آمریکا درباره علت خارج کردن موشک های پاتریوت از عربستان توضیح داد

© REUTERS / Nicholas Kamm / Poolآمریکا درباره علت خارج کردن موشک های پاتریوت از عربستان توضیح داد
آمریکا درباره علت خارج کردن موشک های پاتریوت از عربستان توضیح داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه امریکا اعلام کرد خارج شدن موشک های پاتریوت از عربستان سعودی به دلیل اندک بودن خطر از جانب ایران نیست

به گزارش اسپوتنیک، مایکل پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا در مصاحبه با بن شاپیرو ، روزنامه نگار آمریكایی گفت انتقال سامانه های موشکی ضد هوایی آمریکایی پاتریوت از عربستان سعودی به دلیل کاهش تهدیدات از جانب ایران نیست.

در این مصاحبه که متن آن توسط سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا توزیع شده از پومپئو درخواست شد شد كه درمورد مطلب منتشره روز پنجشنبه در روزنامه وال استریت ژورنال اظهار نظر كند كه طبق ان  ایالات متحده به دلیل کمتر شدن تهدیدات از سوی ایران حضور نظامی خود در عربستان سعودی را كاهش می دهد و  از جمله با جابجایی چهار آتشبار از موشک های دفاع هوایی پاتریوت را از این کشور خارج می کند. وزیر خارجه گفت: "این آتشباهای  پاتریوت برای مدتی در آنجا مستقر شده بودند. این سربازان (پرسنل نگهداری از موشک ها ) می بایستی بازگشته و مکان استقرار خود را تغییرمی دادند."

موشک های پاتریوت آمریکایی در عربستان  - اسپوتنیک ایران
خروج سامانه پاتریوت از عربستان

پمپئو گفت: "این به معنای کاهش تهدید از جانب ایران نبوده هرچند من دلم می خواست واقعا چنین می بود. من می خواهم جمهوری اسلامی ایران رویکرد خود را تغییر دهد ، اما این تهدید همچنان باقی است." وی به تعهد ایالات متحده آمریکا برای تضمین امنیت عربستان سعودی اطمینان داده و درخواست کرد خروج سامانه های پدافند هوایی را وسیله ای برای "فشار [بر ریاض]  در رابطه با مسائل نفتی تلقی نکنند."

پیشتر وال استریت ژورنال با استناد به منابعی در پنتاگون گزارش داده بود ، ایالات متحده علاوه بر چهار موشک پاتریوت ، دو اسکادران از جنگنده های خود را از منطقه خاورمیانه خارج کرده و ده ها سرباز از عربستان سعودی بیرون می برد . همچنین گفته می شد پنتاگون در نظر دارد به زودی تعداد کشتی های جنگی در خلیج فارس را کاهش دهد. منابع این روزنامه توضیح دادند كه این اقدامات مبتنی بر تحلیلی از وضعیت فعلی منطقه و نتیجه گیری در مورد كاهش آن تهدید فوری است كه از نظر واشنگتن ، تهران برای منافع استراتژیك ایالات متحده ا به وجود می اورد . به گفته آنها ، وزارت دفاع ایالات متحده توجه بیشتر به حضور نظامی چین در آسیا را مهمتر می داند.

پنتاگون 11 اکتبر سال گذشته اعلام کرد که ایالات متحده در حال اعزام 3000 سرباز اضافی ، دو فروند جنگنده ، یک بال هوایی اعزامی ، دو سیستم موشکی ضد هوایی پاتریوت و سامانه دفاع موشکی THAAD (تااد) به عربستان سعودی است. دولت آمریكا پس از حمله به دو مرکز شركت ملی نفت عربستان سعودی آرامكو (سعودی آرامكو) در شب 14 سپتامبر چنین تصمیمی را گرفت . جنبش یمن انصار الله مسئولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала