یورگنسون: سازمان ملل برنامه ای برای گفتگو در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد

© AFP 2023 / Johannes Eiseleیورگنسون: برنامه برای گفتگو درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران وجود ندارد
یورگنسون: برنامه برای گفتگو درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران وجود  ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده استونی در سازمان ملل اعلام کرد که برنامه برای گفتگو در خصوص تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران برنامه ریزی نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، سون یورگنسون، نماینده استونی در سازمان ملل در یک نشست خبری اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر تصمیمی برای گفتگو در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ندارد.

پاسخ ایران به اقدام آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور چه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام و تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران

یورگنسون گفت: ما با شرکای خود از جمله آمریکا در تماس هستیم. تا آنجایی که من مطلع هستم، برنامه ای برای گفتگو در این خصوص برای ماه مه برنامه ریزی نشده است. تحریم تسلیحاتی در پاییز به پایان می رسد و ما باید ببینیم این موضوع چگونه خواهد بود.

به گفته وی تا کنون هیچ درخواستی برای گفتگو درباره اوضاع پیرامون ایران در شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است.  

پیش از این برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفته بود که آمریکا پیش نویس قطعنامه درباره این موضوع را برای رأی گیری درباره آن در شورای امنیت سازمان ملل را آماده کرده است.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافق تاریخی برجام  با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط  جمهوری اسلامی دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور از سوی سازمان مللف امریکا و اتحادیه اروپا برداشته شود.در این توافق نامه همچنین پیش بینی شده كه تحریم تسلیحاتی علیه ایران طی مدت 5 سال اغو شود و تحویل تسلیحات به ایران زودتر نیز امكان پذیر باشد اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده اعلام خروج یک جانبه خود از آن و اعاده تحریم های شدید و سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала