گزارش و تحلیل

نخستین بانوی فوتبالیست رشته حرکات نمایشی از موفقیت های خود می گوید

© Photo / Hosna Mirhadiنخستین بانوی فوتبالیست رشته حرکات نمایشی از موفقیت های خود می گوید
نخستین بانوی فوتبالیست رشته حرکات نمایشی از موفقیت های خود می گوید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسنا میرهادی: نخستین و تنها داور بانو در حرکات نمایشی مسابقات ردبول در میان آقایان

اسپوتنیک — حسنا میرهادی 23 ساله، دانشجوی رشته ریاضی محض در مقطع ارشد دانشگاه صنعتی شریف ایران است. علاقه وافر او به فوتبال و عدم جدایی او از توپ فوتبال او را به سمتی سوق داد که در حال حاضر لقب نخستین بانوی فری استایل فوتبال ایران یا حرکات نمایشی را یدک می کشد. او اگرچه از 16 سالگی شروع به بازی در رشته فوتبال کرد اما معروفیت او بیشتر به شرکت در یک برنامه تلویزیونی استعدادیابی به نام عصر جدید برمیگردد که این بانو توانست یک استعداد کم نظیر ورزشی و فوتبالی را از خود به نمایش بگذارد که تحسین بسیاری را برانگیخت. در 18 سالگی ربایط صلیبی پای او پاره شد و سبب شد تا زیر تیغ جراحی رود و همین امر او را از ادامه فوتبال بازداشت. برای او دوری از توپ فوتبال ممکن نبود برای همین شروع به انجام حرکاتی مانند روپایی نمود و ناخواسته به سمت حرکات نمایشی کشیده شد. جالب است بدانید که او در آن زمان نمی دانست که پا در یک رشته نوین فوتبال به نام حرکات نمایشی گذاشته است و پس از مدتی متوجه شد که چنین رشته ای در دنیا وجود دارد و به آن روی آورد.

© Photo / Hosna Mirhadi حسنا میرهادی، نخستین بانوی فوتبالیست رشته حرکات نمایشی در ایران
نخستین بانوی فوتبالیست رشته حرکات نمایشی از موفقیت های خود می گوید - اسپوتنیک ایران
حسنا میرهادی، نخستین بانوی فوتبالیست رشته حرکات نمایشی در ایران

گزارشگر اسپوتنیک به سراغ این بانوی پرتلاش ایران زمین رفته تا از او بیشتر بداند:

اسپوتنیک: چگونه به عنوان یک دختر با حجاب ایرانی نه تنها به فوتبال بلکه به حرکات نمایشی در فوتبال روی آوردید؟

قطعا رشته ای کم خرج که همه جا می توان آن را بازی کرد و طرفداران بسیاری دارد، فوتبال است. در همه جای دنیا در کوچه ها و خیابان ها می توان افرادی را از همه گروه های سنی دید که مشغول به بازی فوتبال هستند. ایده بازی در رشته فوتبال برای من نیز به دلیل راحت الوصول بودن آن از همین جا شروع شد. همچنین من برادری داشتم که همیشه با او فوتبال بازی می کردم به همین علت ناخواسته به سمت این ورزش کشیده شدم.

اسپوتنیک: رشته حرکات نمایشی فوتبال یا فری استایل چه زمانی وارد ایران شده است؟

فری استایل در حدود 10 است که به ایران آماده است و تا حدودی رسمیت دارد اما فدراسیون خاصی در این زمینه وجود ندارد. من هم نخستین بانوی فری استایلر ایران هستم و قبل از من هیچ خانمی در این زمینه فعالیت نمی کرده است اما در میان آقایان وجود داشته است.

اسپوتنیک: چند سال است که ورزش فوتبال را دنبال می کنید؟

حدود 4 سال است که در این رشته فری استایل مشغول به فعالیت هستم اما فوتبال را از 16 سالگی آغاز کردم و 7 سال است که فوتبال بازی می کنم.

اسپوتنیک: برای موفقیت در این رشته به صورت استاندارد چند ساعت در روز را باید به این ورزش اختصاص داد؟

همه چیز بستگی به علاقه و استعداد یک فرد دارد و میزان ساعت خاصی را نمی توان برای آن در نظر گرفت. همچنین هدف شخص برای میزان موفقیت نیز شرط است بنابراین همه چیز بستگی به ذهن فرد دارد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от female football freestyler (@hosnamirhadi)

اسپوتنیک: معمولا در روز چند ساعت را به فوتبال اختصاص می دهید و با چه کسی در کجا تمرین می کنید؟

من هر روز در حدود 1.5 تا 3 ساعت تمرین می کنم اما در حال حاضر کشاله ام آسیب دیده نمی توانم تمرین انجام دهم. من تمارین خود را به صورت تکی شروع کردم و الان نیز تنها آن را ادامه می دهم.

اسپوتنیک: آیا دختران زیادی در ایران وجود دارند که علاقه مند به این ورزش هستند؟

بله من احساس می کنم که این رشته تا حدودی دیده شده است و دختران بسیاری به این رشته از فوتبال گرایش پیدا کردند. این اتفاق هم در ایران و هم در کل جهان مشهود است.

اسپوتنیک: دختران فوتبالیست کجا ورزش می کنند؟ آیا امکان ورزش آنان در پارک ها وجود دارد؟

من خود در پارک ورزش می کنم و آموزش من بصورت مجازی است. بسیاری از مربیان در ایران و خارج از ایران مشغول به آموزش این رشته ورزشی هستند. پارک ها برای بانوان بستر مناسبی است تا به تمرین و ورزش بپردازند و راحت می توان در آنجا این کار را انجام داد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от female football freestyler (@hosnamirhadi)

اسپوتنیک: نگاه جامعه بخصوص مردان به این رشته از فوتبال به خانم ها چیست؟ آیا آقایان از خانم های فوتبالیست انتقاد می کنند؟

آقایان در حال حاضر از فوتبال بانوان حمایت می کنند و نگاه مثبتی به آنان دارند. البته اقلیت انگشت شمار همه جا وجود دارد که به عیب جویی می پردازند اما بیشتر افراد جامعه فوتبال آقایان برخورد بسیار مناسبی دارند.

اسپوتنیک: آیا شما در رشته حرکات نمایشی تدریس هم می کنید؟

من قبلا تدریس می کردم اما الان زمان کافی برای این کار را ندارم. من چندین شاگرد داشتم که حضوری در پارک ها به آنان آموزش می دادم. همچنین مدتی در مهد کودک نیز تدریس می کردم.

اسپوتنیک: آیا در حال حاضر در تیم خاصی بازی می کنید؟

زمانی که تازه فوتسال را شروع کرده بودم در لیگ برتر تهران بازی می کردم و اسم تیم من هیرسا بود که توانستیم قهرمان لیگ جوانان شویم. در فصل قبل در تیم لیگ برتر تهران به نام شهبال بازی می کردم اما در حال حاضر در تیمی بازی نمی کنم.

اسپوتنیک: شما در مسابقات قهرمانی در سال 2019 شرکت کردید و در بین دختران برنده شدید. آیا این کاردشوار بود؟

در ایران این قهرمانی اصلا سخت نبود و دشواری خاصی ندارد اما در مسابقات جهانی و خارج از کشور قطعا دشوار خواهد بود چرا که بانوان در بسیاری از کشورها بالغ بر 15 سال تجربه در زمینه فری استایل دارند که در مقایسه با تجربه 4 ساله من بسیار حرفه ای تر هستند. البته نحوه پوشش ما نسبت به دختران کشورهای دیگر نیز مسئه است که کار را سخت تر خواهد کرد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от female football freestyler (@hosnamirhadi)

اسپوتنیک: نحوه داوری در رشته فری استایل چگونه است؟

داوری در این رشته مبتنی بر 4 یا 5 فاکتور است. حرکات پا، سر، حرکات نشسته و تغییر حالت از نشسته به ایستاده و برعکس بسیار مهم است. همچنین خلاقیت و پویایی در این کار نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجموع این آیتم ها در کنار هم امتیاز یک فرد را در فری استایل مشخص می کند.

من در ایران برای نخستین بار در مسابقه اصلی جهانی به نام ردبول بعنوان نماینده انتخاب شدم. در این مسابقات از هر کشور تنها یک نماینده وجود دارد و من بعنوان تنها داور بانو در میان شرکت کنندگان آقا در این مسابقه حضور داشتم و این موفقیت احساس منحصر بفردی در من ایجاد کرد.

اسپوتنیک: در سال 2018، همچنین موفق به کسب قهرمانی در مسابقات panna شدید. آیا با آقایان رقابت کردید؟

این مسابقات بصورت مختلط میان خانم ها و آقایان برگزار شد. نحوه انجام این مسابقه به این صورت بود که شخص باید به حریف خود بصورت یک به یک لایی بزند. من در این مسابقه موفق به کسب رتبه اول شدم. این مسابقه در سطح ایران انجام شد و موفقیت در آن با توجه به اینکه هم در میان آقایان و هم در میان بانوان بود حس خوبی را در من ایجاد کرد.

اسپوتنیک: با دوران قرنطینه چه می کنید؟ کجا ورزش می کنید؟

من مدت زیادی در اتاق خود به تمرین مشغول بودم اما در حال حاضر با کم شدن ویروس کرونا به دنبال مکان های خلوت می روم و در آنجا تمرین می کنم. پشت بام خانه نیز مکان مناسبی برای تمرین های من است که ویدئوهای آن در صفحه اینستاگرام شخصی من وجود دارد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от female football freestyler (@hosnamirhadi)

اسپوتنیک: جدا از ورزش، سرگرمی و تفریح شما در اوقا فراغت چیست؟ آیا کرونا ویروس تفریحات شما تغییر داده است؟

من عاشق آشپزی کردن هستم و دوست دارم که برای خود چالش ایجاد کنم و غذاهای سخت درست کنم. انواع و اقسام شیرینی ها را می پزم. به این دلیل که درس هایم سنگین است ساعاتی را به درس خواندن اختصاص می دهم. ورزش بدنسازی انجام می دهم و در کل کار برای انجام دادن زیاد دارم و بیکار نمی مانم.

اسپوتنیک: اولین کاری که پس از پایان قرنطنیه و ویروس کرونا انجام می دهید چیست؟ برنامه شما برای دوران پساکرونا چیست؟

اولویت من سفر کردن است و دوست دارم مسافرت کنم. من عاشق آشنایی با فرهنگ و رسوم دیگر کشورها هستم و پس از پایان قرنطینه این کار را انجام خواهم داد.

اسپوتنیک:  رتبه ایران را در رشته حرکات نمایشی در مسابقات جهانی چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا ایران و به خصوص شما این شایستگی را دارد که در مسابقات جهانی در این رشته شرکت کند و رتبه خوبی را کسب نماید؟

قطعا رقابت با دیگر کشورها به نظر من بسیار بسیار سخت است. با سابقه ترین بانو در رشته حرکات نمایشی در ایران من هستم و تجربه من در مقایسه با شخصی که 10 سال در این زمینه کار کرده است، کم است. تسلط، تجربه و تعداد مسابقاتی که این شخص رفته است از من بسیار بیشتر است و اثبات کردن خودم در رشته فری استایل در مقایسه با این افراد کار دشواری است. تعداد مسابقاتی که فرد در آن شرکت کرده است بسیار مهم است چرا که هر مسابقه سبب می شود تا شما تجربه پیدا کنید و قهرمانی از مجموع تجربیات بدست می آید. وقتی ما مسابقات جهانی کمی شرکت کرده ایم و در جلوی جمع حرکت نزده ایم و خود به تنهایی تمرین می کنیم قطعا قهرمان شدن نیز سخت است. من اصلا نمی گویم که این کار نشدنی است اما معتقدم مسیر بسیار دشواری پیش رو داریم. مخصوصا اینکه حمایت بصورت اسپانسری هم از این رشته نمی شود.

اسپوتنیک: در آینده نزدیک برای چه مسابقاتی برنامه ریزی کرده اید؟

من برنامه داشتم که در مرداد و شهریور ماه در مسابقات خارج از کشور به نام سوپربال شرکت کنم. اما با توجه به شرایط پیش آمده احتمالا کنسل شود. در مسابقات رد بول از هر کشور یک نماینده شرکت می کند اما در مسابقات سوپربال تعداد زیادی از فوتبالیست ها در آن شرکت می کنند بنابراین برای من بسیار جذاب است و می توانم در جلو جمع بسیاری حرکت بزنم و تجربیات خوبی کسب کنم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала