واکنش مسکو به قصد آمریکا در بیرون راندن روسیه از بازار فناوری هسته‌ای

© Photo / Victor Davydov/Rosenergoatom Concern OJSCواکنش مسکو به قصد آمریکا در بیرون راندن روسیه از بازار فناوری هسته‌ای
واکنش مسکو به قصد آمریکا در بیرون راندن روسیه از بازار فناوری هسته‌ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه روسیه به گزارش منتشر شده از سوی وزارت انرژی ایالات متحده در خوصوص بیرون راندن روسیه از بازارهای فناوری هسته ای واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده كه مسكو در حال مطالعه گزارشی است كه توسط وزارت انرژی آمریکا منتشر شده است و در آن واشنگتن از قصد خود برای بیرون راندن روسیه از بازارهای فناوری هسته ای صحبت می‌كند.

استراتژی منتشر شده در وب سایت وزارت انرژی ایالات متحده گفته شده: واشنگتن باید روسیه و چین را از بازارهای فناوری هسته‌ای دور کند و رهبر جهانی در این زمینه شود. 

وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر در مورد این گزارش، اظهار داشت: " ما در حال مطالعه گزارش کارگروه سوخت هسته ای منتشر شده توسط وزارت انرژی ایالات متحده هستیم." وزارت خارجه روسیه اظهار نظر کرد: "بخش قابل توجهی از گزارش به بیرون راندن روسیه و چین از بازار بین المللی کالاها و خدمات مرتبط با انرژی هسته ای اختصاص یافته است."

رونمایی از اولین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان - اسپوتنیک ایران
رونمایی از اولین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان

وزارت خارجه روسیه همچنین در مورد گزارش مذکور اضافه می کند که صحبت تنها از دادن یارانه به شرکت های فعال آمریکایی در این زمینه نیست، به نظر می رسد که ایالات متحده از گزینه های غیر اقتصادی استفاده خواهد کرد واشنگتن برای دادن برتری به شرکت های آمریکایی به طور فعال وارد عمل خواهد شد که البته این چیز جدید نیست.

در وزارت خارجه روسیه همچنین توضیح داده شد: " آنطور که در گزارش کارشناسان آمریکایی آورده شده است. طی یک دهه گذشته، واشنگتن توجه بسیاری به توسعه انرژی هسته ای خود نکرده است، به همین دلیل در اکثر زمینه ها از پیشرو های این صنعت عقب مانده است - از استخراج اورانیوم گرفته تا ساخت راکتورهای هسته ای و مدیریت سوخت هسته ای فراوری شده. حالا مقامات آمریکایی ظاهراً قصد دارند اوضاع را اصلاح كنند." 

در وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کردند: "این امر به سرمایه گذاری چشمگیر اقتصادی نیاز دارد."

وزارت امور خارجه گفت: "برای اینکه آنها از پس این کار برآیند، باید سهم قابل توجهی از بازار بین المللی انرژی هسته ای را اشغال كرد، و انجام این کار از طریق رقابت عادلانه با شرایطی قابل قبول برای دولت آمریکا دقیقاً به دلیل تاخیر قابل اجرا نخواهد بود. بنابراین، واشنگتن قصد دارد از اهرم های غیر اقتصادی استفاده کند."

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد: "اینگونه اقدامات ایالات متحده این سؤال را ایجاد می کند که اصول تجارت آزادی که واشنگتن آن را تبلیغ می کند چیست و آیا اصولاً در روابط با کشوری که خودش مطابق هیچ قاعده ای عمل نمی کند و آنها را به شکلی تغییر می دهد که برایش مفید باشد، باید قواعد را رعایت کرد؟ "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала