گزارش و تحلیل

جسارت ایران به الگویی برای دیگران تبدیل شده

© AFP 2023 / Atta Kenareجسارت ایران به الگویی برای دیگران تبدیل شده
جسارت ایران به الگویی برای دیگران تبدیل شده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته فرمانده ارتش ونزولا اظهار داشت که نیروی دریایی این کشور را به پیشواز کشتی های نفتکش ایرانی که به سمت ونزولا در حال حرکت هستند خواهد فرستاد.

شاید در صورت بروز درگیری نیرو دریایی ونزولا آنقدر قدرت نداشته باشد تا در مقابل نیرو دریایی ایالات متحده ایستادگی کند اما همین که ونزولایی ها اعلام کرده اند که تصمیم دارند کشتی های ایرانی را اسکورت کنند نشانه این است که حرکت ایران موجب آن شده تا ونزولایی ها روحیه بگیرند و به خود بیایند که آنها اگر بخواهند می توانند در مقابل آمریکا بایستند.

ارتش ونزوئلا نفتکش های ایرانی را همراهی خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
ارتش ونزوئلا نفتکش های ایرانی را همراهی خواهد کرد

زمانی که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی انگلیسی را در آبهای نیلگون خلیج فارس توقیف کردند من در چین بودم، صبح با یکی از دوستان چینی قرار ملاقات داشتم، وی به من گفت آیا شنیدی چه شده؟

گفتم منظور توقیف کشتی انگلیسی است؟

گفت بله، به شوخی گفت شما چه قدر کله خراب هستید، آیا نمی ترسید جنگ ویا درگیری پیش آید؟

گفتم چرا، بسیار ممکن است، هر اتفاقی ممکن است پیش آید اما به هر حال من تصور می کنم ایرانی ها همه مسایل را سنجیده اند و بعد دست به چنین اقدامی زده اند و قطعا وقتی چنین کاری را انجام می دهند یعنی حتی برای جنگ هم آماده هستند، به هر حال در بعضی وقت ها کشورها مجبور هستند تا میان عزت واقتدار ملی خود و یا سر خم کردن در مقابل دیگران یکی را انتخاب کنند و ما عزت واقتدار ملی را انتخاب کرده ایم.

وی به من گفت، راست میگویی، اگر ما هم همین کار شما را با آمریکایی ها در دریای چین انجام داده بودیم اینقدر آنجا برای ما مزاحمت ایجاد نمی کردند.

وی افزود وقتی که شما کشتی ملوانان آمریکایی را توقیف کردید آنها باید حساب کار دستشان می آمد.

وقتی که به تهران آمدم یکی دوستان هندی گپ می زدیم، به من گفت وقتی که سپاه کشتی انگلیسی را توقیف کرد بسیاری از هندی ها از خوشحالی جشن گرفتند.

آمریکا قصد دارد ارسال نفت ایران به ونزوئلا را مسدود کند - اسپوتنیک ایران
آمریکا قصد دارد ارسال نفت ایران به ونزوئلا را مسدود کند

سوال کردم چرا؟

گفت چون انگلیسی ها خیلی در حق مردم هند ظلم کرده اند و هندی ها خاطرات بسیار بدی از انگلیسی ها دارند و اینکه ایرانی ها چنین کاری کردند برایشان بسیار قابل تحسین بود.

بعد که با دیگر دوستان خارجی ام صحبت می کردم دیدم در بسیاری از کشورها مخصوصا کشورهای عربی بسیاری از مردم، حتی آنهایی که نسبت به ایران موضع مثبت ندارند، شجاعت ایرانی ها را تحسین کردند و همین قدم غرور آفرین که سپاه برداشته بود منجر شده بود که بسیاری دیدشان نسبت به ایران تغییر کند.

همین که ایران جسارت کرده و علیرغم همه مخاطر و تهدید های آمریکا اقدام به ارسال سوخت برای ونزولا نموده در تاریخ ثبت خواهد شد که چگونه ناوگان نفتکش های ایران دل اقیانوس ها را شکافتند تا به کمک مردم ونزولا بروند.

همین که ایرانی ها جسارت کردند و پایگاه نظامی آمریکایی ها در عراق را هدف قرار دادند، عملا ابهت آمریکا را به هم ریختند.

همین ماجرا منجر خواهد شد دیگر کشورهای جهان که تا به حال جسارت رویارویی با آمریکا را نداشتند کم کم جسارت مقابله و رویارویی با آمریکا را پیدا کنند، و طبیعتا همین که یکی یکی به این رویارویی بپویندند پس از مدتی ایالات متحده به خود خواهد آمد تا شاهد آن باشد که کل جهان در مقابل اش ایستاده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала