کرونا، ساختار قدرت در نظام جهانی را دستخوش تغییر کرده است

© Sputnik / SHAمجلس ایران
مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: تهدید آمریکا در خلیج فارس توخالی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، کرونا، ساختار قدرت در نظام جهانی را دستخوش تغییر کرده است. وضعیت آمریکا نیز بعد از کرونا تغییر کرده است.

شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در ادامه افزود:«تهدید آمریکا در خلیج فارس توخالی است. وضعیت آمریکا بعد از کرونا تغییر کرده به طوری که مقامات این کشور برای پوشاندن ضعف خود در مبارزه با کرونا دست به هر اقدامی می زنند که آخرین نمونه آن تهدید توخالی شناورهای ایران در خلیج فارس بود.

در خصوص تهدیدات رییس جمهور آمریکا باید به زمان تصویب برجام و صدور قطعنامه ۲۲۳۱ برگردیم که بر اساس آن قطعنامه های قبلی علیه ایران لغو شد و تمام برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران به رسمیت شناخته شد. بعد از خروج آمریکا از برجام سنگ اندازی های زیادی صورت گرفت که نمونه آن صحبت از فعال کردن مکانیزم ماشه بود. در این باره هم سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان تا مهر ماه برای این کار فرصت دارند و در غیر این صورت عملا مکانیزم ماشه بی اعتبار می شود.

روحانی: آمریکا مخل امنیت و صلح در منطقه است  - اسپوتنیک ایران
روحانی: آمریکا مخل امنیت و صلح در منطقه است

در این بین آمریکا به خاطر خارج شدن از برجام دیگر نمی توانست علیه ایران در موضوع برجام و بحث موشکی به شورای امنیت شکایت کند. به همین دلیل دست به شیطنت ها و تحریک کشورهای اروپایی می زند تا اقدامی را انجام دهد که این اتفاق هم رخ نداده است.

در همین شرایط دولت آمریکا توانایی مدیریت بحران کرونا را در کشورش ندارد. می خواهد چین را تحت فشار قرار دهد و به سازمان های بین المللی شکایت کند. حال اینکه بعد از کرونا نظام بین المللی دستخوش تغییر و تحول شد، کرونا همه چیز را به هم زد، نمونه آن وضعیت آمریکاست که روز به روز به خیل بیکاران افزوده شده و وضعیت اقتصادی اش با مشکلات زیاد روبرو شده است. در این شرایط دولت آمریکا با وضعیتی روبروست که حرف هایش در داخل کشور خریدار ندارد و در عرصه جهانی هم می خواهد خودی نشان دهد اما به خوبی می توان صدای خس خس ریه های پایان نظام سرمایه گذاری را شنید.

هر کشوری که بتواند در سه مقوله هسته ای، هوش مصنوعی و فضا و بحث های موشکی سرمایه گذاری کند می تواند به مردمش خدمت کند. موضوع فضا و تسلط بر آن هم بسیار مهم است. اینکه امروز آمریکایی ها از پرتاب ماهواره نور خشمگین شدند دلیلش آن است که تمام دانش و فنون آن توسط ایرانی ها بومی سازی شده و آنها از این موضوع نگران هستند.

ساختار قدرت در نظام جهانی بعد از بیماری کرونا تغییر کرده، به همین دلیل باید بازتعریف دیگری از شرایط داشت. در این بین آمریکا در خلیج فارس تهدیدهایی را مطرح کرده که توخالی است. بهتر است به مقامات آمریکایی سیلی که بعد از شهادت سردار سلیمانی خوردند را یادآوری کنیم که اگر باز هم دست از پا خطا کنند تبعات آن را خواهند دید».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала