هشدار مقام ایرانی: دولت افغانستان متوجه برنامه دشمنان باشد

© Photo / IRNAسیدحسین نقوی حسینی ، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران
سیدحسین نقوی حسینی ، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیدحسین نقوی حسینی ، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با تأکید بر اینکه حادثه اخیر برای برخی شهروندان افغانستان در خاک ایران رخ نداده و در خاک افغانستان بوده است، گفت که دشمنان می‌خواهند از این آب گل‌آلوده استفاده کرده و مناسبات را برهم زنند. دولت افغانستان هوشیار بوده و متوجه برنامه‌های دشمنان باشد.

به گزارش اسپوتنیک،  سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به وقوع حادثه برای برخی شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران گفت: ایران و افغانستان دو کشور همسایه با یکدیگر مناسبات و مشترکات کهن دارند. در طول ۴۰ سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از افغانستان به طور صریح و روشن حمایت کرده و با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقرار دولت مرکزی در طول ۴۰ سال پناهنده‌های زیادی را پذیرفته که در ایران زندگی می‌کنند. آن‌ها همچون شهروندان عادی از همه امکانات بهره‌مند بوده و هیچ کشوری همچون ایران با شهروندان افغانستان برخورد نکرده است.

آغاز قریب الوقوع تحقیقات مشترک افغانستان و ایران درباره حادثه مرزی  - اسپوتنیک ایران
آغاز قریب الوقوع تحقیقات مشترک افغانستان و ایران درباره حادثه مرزی

وی افزود: مطابق گزارشات ارسالی حادثه اخیر در خاک ایران رخ نداده و در خاک افغانستان بوده است. شهروندان، مأموران و ضابطان ما نمی‌توانند در خاک افغانستان کاری کنند به همین دلیل ما اطلاعی از جزئیات این اتفاق نداریم و این موضوع به تحقیق و بررسی نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توضیحات وزیر خارجه در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای ظریف در این جلسه اشاره داشت که ایران در این موضوع هیچ نقشی نداشته و اگر ادعایی وجود دارد باید در هیأت مشترکی، تحقیق و بررسی شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: در طول ۴۰ سال گذشته مرز ما به خاطر رفت و آمد قاچاق برخی افغانستانی‌ها ناامن بوده است. بارها جمهوری اسلامی اعتراض کرده اما دولت افغانستان چه کاری کرده است؟ باید وضعیت را کنترل کرده و اجازه این گونه رفت و آمدها را ندهیم چون این رفت و آمدهای غیرقانونی مشکلات زیادی برای کشور ما ایجاد کرده است. ما تحمل کرده و سعی کردیم از افغانستانی‌ها تا جایی که ممکن است حمایت کنیم اما افغانستان نتوانسته کنترل مرزهایش را به دست آورد.

نقوی حسینی در عین حال تأکید کرد: در این شرایط دشمنان در کمین نشسته و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مناسبات را بهم زنند. باید مراقب بود. مراودات ایران و افغانستان به سوی تشکیل دولت ملی و وحدت در افغانستان بوده و همه تلاشش را در مذاکره با گروه‌ها در این راه انجام داده است. مناسبات بین ایران و افغانستان ادامه پیدا می‌کند. باید دولت افغانستان هوشیار بوده و متوجه برنامه دشمنان باشد. اجازه ندهد مراودات دو کشور بهم بخورد. این موضوع قابل حل در هیأت مشترک است که بعد از آن نتایج را اعلام می‌کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала