گزارش و تحلیل

کرونا، از معجزه ایرلند تا ناکامی انگلیس

© REUTERS / Jason Cairnduffفاصله اجتماعی در ایرلند
فاصله اجتماعی در ایرلند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایرلند با توجه به آنچه در ایتالیا و اسپانیا در حال وقوع است، تصمیم گرفت بازی فوتبال و جشن ملی را لغو کند.

در نتیجه جلوگیری از تجمع در ایرلند در نتیجه لغو بازی فوتبال و برگزاری روز سنت پاتریک تنها 800 نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند - تعداد کمی در مقایسه با انگلیس همسایه، جایی که بیش  از 18 هزار نفر از ابتدای این بیماری همه گیر جان باختند.

علیرغم این واقعیت که انگلستان و جمهوری ایرلند در همسایگی یکدیگر قرار دارند آنها به استراتژی های مختلف در مبارزه با کروناویروس متوسل شده اند که منجر به نتایج کاملاً متفاوت شده است. اکنون انگلیس متشکل از انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، درگیر اوج بیماری همه گیر است و مدیریت دولت به ویژه به دلیل کمبود تجهیزات محافظ برای پرسنل پزشکی، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. به نوبه خود، معجزه ای در جمهوری ایرلند در اوج فاجعه در انگیس اتفاق می افتد، زیرا در ایرلند 800 نفر در اثر شیوع این بیماری جان خود را از دست داده اند، تعداد کمی در مقایسه با همسایه است، جایی که تعداد هولناک مردم جان خود را از دست دادند -  18738 نفر.

طبق آمار دانشگاه آمریکایی جانزهاپکینز، تعداد درگذشتگان درهر صد هزار نفر در انگلستان 27.30 و در ایرلند - 15.84 است. برای مقایسه، در اسپانیا - 46.48. سایر شاخص ها نیز بسیار گویا است. به عنوان مثال، علیرغم تفاوت قابل توجه در تعداد جمعیت، 66.6 میلیون نفر در انگلیس و 4.4 میلیون نفر در ایرلند، در زمان آغاز بحران همه گیر، هر دو کشور در بخش مراقبت های ویژه، تعداد مکان های یکسانی داشتند، شش تخت بیمارستانی برای هر 100 نفر. با این وجود، ایرلند آنچه در سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا اتفاق افتاد را مشاهده کرد و تصمیمات بنیادی گرفت. اما نخست وزیر بوریس جانسون، یکی از کسانی که بیشتر مخالف اعمال محدودیت در جمعیت بود، سرانجام در 23 مارس تصمیم اعمال قرنطینه را گرفت، که در حال حاضر تا 7 ماه مه دوام خواهد داشت، زمانی که مطابق با قوانین مربوط به کرونا مصوبه مجلس، در اقدامات مربوطه تجدید نظر خواهد شد.

جراحان ایرلند شمالی پای پسربچه ای را عقب به جلو دوختند - اسپوتنیک ایران
جراحان ایرلند شمالی پای پسربچه ای را عقب به جلو دوختند

تعلیق مسابقات فوتبال: حتی در پایان ماه فوریه، ایرلند از به تعویق انداختن یک بازی فوتبال خبر داد، که قرار بود در تاریخ 7 مارس بین تیم ملی ایرلند و تیم ملی ایتالیا برگزار شود، در حالی که تنها 12 نفر در آن زمان در ایتالیا درگذشتند و تعداد موارد تایید شده ابتلا به کرونا کمتر از 400 نفر بود و در 2 مارس که در ایرلند تنها یک مورد عفونت کشف شد، دفتر گوگل در دوبلین 8 هزار کارمند خود را به دورکاری منتقل کرد. بعداً، در 9 مارس، لیو ویردکار نخست ایرلند جشن گرفتن روز سنت پاتریک را در 17 مارس لغو کرد، پس از سه روز مراکز آموزشی، بارها و رستوران ها بسته شد. در 10 آوریل، نخست وزیر اعلام کرد که این اقدامات حداقل تا 4 ماه مه طول خواهد کشید.

در همین حال، در انگلستان در تاریخ 11 مارس در جریان بازی اتلتیکو - لیورپول، طرفداران جایگاه ها را پر کردند و چند روز قبل، نخست وزیر بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی، به خبرنگاران گفت که وی از بیمارستانی بازدید کرده است که بیماران آن مبتلا به Covid-19 هستند و دست بعضی از آنها را فشرد و اعلام کرد که در آینده نیز همین کار را خواهد کرد. سه هفته بعد، خود بوریس جانسون در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان لندن با ویروس کرونا بستری شد. اکنون او برای بهبودی در یك خانه خارج از شهر بسر می برد و متصدی کابینه انگلیس دومینیك رهاب وزیر امور خارجه است. کارشناسان معتقدند که، البته موفقیت دوبلین تا حد زیادی به اعمال اقدامات در مراحل اولیه مرتبط است، به عنوان مثال، اعلام قرنطینه، برقراری فاصله اجباری اجتماعی و انجام تست ها برای تشخیص ویروس اشاره می کنند.

شهردار لندن: تهران در مقابله با ویروس کرونا از لندن جلوتر است - اسپوتنیک ایران
شهردار لندن: تهران در مقابله با ویروس کرونا از لندن جلوتر است

لندن - کانون شیوع کرونا: ایرلند برای هر هزار نفر حدود 20 تست انجام می دهد، به مراتب بیشتر از انگلیس. به گفته کارشناسان، یکی از عواملی که می تواند بر این اختلاف تأثیر بگذارد، گرچه هنوز مطالعات جامعی وجود ندارد، تراکم پایین جمعیت در ایرلند است، برخلاف شهرهای بزرگی که مردم در آنها بطور فعال از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند. به این خاطر در لندن، مرکز بریتانیا و همچنین مکانهایی که تعداد بیشتر افراد مسن در آنجا زندگی می کنند، خطر عفونت بیشتر است.

از دیدگاه سیاسی، موفقیت در مبارزه با همه گیری موضع نخست وزیر ایرلند لیو ویردکار Leo Varadkar، نماینده حزب دموکرات مسیحی فینه گیل  "Fine Gel"، که در انتخابات فوریه گذشته باخت را تقویت بخشید. رأی دهندگان حزب را مجازات کردند زیرا با وجود قدرتی که داشت رهبری آن بر خلاف رشد اقتصادی، به مراقبت های بهداشتی توجه نمی کرد، که به گفته شهروندان، رشد اقتصادی در درآمد واقعی شهروندان تأثیری نداشت.

با این وجود، این بحران موقعیت نخست وزیر را تقویت کرد، هنگامی که در 5 آوریل مشخص شد که هفته ای یک بار او در بیمارستان به مبارزه با کروناویروس کمک کند. قبل از نخست وزیر شدن، لیو ویردکار به مدت هفت سال به عنوان پزشک کار کرده بود. در همان روز، 5 آوریل، بوریس جانسون در بیمارستان بستری شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала