گزارش و تحلیل

ترامپ هم دست به دامن داعش می شود

© AP Photo / Evan Vucciترامپ هم دست به دامن داعش می شود
ترامپ هم دست به دامن داعش می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همه به یاد دارند حدود چهار سال پیش در اوج کمپین های انتخاباتی آقای ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا باراک اوباما و رقیب انتخاباتی اش هیلاری کلینتون را متهم کرد که داعش را ایجاد کرده اند و از آن برای منافع خود سوء استفاده می کنند.

اسپوتنیک - البته خانم کلیتون خود شخصا نیز به این مساله اعتراف کرده بود و در کتاب خود با عنوان راه سخت اظهار داشت، که آمریکا برای تامین منافع خود داعش را ایجاد کرد.

زمانی که دولت آقای نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق، به استناد خواسته های مردمی با حضور نیروهای آمریکایی در عراق مخالفت کرد و حاضر نشد توافقنامه امنیتی با آمریکایی ها امضاء کند، آمریکایی ها اقدام به ایجاد هرج و مرج در عراق نمودند و داعش را ایجاد کردند.

تحلیلگر پیشین پنتاگون: هدف واشنگتن از احیای داعش مقابله با ایران است - اسپوتنیک ایران
تحلیلگر پیشین پنتاگون: هدف واشنگتن از احیای داعش مقابله با ایران است

زمانی که داعش به دروازه های بغداد رسیده بود علی رغم اینکه دولت عراق نقدا حجم بالایی از تسلیحات مخصوصا هواپیماهای جنگنده و بمب افکن از آمریکا خریداری نموده بود و این هواپیماها آماده بود ولی آمریکایی ها با بهانه جویی از تحویل این هواپیماها به ارتش عراق خودداری کردند تا نتواند دست برتر را در مبارزه با داعش داشته باشد.

آن زمان فقط ایران بود که به داد عراقی ها رسید و با استفاده از تجربه هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رویارویی با تروریست های همزاد این گروه ها در سوریه داشت به دولت و ارتش عراق کمک کرد هسته های مقاومت مردمی جهت مقابله با این گروه ایجاد کنند، هسته هایی که بعد ها به عنوان حشد الشعبی معروف شدند و نیروهای پیشمرگه کرد را به تسلیحات نوعی مجهز کرد و واحد های مبارزه با جنگ های پارتیزانی در ارتش عراق ایجاد کرد و در نهایت این حشد الشعبی بود که در کنار ارتش عراق توانست کار داعش در عراق را تمام کند.

منابع محلی از انتقال داعش از سوریه به عراق توسط آمریکا خبر دادند - اسپوتنیک ایران
منابع محلی از انتقال داعش از سوریه به عراق توسط آمریکا خبر دادند

در بسیاری از موارد زمانی که نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی در حال پیشروی به سوی مواضع داعش بودند گزارش های متعددی از بمباران آنها توسط هواپیماهای آمریکایی و یا کمک رسانی آمریکایی ها به داعش منتشر می شد و در همه این موارد آمریکایی ها ادعا می کردند که اشتباه رخ داده ولی بسیاری باور داشتند که کار آمریکایی ها عمدی بوده چون می خواستند از سرعت پیشروی نیروهای عراقی و الحشد الشعبی بکاهند.

در روزهای پایانی حضور داعش در عراق روس ها اطلاعات و تصاویر متعددی از هلی بورد فرماندهان و نیروهای کلیدی داعش به سمت شمال سوریه و اسراییل توسط آمریکایی ها منتشر کردند.

آمریکایی ها به کمک همپیمانان خود در شمال سوریه تعداد زیادی از اعضای داعش را نجات دادند و برای خالی نبودن عریضه تعدادی از آنها که به بیش از ده هزار تن می رسیدند را در زندان های ویژه ای در شمال سوریه نگهداری می کردند.

دستگیری رئیس اطلاعات داعش در افغانستان - اسپوتنیک ایران
دستگیری رئیس اطلاعات داعش در افغانستان

اخیرا هم به بهانه های مختلف اقدام به آزاد سازی آنها نمودند و تسلیحات کیفی ای را در اختیارشان قرار داده اند تا مجددا به عراق برگردند و اوضاع را به هم بریزند.

کاملا مشخص است که با توجه به تصمیم مجلس عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی دولت ترامپ مانند دولت اوباما تصمیم گرفته از ابزار داعش برای بقای خود در عراق استفاده کنند و با احیای مجدد این گروه تلاش دارد کاری کند که دولت آتی عراق، البته اگر پا بگیرد، مجبور شود از آمریکایی ها تقاضا کند برای کمک به ارتش عراق در این کشور باقی بمانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала