گزارش و تحلیل

ترامپ اختیار حمله نظامی به ایران را برای خود حفظ کرد

© REUTERS / Kevin Lamarqueترامپ اختیار حمله نظامی به ایران را برای خود حفظ کرد
ترامپ اختیار حمله نظامی به ایران را برای خود حفظ کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا مصوبه ای را که کنگره برای محدود کردن اختیارات وی در جنگ با ایران را تصویب کرده بود وتو کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قطعنامه مصوب کنگره را که در نظر داشت اختیارات وی در جنگ با ایران را محدود و منوط به کسب اجازه از کنگره کند را وتو کرد.

ТРАМП ПОЛУЧАЕТ КАРТ-БЛАНШ НА ВОЕННЫЙ УДАР ПО ИРАНУ - اسپوتنیک ایران
ترامپ دست خود را برای حمله نظامی به ایران باز گذاشت

دموکراتها برای لغو وتوی ترامپ نیاز به دو سوم در مجلس سنا داشتند و تیم کین، سناتور دموکرات پیش از انجام این رأی‌گیری گفت: "کنگره باید به‌صورت فراحزبی ایستاده و کاری کند که رئیس جمهور نتواند بدون رأی کنگره، وارد جنگ با ایران یا هر جنگ دیگری شود." ولی عصر پنجشنبه تلاش دموکرات‌ها در نهایت به نتیجه 49 موافق برابر 44 مخالف انجامید که بسیار کمتر از حد نصاب 67 رای موافق بود. ترامپ از جمهوری‌خواهانی که برای تصویب این قطعنامه به دموکرات‌ها پیوسته بودند به شدت انتقاد کرد و گفت: این قطعنامه ای بسیار توهین آمیز بود که دموکرات‌ها آن را برای پیروزی در انتخابات و جهت تفرقه در حزب جمهوری خواه ارائه کرده بودند.

تلاش برای تصویب این قطعنامه پس از آن آغاز شد که دولت ترامپ دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را صادر کرد و مدعی شد سپاه قدس ایران در حال برنامه ریزی حمله علیه مواضع آمریکا در عراق بودند. ادعایی که شواهدی برای آن ارائه نشد.

درباره این تحولات با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

آیا با در نظر گرفتن مانورهای نظامی اخیر ناوگان پنجم ایالات متحده و واکنش سریع قایقهای سپاه و تنش های ایجاد شده، امکان دارد حمله نظامی از طرف آمریکا به اهداف ایرانی در عراق یا خلیج فارس صورت بگیرد؟

قاعدتا نباید آمریکا این کار را انجام دهد زیرا هزینه این کار بالا خواهد بود. منتها ما درباره کشوری صحبت می کنیم که به افغانستان حمله کرده است به عراق حمله کرده و آن را اشغال کرده است و در تاریخ خود کمتر سالی بوده که این کشور درگیر جنگ نبوده باشد. آمریکا کشور جنگ طلبی است و در سالیان گذشته نیز وارد جنگ های متعددی شده است. پس این کشور ممکن است وارد درگیری نظامی با ایران هم بشود ولی مثل تجربیات قبلی که شکست خورده است و موفق نبوده است و هزینه های گسترده ای داشته و به اهداف خود نرسیده است درباره جنگ با ایران هم همان حالت خواهد بود. ترامپ با شعار ضد جنگ رئیس جمهور شد و نقدی که نسبت به خانم کلینتون داشت این بود که خانم کلینتون به جنگ با عراق رای مثبت داده است و بارها هم در زمان ریاست جمهوری خودش به این نکته اشاره کرده است که در عراق آمریکا 7 تریلیون دلار هزینه کرده است و دستاوردی هم نداشت. اگر ترامپ بخواهد همان سیاست جنگ طلبانه رئیس جمهورهای قبلی را ادامه دهد قطعا طرف آمریکایی متضرر خواهد شد.

اینکه سناتورها نتوانستند قدرت ترامپ در جنگ با ایران را محدود کنند چه تبعاتی برای ایران ممکن است داشته باشد؟

کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران
سنای آمریکا نتوانست بر وتوی ترامپ غلبه کند

این یک بحث داخلی در آمریکا است و ایران در حوزه نظامی نشان داده است که از خودش دفاع خواهد کرد و توانمندی دفاع دارد. در آمریکا اختلافی وجود دارد که خیلی از مردم آمریکا، نخبگان سیاسی آمریکا و نمایندگان کنگره در آمریکا خوف این را دارند که این فرد وارد درگیری های نظامی شود که در نهایت آمریکا بازنده آن درگیری ها خواهد بود و برای همین هم علاقه داشتند تا قدرت وی را در این حوزه و در تقابلی که ممکن است بخواهد با ایران داشته باشد را محدود کنند. منتها در سیستم سیاسی آمریکا اینگونه است که مصوبات کنگره را رئیس جمهور می تواند وتو کند و برای شکستن وتو نیاز به دو سوم رای است که این دو سوم رای محقق نشد. بخاطر رقابت های سیاسی که در حزب های آمریکا وجود دارد اکثر جمهوری خواهان حاضر نشدند وتوی ترامپ را بشکنند در نهایت مصوبه کنگره متوقف شد. این مشکل، مشکل آمریکایی ها است که رئیس جمهوری دارند که خیلی از نخبگان آمریکا نسبت به وی مردد هستند و مشکل ایران نیست. ایران هم در حوزه نظامی توانمندی دارد و نشان داده است که اگر به ایران تعرض شود حتما از توانمندی خود استفاده خواهد کرد.

ایران چه اقداماتی در واکنش به این موضوع اتخاد خواهد کرد؟ 

بنظر می رسد تصمیم ایران بالابردن هزینه حمله به ایران است و تبیین این مسئله که اگر به ایران حمله شود حتما این کشور پاسخ خواهد داد. این کاری است که ایران دارد انجام می دهد و هم خودش پاسخ خواهد داد و هم دوستانی در منطقه دارد که حاضرند در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کنند و ضربه متقابل بزنند. از این جهت اگر آمریکایی ها محاسبه درستی داشته باشند نباید وارد درگیری با ایران بشوند. آمریکا کشوری است که در تصمیماتش خیلی وقتها اشتباه می کند و بیشتر به خودش ضرر می زند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала