوع کووید-19 نرخ سهام اکثر شرکت ها کاهش یافت. اقدامات عربستان سعودی مبنی بر خرید سهام شرکت های آمریکایی بسیار عجیب به نظر می رسد.

الجزیره می پرسد: دلیل سرمایه گذاری های عظیم پادشاهی در ایالات متحده چیست، در حالی که ریاض به دلیل بحران نفت مجبور است سیاست های صرفه جویی سخت را دنبال کند؟

افشای تلاش آمریکا برای فروش تسلیحات ۸ میلیارد دلاری به عربستان
 - اسپوتنیک ایران
افشای تلاش آمریکا برای فروش تسلیحات ۸ میلیارد دلاری به عربستان

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اطلاعات مربوط به خرید   سهام شرکتهای بزرگ آمریکایی به مبلغی بیش از 2.5 میلیارد دلار را توسط عربستان سعودی فاش کرد. این سؤال پیش می آید - این گام با توجه به سیاست های صرفه جویی که از طرف پادشاهی برای غلبه بر پیامدهای اقتصادی اپیدمی کرونا انجام می شود، چه معنی دارد؟

چهره و حیثیت عربستان سعودی در ایالات متحده در نتیجه ضربات مكرر شروع به فروپاشی كرد، آخرین ضربه عربستان قصد رهبری سعودی برای پایین آمدن قیمت جهانی نفت از طریق پر کردن بازار از نفت بوده است. واشنگتن این اقدام را تلاشی برای ورشكستگی شركت های نفتی شیل ایالات متحده دانست.

همانطور که شریف عثمان، کارشناس در امور مالی و اقتصادی به  یک شرکت آمریکایی توضیح داد، تصمیم اخیر عربستان سعودی حاکی از تمایل به استفاده از فرصت های سرمایه گذاری است که در زمینه همه گیر کرونا ویروس پدید آمده است. همانطور که می دانیم بحران فعلی منجر به کاهش ارزش سهام شرکتهای بزرگ آمریکایی شده است.

براساس داده های ایالات متحده، صندوق ثروت ملی عربستان سعودی سهم 713.7 میلیون دلاری از شرکت بوئینگ به دست آورد. این صندوق 522 میلیون دلار در سیتی گروپ سرمایه گذاری کرده است ، همین مقدار در فیس بوک ، همچنین 495.8 میلیون دلار در دیزنی و 487.6 میلیون دلار در بانک آمریکا سرمایه گذاری کرد.

شایان ذکر است که صندوق ثروت ملی عربستان سعودی دارایی هایی با ارزش بیش از 300 میلیارد دلار را مدیریت می کند.

قیمت سهام آمریکا سقوط می کند

در هفته های اخیر، سهام این شرکت ها به دلیل پیامدهای رکود اقتصادی در ایالات متحده، به شدت ارزان تر شده است. این کاهش با افزایش بیکاری همراه بود: تعداد بیکاران در آمریکا بیش از 35 میلیون نفر افزایش یافته است. به گفته برخی کارشناسان، ایالات متحده از زمان رکود بزرگ در دهه 1930 چنین بحران اقتصادی را نداشته است.

کاهش قیمت سهام شرکتهایی که عربستان سعودی در طی شش ماه گذشته در آنها سرمایه گذاری کرده است به قرار زیر است: قیمت سهام بویینگ از 369 دلار در 18 نوامبر سال 2019 به 133 دلار در 18 ماه مه،     بانک آمریکا از 32 دلار به 22 دلار و سهام دیزنی از 147 دلار به 116 دلار در مدت مشابه کاهش یافت.

به گفته این کارشناس، پیش از این عربستان سعودی به طور مشابه از بحران مالی سال های 2007 و 2008 استفاده کرده بود، هنگامی که شاهزاده ولید بن طلال سهام زیادی در سیتی گروپ به دست آورد. به گفته برخی کارشناسان، این تصمیم تحت فشار جدی گرفته شده است تا بانک قدیمی آمریکایی را از سقوط نجات دهد.

عرضه بیش از هزار موشک شرکت بوئینگ به عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
عرضه بیش از هزار موشک شرکت بوئینگ به عربستان سعودی

صرفه جویی و سرمایه گذاری

محمد بن عبدالله الجیادان، وزیر دارایی عربستان، در مورد قصد این کشور برای اتخاذ تدابیر پیچیده اما لازم برای حمایت از اقتصاد سعودی و حفظ ثبات مالی پادشاهی صحبت کرد.

وزیر عربستان تأیید نمود که کشورش همزمان از سه واقعه رنج برده که اولین مورد آن کاهش تقاضای جهانی نفت در نتیجه رکود اقتصادی بود، دوم، کاهش درآمدهای غیر نفتی پادشاهی به دلیل قطع فعالیت اقتصادی در این کشور و بلاخره، سوم، افزایش هزینه های غیر برنامه ریزی شده بود.

در این رابطه، یک دیپلمات آمریکایی بازنشسته که در چند کشور خلیج فارس کار کرده است، خاطرنشان کرد: "این هزینه ها و تزریق میلیون ها دلار به اقتصاد آمریکا ناشی از ملاحظات سیاسی است، و نه فقط برای سود اقتصادی."

این دیپلمات که از ذکر اسم خود امتناع کرد، گفت: "در پایتخت آمریكا تردیدهای بزرگی در مورد برنامه های اقتصادی ولیعهد سعودی معروف به چشم انداز - 2030 وجود دارد و این خریدها می تواند نوعی پیام برای جلب اعتماد سرمایه گذاران آمریکایی باشد.

خرید سهام شرکت های آمریکایی توسط صندوق ثروت ملی عربستان سعودی با گزارش دو روز پیش اطلاعات خزانه داری آمریکا همراه بود. این گزارش حاکی از کاهش سرمایه گذاری عربستان سعودی در اوراق بهادار آمریکا به 159 میلیارد دلار است، در حالی که در پایان فوریه    184.4 میلیارد دلار بود.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، چهره عربستان سعودی به دلیل عواقب جنگ نفتی این کشور با روسیه آسیب دیده که باعث بیکار شدن ده ها هزار کارگر آمریکایی شد و این امر دولت دونالد ترامپ و اعضای کنگره را عصبانی کرد.

وی گفت: "در این رابطه، من اقدامات عربستان سعودی را تلاشی کوچکی ​​برای بهبود چهره خود در محافل سیاسی آمریکا می دانم."   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала