کرونا درآمدهای نفتی عربستان را کاهش داد

© AP Photo / Michael Sohnکرونا درآمدهای نفتی عربستان را کاهش داد
کرونا درآمدهای نفتی عربستان را کاهش داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شیوع ویروس کرونا قیمت نفت را شدیدا تحت تأثیر قرار داد و منجر شد که اقتصاد عربستان سعودی با خطر فروپاشی مواجه گردد.

به گزارش اسپوتنیک، درآمد های نفتی عربستان سعودی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است.درآمد شرکت نفتی عربستان سعودی آرامکو در سه ماهه نخست سال میلادی جاری بالغ بر 60.151 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان 16.2 درصد افت را نشان می ‌دهد و و تولید نفت به 9.8 میلیون بشکه در روز (به میزان 3 درصد) کاهش یافته است.

عربستان تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر در روز کاهش می دهد - اسپوتنیک ایران
عربستان تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر در روز کاهش می دهد

در همین حین، پیش بینی هزینه های سرمایه برای سال 2020 همچنان در سطح 25 تا 30 میلیارد دلار باقی مانده است و سود سالانه ناشی از فروش نفت حتی به 17 میلیارد دلار هم نخواهد رسید.

در سه ماهه دوم سال جاری، با کاهش شدید قیمت نفت و کاهش رکورد تولید، شاخص شرکت نفتی عربستان به طرز چشمگیری بدتر شد.

عربستان سعودی روز دوشنبه به نقل از محمد الجدعان وزیر دارایی این کشور اعلام کرد به منظور مقابله با پیامدهای شیوع بیماری "کووید-19" و کاهش بهای جهانی نفت، این کشور قصد دارد پرداخت کمک ‌هزینه به شهروندانش را متوقف کند و مالیات بر فروش کالا را تا 3 برابر افزایش دهد.

در حال حاضر، این کشور، مطابق سهمیه های فرض شده، 8.5 میلیون بشکه نفت تولید می کند. در ماه اول تابستان، تولید به 7.5 میلیون نفر کاهش خواهد یافت، این حداکثر سطح تعهدات در بین همه طرفین معامله است. کویت و امارات متحده عربی به این کاهش خواهند پیوست و در مجموع 180 هزار بشکه از بازار خارج می کنند.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و بیشترین منبع درآمد این کشور از طریق فروش نفت خام به دست می‌آید. قیمت نفت خام برنت در ماه مارچ بیش از 50 درصد کاهش یافت و تاثیری بد روی اقتصاد این کشور گذاشت.

شماری از رسانه ها با اشاره به شیوع کرونا در عربستان و اجرای سیاست ریاضت‌ اقتصادی در این کشور به علت بحران مالی نوشت اگر این کشور نفت‌خیز و ثروتمند، درآمدهایش را صرف جنگ‌ها و قرارداد‌های تسلیحاتی نمی‌کرد اکنون می‌توانست از ثروت خود در بحران‌های کنونی ناشی از کرونا و کاهش قیمت‌ نفت استفاده کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала