گزارش و تحلیل

سناریوی باج گیری جدید آمریکا از عربستان

© AFP 2023 / Mandel Nganسناریوی باج گیری جدید آمریکا از عربستان
سناریوی باج گیری جدید آمریکا از عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر از گاهی ، هر وقت آقای ترامپ احساس کند به پول اضافه نیاز دارد مشاهده می کنیم که به بهانه های مختلف عرب های حوزه خلیج فارس مخصوصا سعودی ها را تهدید می کند تا مجبور شوند آنچه می خواهد را به او بدهند.

کار حتی به جایی رسیده که ایشان بدون رعایت هیچ پروتکل سیاسی ای در جمع طرفداران خود پادشاه عربستان سعودی را به سخره می گیرد و علنا اظهار می نماید: "آهای شاه سریع 450 ملیون دلار که گفته بودم حواله کن بیاد وگرنه ظرف دو هفته باید فارسی یاد بگیری".

اخیرا نیز به دلیل ضعف مدیریت در ایالات متحده ده ها هزار آمریکایی کرونا گرفته و مرده اند، چند ملیون مریض هستند، بیش از 30 میلیون آمریکایی کار خود را از دست داده اند و بسیاری از مشاغل در تعطیلی به سر می برند و شرایط اقتصادی این کشور که بنای اصلی اش بر اساس اقتصاد است در حال فروپاشی می باشد.

در این شرایط مشخص است باز هم رییس جمهوری آمریکا چشم به باقیمانده اموال عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که به صورت نقد در آمریکا و دیگر بانک های غربی نگهداری می شود چشم دوخته.

بحران نفت؛ عربستان به کمک آمریکا شتافت       - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بحران نفت؛ عربستان به کمک آمریکا شتافت

طبق برخی بر آوردها حدود یک هزار و دویست ملیارد دلار اموال این کشورها در ایالات متحده هست که حدود هفتصد ملیارد دلار آن مربوط به عربستان سعودی می باشد.

پس از ناکامی سیستم پاتریوت آمریکا در جلوگیری از حمله انصار الله یمن به تاسیسات آرامکو اعتماد سعودی ها به سیستم های دفاعی آمریکا کاهش چشمگیری پیدا کرد و حتی در مواردی بحث ایجاد تنوع در سیستم های دفاعی و خرید سیستم های دفاعی از کشورهای دیگر مانند روسیه نیز درون عربستان سعودی مطرح شد و پس از ترکیه که اقدام به خرید سامانه اس 400 روسیه نمود سعودی ها به دنبال خرید سامانه مشابهی بودند.

در این شرایط، آمریکایی ها بحث کاهش حضور خود در عربستان سعودی و بیرون آوردن سامانه پاتریوت را مطرح می کنند تا مجددا ترس و واهمه را به جان سعودی ها و عرب های حوزه خلیج فارس بیاندازند که باید سریعا شروع کنند فارسی یاد گرفتن.

مساله ای که بسیار واضح است این می باشد که ترامپ باجی بسیار سنگین از سعودی ها خواسته و آنها به دلایل مختلف از پرداخت آن سر باز زده اند، احتمالا دیگر توان پرداخت چنین باج هایی را ندارند، و حالا ترامپ تلاش دارد به این نحو آنها را بترساند.

در شرایطی که آمریکا در حال افزایش حضور خود در خلیج فارس است و در عراق هم در حال نصب سیستم های دفاعی از جمله پاتریوت برای نیروهای خود می باشد، بسیار غیر منطقی به نظر می آید که بخواهد سیستم های پاتریوت خود را از عربستان سعودی بی دلیل خارج کند.

البته گو اینکه بر اساس برخی تحلیل ها هدف از قراردادن سیستم های پاتریوت در عراق برای حمایت از نیروهای آمریکایی در این کشور نیست بلکه بیشتر برای تامین امنیت اسراییل و جلوگیری از حمله موشکی ایران به اسراییل می باشد چون عملا این سامانه در مسیر حرکت هرگونه موشکی که بخواهد از سمت ایران به سمت اسراییل پرتاب شود قرار دارد.

با توجه به شرایط موجود جهان و منطقه به هر صورت به نظر می رسد امروزه بهترین فرصت برای عرب های حوزه خلیج فارس فرا رسیده که به باج خواهی های آمریکا بگویند دیگر بس است.

گفتگوی جدید مقامات  آمریکا و عربستان درباره موضوع ایران - اسپوتنیک ایران
گفتگوی مقامات آمریکا و عربستان درباره موضوع ایران

اگر برخی تصور می کنند که ایران تهدیدی بر علیه آنها است به نظر می آید بد نیست به دست دوستی ای که از طرف ایران دراز شده پاسخ مثبت دهند و آنها نیز دست دوستی و گفتگو و مذاکره و حل اختلافات با ایران را باز کنند تا به جای باج دادن به ترامپ و امثال ترامپ که در آینده بر آمریکا حکومت خواهند کرد بگویند دیگر بس است ( توجه داشته باشید اگر این روال جا بیافتد دیگر همه دولت های بعدی آمریکا از آن تبعیت خواهند نمود).

اگر برخی از آنها تصور می کنند دوستی با ایران برایشان هزینه دارد، باید توجه داشته باشند هر چه قدر هم هزینه داشته باشد باز هم کمتر از باج گیری هایی است که آقای ترامپ انجام می دهد.

قطعا هم اگر اختلافات آنها با ایران حل شود ایران هم به آنها کمک خواهد کرد در بسیاری از مواردی که درگیر آن هستند، مانند جنگ یمن، بتوانند به صلح برسند.

می ماند بحث تهدید های اسراییل بر علیه آنها که قطعا در صورتی که این کشورها مشکلات و اختلافات خود با ایران را حل و فصل کنند و بتوانند جبهه دفاعی واحد برای تامین امنیت منطقه ایجاد کنند  به هیچ وجه اسراییل جرئت نخواهد کرد آنها را نیز تهدید کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала