گزارش و تحلیل

آقای پمپئو درب خانه خاله جای دیگری است

© AFP 2023 / Carlos Barriaآقای پمپئو درب خانه خاله جای دیگری است
آقای پمپئو درب خانه خاله جای دیگری است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا یکی از نشریات آمریکایی پرده از طرحی برداشته، که بر اساس آن وزیر امور خارجه ایالات متحده در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن ایالات متحده به برجام برگردد و مکانسیم ماشه آن را اجرا کند.

اسپوتنیک - حدود پنج سال از امضای برجام می گذرد و از همان ابتدای اجرای برجام ایالات متحده به بهانه های مختلف از اجرای تعهدات خود در این توافقنامه طفره رفت و در نهایت پرزیدنت ترامپ رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده رسما اعلام کرد که آمریکا از این توافق خارج می شود.

تهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت

در همان زمان هم بسیاری به او گوشزد کردند که خروج ایالات متحده از برجام، با شرایطی که وجود داشت، بیشتر به ضرر آمریکا بود تا به نفع آن چون در چهارچوب برجام خیلی از مکانیسم هایی بود که آمریکا می توانست استفاده کند در حالی که پس از خروج از برجام دیگر این مکانیسم ها در اختیار ایالات متحده نخواهد بود.
البته سیاست آمریکا هم مبنی بر این بود که به همین بهانه انواع و اقسام تحریم ها را به ایران تحمیل کند و جلوی همه همکاری های بین المللی با ایران را بگیرد.
که البته همین کار را هم انجام داد و امروزه علیرغم اینکه ایران برجام را امضا کرده و همه تعهدات خود و حتی فراتر از تعهدات بین المللی خود را انجام داده ولی هنوز بحث تعاملات اقتصادی با ایران و فروش نفت این کشور تحت شعاع تحریم های ایالات متحده است و اکثر کشورهای جهان به دلیل واهمه از تحریم های قلدر معابانه آمریکا از تعامل با ایران سر باز می زنند.

هشدار نشریه آمریکایی به ترامپ درباره جنگ با ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار نشریه آمریکایی به ترامپ درباره جنگ با ایران

خود این ماجرا نشان می دهد که وجود یا عدم وجود برجام اهمیتی برای ایالات متحده ندارد و این کشور فقط به دنبال اعمال سیاست های خود و اعمال زور بر علیه ایران و دیگر کشورها است و از توافقنامه های بین المللی فقط تا زمانی که منافع آمریکا اقتضا می کند سوء استفاده می نماید.
توجه داشته باشید که دولت آقای ترامپ فقط از توافق هسته ای با ایران خارج نشد بلکه از بسیاری توافقنامه های بین المللی خارج شد و از اجرای بسیاری از تعهدات خود نسبت به دیگر کشورها و یا حتی مجامع بین المللی سر باز زد.
اخیرا هم چون سازمان بهداشت جهانی طبق نظر شخص رییس جمهوری آمریکا عمل نکرد و تلاش داشت به وظیفه حرفه ای خود پایبند باشد تعهدات مالی ایالات متحده به این سازمان را قطع کرد.
آمریکا همین رفتار را قبلا نیز با یونیسف و یونسکو نیز انجام داده بود.

پمپئو: ایران از تکنولوژی موشک های بالستیک برای پرتاب ماهواره استفاده کرده است - اسپوتنیک ایران
پمپئو: ایران از تکنولوژی موشک های بالستیک برای پرتاب ماهواره استفاده کرده است

شاید اگر همان زمان دیگر کشورهای جهان مقتدرانه در مقابل ایالات متحده می ایستادند رییس جمهوری آمریکا جسارت نمی کرد که بودجه سازمان بهداشت جهانی را نیز قطع کند اما خوب چون کسی جلودارش نیست هر کاری دلش می خواهد انجام می دهد. در مورد توافق نامه های بین المللی هم همینطور. اصلا بحث برجام را لحظه ای بگذاریم کنار. توافق نامه هایی مانند نفتا و یا توافق پاریس مربوط به محیط زیست و یا...
اگر کشورهای جهان در همان لحظه یک دست در قبال آمریکا می ایستادند و این کشور را مثلا تحریم می کردند تا متوجه باشد نمی تواند خودسر در جامعه بین الملل عمل کند آنوقت رییس جمهوری فعلی آمریکا و قطعا رییس جمهوری های بعدی آمریکا حساب کار دستشان می آمد.

به هر حال در مورد برجام هم این آمریکا بود که قهر کرد و از برجام خارج شد و از انجام تعهدات خود سر باز زد و برجام به قول معروف خانه خاله نیست که هر وقت آقای پمپئو و یا رئیس اش اراده کنند از آن خارج شوند و یا برگردند.

واکنش موسوی به ادعای پمپئو مبنی بر دست‌ داشتن دیپلمات‌های ایران در یک ترور - اسپوتنیک ایران
واکنش موسوی به ادعای پمپئو مبنی بر دست‌ داشتن دیپلمات‌های ایران در یک ترور

بله ایران در بسیاری از موارد شرط گذاشته که اگر آمریکا می خواهد کاری انجام شود باید به برجام بازگردد اما بازگشت ایالات متحده به معنای انجام تعهدات خود در برجام می باشد نه برای سوء استفاده از آن.
حدود شش ماه مانده به پایان رسمی تحریم های تسلیحاتی ایران و آمریکا تلاش دارد که این تحریم ها را تمدید کند اما با مخالفت دیگر کشورها در سازمان ملل و مخصوصا شورای امنیت مواجه است.
در حالی که آمریکا خود بزرگترین فروشنده سلاح در جهان است اما اینکه کشورهای دیگر مانند روسیه و چین بخواهند به ایران سلاح بفروشند در حالی که آمریکایی ها نمی توانند به ایران سلاح بفروشند خیلی برای آمریکا سخت است.
با توجه به شرایط تحریم ای که فعلا وجود دارد آمریکایی ها بخوبی می دانند که ایرانی ها امکان خرید تسلیحات از بسیاری از کشورهای دیگر را نخواهند داشت چون بحث انتقال پول مطرح است و آنها بخوبی می دانند که رفع این تحریم فقط به نفع کشورهایی می باشد که حاضر هستند با ایران همکاری نظامی داشته باشند.

پمپئو خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد - اسپوتنیک ایران
پمپئو خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

از سوی دیگر با توجه به اینکه ایرانی ها طی چند دهه اخیر در بسیاری از موارد نظامی خود کفا شده اند، آمریکایی ها بخوبی می دانند که ایرانی ها بعد از رفع این تحریم ها مانند دیگر کشورهای همجوار خود به دنبال سلاح های پیش و پا افتاده نخواهند بود بلکه به دنبال خرید تسلیحاتی خواهند بود که موازنه قدرت هم با آمریکایی ها و هم با متحدین شان در منطقه را ایجاد کنند، مانند سامانه های ضد هوایی بسیار پیشرفته روسی اس 400 و یا هواپیماهای مدرن این کشور و یا تجهیزات الکترونیک و یا الکترومکانیکی و یا ... چینی که برخی نواقص تسلیحاتی ایران را پوشش دهد و شاید هم اقدام به فروش تسلیحات به دیگر کشورها نمایند.
شاید برخی به یاد دارند که آمریکایی ها چه بساطی را برای متحد خود یعنی ترکیه راه انداختند که مبادا موشک های اس 400 روسی خریداری کنند، حال تصور کنید اگر ایران بخواهد چنین تسلیحاتی را بخرد چه کار حاضر هستند انجام دهند.
آنها بخوبی می دانند که اگر بخواهند بحث جلوگیری از رفع تحریم های تسلیحاتی ایران را مطرح کنند قطعا با وتوی روسیه و چین مواجه خواهند شد و به همین دلیل تلاش دارند از این طریق به اهداف خود برسند.
مقامات آمریکایی باید بخوبی بدانند که خروج از برجام مانند بازگشت به آن نیست و شرایط قبلی دیگر وجود ندارد و اینکه بخواهند با قلدری کار خود را پیش ببرند، حد اقل در مورد ایران کارساز نخواهد بود، تنها راه این است که رسما به اشتباه های خود اعتراف کنند و قبل از اینکه بخواهند به برجام برگردند اول تعهدات خود را انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала