گزارش و تحلیل

شعله ور شدن جنگ قدرت در لبنان

© Sputnik / Mikhail Alaeddin /  مراجعه به بانک تصاویر شعله ور شدن جنگ قدرت در لبنان
شعله ور شدن جنگ قدرت در لبنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانی که سعد الحریری علیرغم اصرار همه جناح های سیاسی داخلی لبنان از پست نخست وزیری استعفا داد، تصور می کرد که دیگر گروه‌های سیاسی ناچار هستند مجددا وی را انتخاب کنند.

اسپوتنیک - زمانی که آقای سعد الحریری علیرغم اصرار همه جناح های سیاسی داخلی لبنان به حرف عربستان سعودی و ایالات متحده گوش داد و از پست نخست وزیری استعفا داد، تصور می کرد که دیگر گروه های سیاسی ناچار هستند مجددا وی را انتخاب کنند و ایشان دولتی کاملا همسو با خود نشکیل دهد.

تظاهرات در لبنان - اسپوتنیک ایران
با کاهش شدید ارزش پول لبنان معترضان به بانک ها حمله کردند

در واقع این اتفاق نوعی کودتا بر علیه توافقاتی که قبلا میان جناح های سیاسی لبنان برای تشکیل دولت انجام شده، بود.

نوامبر 2017 آقای حریری به عربستان سعودی سفر کرد و چند ماهی در آنجا توسط شاهزاده محمد بن سلمان بازداشت بود وبا اصرار و مقاومت رییس جمهوری فعلی لبنان یعنی ژنرال میشال عون و رییس مجلس لبنان آقای نبیه بری و دبیر کل حزب الله سید حسن نصر الله و فشارهای آنها بر مجامع بین المللی آزاد شد به نوعی مدیون جناح های سیاسی موسوم به 8 مارس بود.

در این جریان گروه های موسوم به 14 مارس که خود را متحد آقای حریری می دانستند همه پشت او را خالی کردند و چشم به حساب های بانکی خود که توسط عربستان سعودی پر می شد بستند.

پس از آزادی آقای حریری امیدهای بسیاری در لبنان شکل گرفته او که ایشان از این اتفاق درس عبرتی گرفته باشد و متوجه باشد که کدام جناح سیاسی و یا سیاستمداران در لبنان واقعا وطن پرست هستند و کدام جناح وطن فروش.

همین امیدها منجر شد بسیاری در لبنان امیدوار باشند دولتی که در پی این اتفاق تشکیل می شود به نوعی ناجی لبنان باشد.

اما پس از تشکیل دولت، آقای حریری باز هم به سمت و سوی سیاست های قبلی خود برگشت و با موج سواری بر تظاهراتی که توسط عوامل ایالات متحده و عربستان سعودی در لبنان هدایت می شد تصور کرد می تواند کار را تمام کند و مجموعه 8 مارس که اکثریت پارلمانی را نیز در انتخابات به دست آورده بودند کنار بگذارد.

کمک حزب الله به دولت لبنان در مبارزه با کرونا  - اسپوتنیک ایران
کمک حزب الله به دولت لبنان در مبارزه با کرونا

خوب روند اتفاقات در لبنان نشان داد که این کشور با قحط الرجال مواجه نیست و وقتی مشخص شد که آقای حریری هنوز متوجه جایگاه سیاسی خود در میان مردم لبنان نشده رییس جمهوری لبنان آقای حسان دیاب که یک شخصیت بسیار محترم در میان اهل تسنن هست را مامور تشکیل کابینه لبنان کرد.

علیرغم همه سنگ اندازی هایی که جناح 14 مارس برای تشکیل حکومت انجام دادند اما آقای حسان دیاب موفق شد دولت تشکیل دهد.

حدود یک ماه پیش سفیر ایالات متحده در بیروت خانم "دوروتی شیا" ملاقاتی با آقای دیاب داشت و در این ملاقات به نخست وزیر لبنان را تهدید کرد که اگر به خواسته های آمریکا در تحریم حزب الله و جبهه مقاومت تمکین نکند آمریکا از همه ابزار خود برای فشار اقتصادی بر لبنان استفاده خواهد کرد و مشکلات اقتصادی لبنان دو چندان خواهد شد.

سفیر آمریکا همچنین تلاش کرد آقای دیاب را مجاب کند که اگر با آمریکایی ها همکاری کند ممکن است ایالات متحده کمک کند بسیاری مشکلات اقتصادی لبنان حل شود، البته قطعا منظور وی نیز این بود که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را وادار کند تا پول به لبنان قرض دهند.

رسانه‌ها: آمریکا جاسوس اسرائیل را از لبنان خارج کرد  - اسپوتنیک ایران
رسانه‌ها: آمریکا جاسوس اسرائیل را از لبنان خارج کرد

طبیعتا آقای دیاب که یک فرد ملی گرا هست با خواسته سفیر آمریکا مخالفت کرد و مشاهده کردیم رییس بانک مرکزی لبنان که جزو مهره های آمریکا در لبنان به حساب می آید دست به کار شد و ملیاردها دلار از پولهای موجود در بانک های لبنان (حدود شش ملیارد دلار) را طی یکی دو هفته اخیر به خارج از این کشور ارسال کردند.

این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی و انتشار ویروس کرونا، دولت لبنان قوانین و مقررات خاصی برای دریافت نقدی ارز از بانک ها و یا حواله کردن آن به خارج وضع کرده.

جناح وابسته به آقای حریری هم شروع به کار کردند و با استفاده از توانمندی های اقتصادی خود که طبیعتا از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در اختیار دارند اوضاع اقتصادی این کشور را به سمت و سوی ورشکستگی برده اند تا آقای دیاب را وادار کنند استعفا دهد.

آنها به خوبی می دانند که اگر آقای دیاب استعفا دهد احتمال اینکه دولت جدید بخواهد در لبنان مجددا شکل بگیرد بسیار دشوار خواهد بود و این کشور وارد یک خلاء حکومتی می شود، خلاء ای که آنها امیدوار شود یا منجر به بازگشت آقای حریری به قدرت گردد و یا اینکه منجر به استعفای پارلمان و انتخابات مجدد گردد.

دقیقا همان سیاستی که آمریکا در بسیاری از کشورهای دیگر دنبال کرد و این روزها در عراق نیز دنبال می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала