آمریکا: چین برای ذخیره سازی دارو، در خصوص کرونا مخفی کاری کرد

© AFP 2023 / Stringerچین در خصوص شیوع کرونا مخفی کاری کرده است
چین در خصوص شیوع کرونا مخفی کاری کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به اسناد وزارت امنیت داخلی آمریکا، چین را متهم به مخفی کاری در خصوص شدت شیوع ویروس کرونا به منظور ذخیره سازی دارو و انباشت نیازمندی‌ها و تدارکات کرد.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده تایید کرده که دولت چین اوایل ماه ژانویه، عمدا شدت شیوع ویروس کرونا را پنهان کرده است.

ترامپ: چین مرتکب اشتباه شده و سعی در مخفی کردن آن دارد - اسپوتنیک ایران
ترامپ: چین مرتکب اشتباه شده و سعی در مخفی کردن آن دارد

آسوشیتد پرس خبر داد که اطلاعاتی چهار صفحه‌ای را رویت کرده است که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده تهیه کرده و این گزارش طبقه‌بندی محرمانه ندارد اما «تنها برای استفاده رسمی» تهیه شده‌ است.

تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا مدعی هستند، پکن در حالی ‌که دست به پنهان‌کاری زده بود، دست به افزایش واردات و کاهش صادرات نیازمندی‌های پزشکی زده است. چین در راستای این اقدامات محدودیت‌های صادراتی را انکار کرده و داده‌های تجاری خود را به تأخیر انداخته و یا در اطلاعات سردرگمی ایجاد کرده است.

اتهام دیگر این است که چین امکان انتقال ویروس از انسان به انسان را در اکثر روزهای ماه ژانویه از سازمان جهانی بهداشت پنهان نگه داشته تا بتواند نیازمندی‌های درمانی و پزشکی خود را تأمین کند.

گزارش تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا بر پایه احتمالات ۹۵ درصدی‌ است، بر این مبنا که عملکرد چین در صادرات و واردات، در بازه زمانی مذکور، شکل طبیعی نداشته است.

گزارش آسوشیتد پرس پس از آن است که شماری از نشریات غربی مدعی شدند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند در گزارشی محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته، گفته‌اند: چین درباره مسری بودن کرونا دروغ گفته است.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با گرفتن انگشت اتهام به سوی چین، پکن را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان معرفی کرد و مدعی شد چین مرتکب اشتباه وحشتناکی شده است و سعی در مخفی کردن آن دارد.

شایان ذکر است که ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳ میلیون ۵۶۶ هزار نفر در جهان را مبتلا کرده و جان نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر را گرفته است. این ویروس در آمریکا نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده و بیش از ۶۸ هزار قربانی برجای گذاشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала