پاسخ ایران قاطع خواهد بود

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of Iranسید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسوی: آمریکایی‌ها برجام را به نوعی زیر پاگذاشتند. اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود پاسخ قاطعی خواهیم داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام نمود که اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود پاسخ ایران قاطع خواهد بود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز 4 ماه مه  در نشست خبری در این خصوص گفت:« آمریکایی‌ها در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج و این توافق چند جانبه را به نوعی زیر پاگذاشتند و  قطعنامه ۲۲۳۱ را هم زیر پا گذاشتند و عضوی از این توافق نیستند. آمریکا سابقه تاریکی در عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود دارد که برجام یکی از رویکردهای یکجانبه آمریکا بوده که نشان داد رژیمی است که به حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل ندارد و مهمترین ناقض حقوق بین‌الملل در دنیا است.

آمریکا به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و رویکردی که آمریکا در پیش گرفته خطرناک است. این رویکرد نظم بین‌المللی را به هم خواهد زد. آمریکا نشان داده که به هیچ کدام از تعهدات و قواعد بین‌المللی پایبندی ندارد و هر جا منافعش اقتضا کند، از تعهدات خارج و آنها را زیر پا می‌گذارد.

می دانید چگونه در آمریکا مراقب فعالیت موسسات صنایع نظامی روسیه هستند؟ - اسپوتنیک ایران
می دانید چگونه در آمریکا مراقب فعالیت موسسات صنایع نظامی روسیه هستند؟

حتی شاهد بودیم با توجه به شیوع کرونا که همه دولت‌ها و ملت‌ها باید از سازمان جهانی بهداشت حمایت کنند، این رژیم با وقاحت این سازمان بین‌المللی را در این مقطع حساس و سرنوشت ساز برای بشریت، تهدید به قطع بودجه سازمان می‌کند که بسیار جای تاسف دارد.

مواضع شرکای برجامی چین انگلیس و آلمان درباره تلاش آمریکا برای تمدید تسلیحاتی علیه ایران نیز قابل توجه است. در تماس با این کشورها هستیم و بعد از سرو صدای آمریکایی‌ها به همه شرکا در برجام اعلام کردیم این موضوعی نیست که ایران از کنار آن به راحتی بگذرد و تا الان این رایزنی‌ها و گفتگوها ادامه داشته و آمریکاییها بر تلاش خود مصر هستند و کمی به تلاش‌هایشان افزوده‌اند ولی احساس می‌کنیم راه به جایی نمی‌برند.

مجلس و به ویژه کمیسیون سیاست خارجی یکی از ارکان تاثیرگذار در سیاست خارجی ایران است و حمایت‌های آنها از سیاست خارجی نظام همواره پشتوانه ما بوده است.آمریکاییها سعی کردند با خروج خود به دستاوردهای برجام ضربه بزنند و بعد از خروج مانع بقیه دستاوردها شوند از جمله بحث تحریم تسلیحاتی ایران است. اگر بخواهند این قضیه انجام نشود و منافع ایران تامین نشود طبیعتا ایران واکنش قاطعی خواهد داشت و آن وقت ایران تدابیری که اندیشیده را اتخاذ خواهد کرد».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала