واکنش وزارت خارجه روسیه نسبت به خروج آمریکا از معاهده آسمان باز

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن هنوز خبر خروج از معاهده آسمان باز را به اطلاع مسکو نرسانده است.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر یرماکوف رئیس بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که خروج آمریکا از معاهده آسمان باز یک اقدام تأسف‌آور است.

وی در ادامه گفت:«فعلا خبری دریافت نکردیم. اما اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، جای تأسف است. متأسفانه این هم جزئی از خط مشی دولت کنونی آمریکاست که از تمام توافق‌ها در بخش کنترل بر تسلیحات خارج می شود. معاهده کنونی از نظر تأمین قابل پیش‌بینی بودن اقدامات طرفین و اطمینان متقابل در اروپا و در مقیاس بزرگتر اهمیت کلیدی دارد. این نمونه آن است که کشورها چگونه باید مناسبات بین خود را شکل بدهند. باید دید چه خواهد شد».

روسیه پیشبرد طرح امریکاییمعامله قرن را غیر ممکن می داند  - اسپوتنیک ایران
روسیه پیشبرد طرح امریکایی"معامله قرن" را غیر ممکن می داند

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف شوروی، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد. در ۶ آوریل ۲۰۲۰، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایالات متحده از معاهده آسمان های باز خارج شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала