بازگشت گله‌های شتر به بیابان‌های ایران

© Sputnik / Arina Topolevaشتر ایرانی
شتر ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان و کارشناسان مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که این حیوان به ویژه به لحاظ اینکه بومی شده منطقه‌ ایران است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «فارس»، شتر حیوان بیابان و صحرا سال‌ها صاحب بلامنازع بیابان‌های کشور ما بوده اما در ده‌های اخیر به دلیل غفلت و بی‌توجهی جمعیت این حیوان مفید در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است.

نماینده شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس در این باره گفت:«‌برگشت دوباره شتر به بیابان‌های کشور نوید اشتغال و امنیت غذایی را می‌دهد که سال‌ها فراموش شده بود».

طرح پرورش شتر را در منطقه خراسان جنوبی توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خودش به نام شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس آغاز کرده است. قرار است در این طرح به 3 هزار متقاضی 8 هزار نفر شتر تحویل داده شود. این شترها می‌تواند در شرایط آب و هوایی و مراتع این منطقه به خوبی رشد کند و جوامع محلی از منافع اقتصادی آن برخوردار شوند. این طرح از مرداد 98 آغاز شده، در مرحله نخست 350 نفر شتر تأمین شده، 170 متقاضی ساماندهی شده و 55 نفر نیز شتر تحویل گرفته‌اند.

رئیس جمهور ترکمنستان - اسپوتنیک ایران
ابتکار جالب رئیس جمهور ترکمنستان برای برگزاری جلسه در بیابان + فیلم

نگهداری این حیوان علاوه بر اشتغال نفع اقتصادی زیادی دارد. هر نفر شتر به طور میانگین ماهانه 2.5 تا 3.5 میلیون تومان درآمد ایجاد می‌کند. شتر در غذا خوردن بسیار قانع و برابر بیماری‌ها نسبت به بقیه دام‌ها مقاوم است. وزن شتر در سال سوم پرورش بیشتر از 500 کیلوگرم می‌شود. در اکوسیستم گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری در شرایط گرمای شدید، تبخیر، بارندگی جزئی و اختلاف زیاد درجه حرارت و فقدان آب شتر تنها دامی است که می‌تواند زیست و تولید مثل کند و با آداب چرایی خاص خود سبب حفظ و احیای مراتع ‌شود.

نزدیک نیمی از مراتع کشور در وضعیت بسیار فقیر قرار دارند که در آن گیاهان شورپسند و نباتات خاردار می‌روید و شتر مهم‌ترین دامی است که با این اقلیم تطابق یافته و تولید مثل و بازده اقتصادی دارد.

متوسط عمر مفید شتر 30 تا 40 سال است، به ندرت بیمار می‌شود و هزینه درمانی آن نزدیک به صفر است. شیر و گوشت شتر خواص زیادی دارد که خیل عظیمی از طرفداران را به سوی خود جلب کرده است. گوشت این دام بزرگ چربی کمتری نسبت به گاو و گوسفند دارد و قیمت آن هم گران‌تر است.

طبق آخرین گزارش سازمان جهانی اقتصاد در سال 2016 نظر به ویژگی‌های بارز این حیوان بسیاری از دانشمندان معتقدند با توجه به مخاطراتی که در آینده دنیا با آن مواجه است بی‌تردید ناجی جان انسان‌ها در مسئله تأمین خوراک و به خصوص پروتئین‌های حیوانی شترها خواهند بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала