گزارش و تحلیل

اکتبر بسیار گرمی در پیش است

© AP Photo / Seth Wenigاکتبر بسیار گرمی در پیش است
اکتبر بسیار گرمی در پیش است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال جاری به پایان می رسد و آمریکا در تلاش است تا به هر ترتیبی شده این تحریم های تسلیحاتی را تمدید کند.

بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال جاری میلادی به پایان می رسد.

دولت ایالات متحده آمریکا سخت در تلاش است تا به هر ترتیبی شده این تحریم های تسلیحاتی را تمدید کند.

با توجه به شرایط سیاسی بین المللی موجود بسیار بعید است ایالات متحده به این راحتی که تصور می کند بتواند به این خواسته خود برسد.

به دلیل اینکه شورای امنیت یک قطعنامه صادر کرده تنها راه لغو آن صدور قطعنامه دیگر در این راستا می باشد و آمریکایی ها به خوبی می دانند هم روسیه و هم چین قطعا چنین قطعنامه ای را در شورای امنیت وتو خواهند کرد.

باز شدن بازار تشنه تسلیحاتی ایران می تواند منافع بسیار خوبی برای همه کشورهایی باشد که حاضر به همکاری و تجارت با ایران هستند، مخصوصا که ایران به دنبال خرید تسلیحات پیش پا افتاده که توسط دلال های سلاح هم می شود تهیه کرد نیست.

ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  - اسپوتنیک ایران
ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

مضاف بر این دولت آقای ترامپ شرایط تضاد سیاسی بسیار شدیدی را با دیگر کشورها ایجاد کرده که بر مبنای آن کشورهای دیگر مخصوصا روسیه و چین به هیچ وجه حاضر نیستند با آمریکا در این زمینه همکاری داشته باشد.

آمریکایی ها تلاش دارند اگر نتوانند از این راه برای تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کنند از بهانه اینکه امضا کننده توافق هسته ای هستند و طبق قطعنامه 2231 امضا کنندگان توافق هسته ای حق دارند در صورتی که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند نباشد مکانیسم ماشه را اجرا کنند و همه تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران را برگردانند، استفاده کند.

اولا که طبق اظهار نظر همه حقوق‌دانان بین المللی دولت آقای ترامپ امضای دولت آمریکا بر این توافق را رسما پس گرفته پس این حق را ندارد که بخواهد در مورد حق و حقوق خود در این توافق صحبت کند.

دوم اینکه ایران درحالی گام های تقلیل تعهدات خود به برجام را برداشته که سازمان بین المللی انرژی هسته ای، که طبق توافق هسته ای ناظر رسمی بر این توافق هست، بیش از 14 بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کرده در حالی که طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکرده اند و عملا به این ترتیب ایران بهانه های زیادی برای چانه زدن در این زمینه دارد و ایالات متحده هیچ بهانه ای برای چانه زدن در این زمینه ندارد.

تنها راه باقیمانده برای ایالات متحده فشار آوردن بر دیگر کشورهای امضا کننده برجام یعنی انگلیس و فرانسه و آلمان که متحدان آمریکا هستند می باشد تا بخواهند مکانیسم ماشه را اجرا کنند.

فرانسه و آلمان که شدیدا مخالف انجام چنین کاری هستند و انگلیس هم هنوز بلا تکلیف است، در واقع امروزه سیاست انگلیس توسط رییس جمهوری ایالات متحده تعیین می گردد، گو اینکه لابی های صهیونیستی هم در فرانسه و هم در آلمان بسیار فعال هستند و ظاهرا اخیرا وزیر امور خارجه آلمان هم نشان داده که بسیار تحت تاثیر آنها است.

اما باید توجه داشت کشورهای اروپایی مذکور، بر عکس ایالات متحده، همه در ایران هم سفارت خانه دارند و تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی شان شدیدا فعال هستند وبخوبی می دانند که فعال کردن مکانیسم ماشه به معنای نابودی توافق هسته ای و همچنین احتمالا خروج ایران از همه پیمان های هسته ای است.

اگر ایران تا به حال پایبند توافق هسته ای بوده و با کشورهای اروپایی و مجامع بین المللی در زمینه، به قول خودشان، شدید ترین بازرسی های بین المللی که بر کشوری اعمال شده، همکاری دارد، با این اقدام اروپایی ها همه اینها پایان خواهد یافت.

در این صورت احتمال اینکه ایران به سمت و سوی ساخت تسلیحات هسته ای برود نیز بسیار زیاد خواهد بود، به هر حال ممکن است ایران تصمیم بگیرد برای ختم این ماجرا قدم هایی را که هند و پاکستان و دیگر کشورهای تولید کننده تسلیحات هسته ای برداشتند بردارد و کار را یکسره کند.

ربیعی: تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران پیامدهای وخیمی خواهد داشت - اسپوتنیک ایران
ربیعی: تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران پیامدهای وخیمی خواهد داشت

در این شرایط یا باید همه این کشورها سکوت اختیار کنند و شرایط را بپذیرند یا اینکه جنگی تمام عیار در منطقه راه بیافتد که شاید منجر به جنگ جهانی هم شود.

با توجه به اینکه امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان مخصوصا غرب در بد ترین شرایط صد سال اخیر خود به سر می برد، قطعا هیچ کدام از کشورهای غربی تمایل نخواهند داشت جنگی راه بیافتد که در نهایت منجر به فروپاشی اقتصادی آنها گردد.

به هر حال با راه افتادن این جنگ هم بحث انرژی جهان به خطر می افتد و هم ملیون ها پناهنده از خاورمیانه به سمت اروپا فرار خواهند کرد هم اینکه دیگر شاید ایران توان کنترل مرزهای شرقی خود را نداشته باشد و تاجران انسان و یا مواد مخدر بخواهند از فرصت سوء استفاده کنند و از انسان گرفته تا مواد مخدر از شرق آسیا به سمت اروپا بفرستند.

مضاف بر اینکه اگر کشورهای اروپایی بخواهند با ایالات متحده همراهی کنند و وارد جنگ بر علیه ایران بشوند بخوبی می دانند منافعشان در کل منطقه در خطر خواهد بود.

همچنین در صورت ورود هر کشوری به جنگ بر علیه ایران، ایران هم حق خواهد داشت آن کشورها را هدف قرار دهد و ممکن است برد موشک های خود را افزایش دهد تا کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد.

وآنها بخوبی می دانند آنکه از هدف قرار دادن پایگاه های نظامی آمریکایی ابایی ندارد نابودی اهداف اروپایی برایش چیزی نیست که بخواهد از آن واهمه داشته باشد.

گذشته از همه این مسایل باید توجه داشت که امروزه اروپایی ها بسیار از سیاست های آقای ترامپ ناراضی هستند و با رضایت خاطر حاظر نخواهند بود با او در این راستا همکاری کنند.

البته آقای ترامپ هم به سمت و سوی انتخاباتی بسیار حساس پیش می رود و چنین قماری می تواند پایان سیاسی وی در ایالات متحده به حساب آید چون بخوبی می داند شرایط اقتصادی ایالات متحده هم اجازه ورود این کشور به جنگ با ایران را نمی دهد.

به این ترتیب می توان گفت این روزها روز به روز تا ماه اکتبر شرایط تشنج سیاسی میان ایران و ایالات متحده رو به افزایش خواهد بود و اکتبر بسیار داغی را در پیش خواهیم داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала