گزارش و تحلیل

کشورهای عربی خلیج فارس و کاهش مجدد تولید نفت

© Depositphotos.com / Mic1805کشورهای عربی خلیج فارس و کاهش مجدد تولید نفت
کشورهای عربی خلیج فارس و کاهش مجدد تولید نفت       - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت انرژی عربستان سعودی به آرامکو دستور داد كه در ماه ژوئن، تولید نفت را به میزان یک میلیون بشكه در روز كاهش دهد.

امارات متحده عربی در ماه ژوئن تولید نفت را به میزان  100 هزار بشکه در روز کاهش می دهد. كويت قصد خود را برای كاهش توليد نفت تا 80 هزار بشكه در روز در ماه ژوئن اعلام كرده است. به همین خاطر قیمت جهانی نفت از روز سه‌شنبه افزایش خود را آغاز کرد. چگونه کاهش استخراج نفت توسط پادشاهی های خلیج فارس می تواند به تثبیت قیمت جهانی نفت کمک کند؟ آیا سایر کشورهای تولید کننده نفت از این نمونه پیروی می کنند؟ کارشناسان در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک گفتگو داشتند.

سرمشق برای دیگر کشورها

به عقیده محمد سرور الصبان، کارشناس سعودی در امور نفتی این گام بر بازار نفتی تاثیر مثبتی گذاشته و باید سرمشقی برای دیگر کشورهای تولید کننده نفت باشد.

وی افزود: "پادشاهی عربستان سعودی مانند امارات متحده عربی و کویت، تولید نفت را به یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. این امر باید نمونه ای برای سایر کشورهای تولید کننده نفت باشد. بازار نفت هنوز شکننده است، تقاضا بسیار ضعیف است، بنابراین لازم است با تلاش مشترک به تثبیت بازار نفت ادامه بدهیم."

در عین حال، این کارشناس نقش برجسته را در کاهش تولید نفت به عربستان می دهد و خاطرنشان می کند که کویت و امارات به احتمال زیاد تنها از این تصمیم حمایت می کنند.

کارشناس سعودی در پایان گفت:  "اولین کسی که در مورد کاهش تولید نفت صحبت کرد عربستان بود و امارات و کویت از این ابتکار حمایت کردند. عربستان  بار دیگر جایگاه اصلی خود را در بازار نفت به اثبات رسانده است و این امر مسئولیت  بیشتری در روند تثبیت بازار بر عهده این کشور می گذارد. ریاض تمام تلاش خود را برای پیشبرد این روند بکار می برد. به محض افزایش تقاضا، از بین رفتن بحران کم کم آغاز می شود.

معدن نفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ماجرای منفی شدن قیمت نفت چه بود؟

آیا بازار مایل است رشد کند؟

سرگئی پیکین رئیس بنیاد روسی توسعه انرژی با این عقیده موافق است. وی معتقد است که کاهش تولید نفت نقش مثبتی در بازار نفت ایفا خواهد کرد.

وی بیان داشت: "البته ، این یک امتیاز اضافی است. افزایش قیمت واکنش آشکار بازار در این زمینه است. از آنجا که اقدامات بسیاری، اگر نه همه چیز، برای تثبیت قیمت ها در بازار از طرف تولید کنندگان مواد خام  انجام شده است. این یک نشانه بسیار مثبت برای بازار است.

در عین حال، قرار نیست که در انتظار کاهش  تولید نفت توسط سایر کشورهای تولید کننده نفت باشیم.

سرگئی پیکین افزود: "من فکر نمی کنم که انتظار داشته باشیم تا شاهد موج جدیدی از کاهش تولید توسط دیگر کشورهای صادرکننده نفت باشیم. کشورهایی که توافقنامه جدید اوپک + را امضا کرده اند، حالا وظیفه دارند سهمیه های خود را تحقق بخشند که کار ساده ای نیست. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که تولید نفت شیل در ایالات متحده به دلیل به صرفه نبودن اقتصادی به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. نروژ همچنین به طور غیر منتظره از کاهش تولید نفت خبر داد. بنابراین، معلوم می شود که حتی آن کشورهایی که از توافق رسمی خارج بودند، باز هم تولید را کاهش می دهند  و این کار ممکن نیست انسان را شاد نکند.

موقعیت بسیار ضد و نقیض

به نوبه خود، یوری ریکوف، رئیس بخش انرژی موسسه انرژی و دارایی روسیه، در چنین پیش بینی های خوش بینانه ی همکاران خود سهیم نیست. وی معتقد است که کاهش آتی تولید نفت تأثیر جدی بر کاهش یا افزایش قیمت آن نخواهد داشت. وی گفت: "یک موقعیت بسیار بحث برانگیز ایجاد شده است. از یک طرف، ما در اوج کاهش تقاضای نفت هستیم که در اصل به تدریج بهبود می یابد. اما از طرف دیگر، کاهش بیشتر نمی تواند به طور جدی بر توسعه اوضاع تأثیر بگذارد. امکانات ذخیره سازی نفت تقریبا به ته کشیده شده است. از همه مهمتر، حتی پالایشگاه های نفت تقریباً امکانات ذخیره سازی خود را پر کرده اند، و اکنون تقاضای واقعی نفت نمی تواند به سرعت ترمیم شود. بنابراین ، چنین وضعیت نامعینی برای مدتی ادامه خواهد یافت.

ضمنا این متخصص اعتراف می کند که پادشاهی های خلیج فارس به دلایل تنظیم قیمت در بازار، استخراج نفت را به هیچ وجه کاهش نداده اند.

وی در پایان گفت: "به طور کلی، من معتقدم که کشورهای حوزه خلیج فارس تصمیم گرفتند تولید را کاهش دهند زیرا مخازن ذخیره نفت آنها پر است و در واقع آنها جایی برای ذخیره سازی ندارند. این سناریو را نیز نمی توان نادیده گرفت."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала