شرکت هواپیمایی آسمان مقصر سقوط پرواز تهران - یاسوج

© Sputnik / Maxim Blinovشرکت هواپیمایی آسمان مقصر سقوط پرواز تهران - یاسوج
شرکت هواپیمایی آسمان مقصر سقوط پرواز تهران - یاسوج - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها مقصر سانحه سقوط هواپیمای مسیر یاسوج تهران شناخته شدند.

به گزارش اسپوتنیک، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی ایران، قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد سانحه هوایی هواپیمای تهران- یاسوج در دستور کار قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش آمده است: کمیسیون اصل ۹۰ با بهره گیری از کارشناسان خُبره صنعت هوایی اقدام به بررسی این سانحه نمود.

نخستین تصاویر گرفته شده از محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج - اسپوتنیک ایران
نخستین تصاویر گرفته شده از محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص سانحه سقوط هواپیمای ای تی‌آر شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران-یاسوج نشان می دهد زنجیره ای از تخلفات در شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها باعث این حادثه شده است.

این کمیسیون در گزارش خود عنوان کرد که یکی از تخلفات ریشه‌ای که در ارتباط با دلیل سانحه یاسوج و نرخ بالای سوانح [هوایی] کشور به آن دست یافته، عدم شایسته‌سالاری و استفاده از افرادی با تخصصص‌های غیرمرتبط در پست‌های کلیدی صنعت هوایی است.

همچنین عنوان شده که عملکرد ناصحیح مراقبت پرواز و شرکت فرودگاه‌ها شامل مکالمات غیراستاندارد و غیرضروری مراقبت پرواز در بحرانی‌ترین شرایط پرواز با خلبان، خرابی دستگاه دم  و ارائه اطلاعات غیرعلمی و ناصحیح در این خصوص به خلبان که از نظر به‌هم‌زدن تمرکز کروی پرواز نباید انجام می‌شد از جمله دیگر دلایل بروز این سانحه بوده است.

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرده که یکی دیگر از دلایل وقوع این سانحه عدم وجود گزارش پیش‌بینی هواشناسی در فرودگاه یاسوج» بوده است و استفاده از دستگاه‌های کمک‌ناوبری قدیمی و طرح پروازی فرودگاه یاسوج علی‌رغم نصب دستگاه‌های جدید کمک‌ناوبری DVOR  در سال ۱۳۹۲در آن فرودگاه که تا زمان سانحه راه‌اندازی نشده بود.

شایان ذکر است که در جریان سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر-۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان که روز ۲۹ بهمن سال ۹۶ سقوط آن در پرواز تهران به یاسوج، تمام ۶۰ مسافر و ۶ خدمه این هواپیما کشته شدند و نهادهای مسئول تا چند روز نتوانستند اثری از لاشه هواپیما پیدا کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала