مکانیزم اینستکس و شرکت های روسی

© Photo / Pixabay / Gerd Altmann مکانیزم اینستکس و شرکت های روسی
مکانیزم اینستکس و شرکت های روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملکرد مکانیزم پرداخت «ساحات» می تواند شامل حال شرکت‌های روسیه شود.

به گزارش اسپوتنیک، سفیر فرانسه در روسیه اعلام نمود که ممکن است در آینده عملکرد مکانیزم پرداخت «ساحات» می تواند شامل حال شرکت‌های روسیه شود.

وی در توضیح گفت:«همانطور که چندی پیش، وزرای امورخارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کردند، اینستکس اهداف درازمدتی را درنظر دارد- امکانی برای بازیگران اقتصادی کشورهای سوم و شرکت‌هایی که خواهان تجارت با ایران در مطابقت با استانداردهای جهانی مالی و تشدید فرایندهای due diligence باشند. در درازمدت، شرکت های روسی نیز می توانند به این فهرست اضافه شوند.

فرانسه به کار روی گزینه‌ها و امکانات مختلف با کشورهای اروپایی ذینفع جهت ادامه فعالیت این مکانیزم در آینده ادامه می‌دهد».

هشدار رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به روحانی - اسپوتنیک ایران
هشدار رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به روحانی

اینستکس (INSTEX) یا سامانهٔ حمایت از مبادلات تجاری «ساحات» یک ابزار ویژهٔ مالی است که در ژانویه ۲۰۱۹ توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران ایجاد شد.

ابزار حمایت از مبادلات تجاری، شرکت‌های اروپایی را مقدور می‌سازد که با ایران به تجارت بپردازند بدون این که در معرض خطر قانون تحریم آمریکا قرار گیرند. سازوکار این ابزار ویژه مالی به این شکل است که تهاتر بین صادرکنندگان و واردکنندگان یک کشور واحد اروپایی بدون ارتباط مستقیم مالی با ایران انجام می‌شود.

غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس نیز سهامداران اصلی آن هستند، اما دیگر کشور‌های اروپایی و کشور‌های جهان از جمله چین و روسیه نیز می‌توانند وارد آن شوند. این نهاد در مرحله نخست، روی مبادله مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی متمرکز خواهد شد. آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که کشور‌های دیگر نیز می‌توانند در ادامه کار وارد اینستکس شوند.

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلستان پیشنهاد کرده‌اند که برای عملیاتی شدن سریع کانال مالی که برای تسهیل تجارت بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاسیس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌های مرتبط با اقلام کالا‌های اساسی و پزشکی اختصاص یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала