آمریکا در سازمان ملل، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد

CC BY 2.0 / Dano / UN Security Council chamberآمریکا در سازمان ملل، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد
آمریکا در سازمان ملل، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی نشست غیر رسمی کمیته اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت، پرتاب ماهواره توسط ایران به فضا را نقض این قطعنامه ادعا کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق، نمایندگی واشنگتن در سازمان ملل بامداد امروز (پنجشنبه) و در ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی علیه توافق هسته‌ای و برنامه موشکی ایران، تهران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم ساخت.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه پرتاب ماهواره به فضا توسط ایران در ماه گذشته نقض قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام بود، مدعی شد ایران همچنان به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل نیز ادامه می‌دهد.

بر این اساس، نمایندگی آمریکا این ادعاها را بامداد امروز (به وقت تهران) در نشست غیر رسمی متخصصان و کارشناسان کمیته اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت مطرح کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت  این نشست که به درخواست واشنگتن بود، چند ساعت بعد از دیدار «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با نمایندگان اسرائیل و همچنین تماس تلفنی با وزیر خارجه استونی - که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد - برگزار شد.

بر این اساس، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست گفت که موضوع پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌میان کشانده و آن را نقض قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام دانسته زیرا این قطعنامه از ایران می‌خواهد هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل تسلیحات اتمی را انجام ندهد.

در این بیانیه با مطرح کردن ادعای «تروریستی» بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، آمده است: «نقش اصلی آن در برنامه فضایی ایران، ادعای پوچ ایران مبنی بر ماهیت مسالمت‌آمیز برنامه فضایی آن را به پایان رساند. این [برنامه مسالمت‌آمیز] نیست».

ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  - اسپوتنیک ایران
ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به نوشته آسوشیتدپرس، نمایندگی آمریکا در این نشست همچنین با تکرار ادعای  ارسال تسلیحات از سوی ایران به گروه‌های موجود در یمن، لبنان، سوریه، عراق و بحرین، تهران را به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متهم کرد.

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

روز گذشته «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با «مضحک» خواندن تلاش‌های آمریکا برای اینکه خود را عضوی از توافق هسته‌ای ایران نشان دهد و تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، گفته بود: «من دلیلی نمی‌بینم که چرا تحریم تسلیحاتی باید بر ایران اعمال شود».

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد. پامپئو طی روزهای اخیر رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته خود گرفته است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر با انتقاد از تلاش‌های پامپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала