گزارش و تحلیل

بحران نفت؛ عربستان به کمک آمریکا شتافت

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر بحران نفت؛ عربستان به کمک آمریکا شتافت
بحران نفت؛ عربستان به کمک آمریکا شتافت       - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاض قصد دارد برای ایالات متحده پرل هاربر نفتی تدارک ببیند.

اسپوتنیک، وال استریت ژورنال نوشت که ریاض قصد دارد برای آمریکا پرل هاربر نفتی را تدارک ببیند. این اقدام برای اقتصاد و صنایع نفتی آمریکا نقش فاجعه باری ایفا خواهد کرد.

گروه نفتکش های سعودی به سواحل ایالات متحده نزدیک می شود و کسی کاری انجام نمی دهد. کرک ادواردز، رئیس شرکت نفتی Latigo Petroleum LLC.  مستقر در تگزاس، گفت: هر بشکه نفتی که توسط تانکرهای سعودی آورده می شود، بشکه ای از نفت تولید شده در آمریکا را بیرون می اندازد.

اگر آمریکا واردات نفت عربستان را متوقف کند، کل سیستم نفتی از بین می رود - اسپوتنیک ایران
اگر آمریکا واردات نفت عربستان را متوقف کند، کل سیستم نفتی از بین می رود

با این حال، تخمین های خوش بینانه تر هم وجود دارد. مارک پاپا ، یک تولید کننده مشهور نفت شیل، به این نشریه گفت: "ما درد کوتاه مدت بسیار شدیدی خواهیم داشت."  

خطر اصلی 40 تانکر حامل نفت - چنان مقادیر طلای سیاه است که ایالات متحده در دوره فعالیت اقتصادی معمولی در طی هفت ماه وارد می کند. ولی در آمریکا برای ذخیره سازی چنین مقادیر نفت جایی وجود ندارد. حتی با کار با ظرفیت کامل، پالایشگاههای آمریکایی نمی توانند مقدار هفت ماهه نفتی که در روزهای آینده به سواحل آمریکا می رسد قبول کند تا چه رسد به شرایط اپیدمی کرونا و اقدامات قرنطینه همراه با کاهش چشمگیر هر نوع تولیدات.

این بدان معنی است که ظرفیت ها برای ذخیره سازی نفت در آمریکا، که در حال حاضر هم نزدیک به "حالت بسته" است، یا کاملاً  بسته یا به معنای واقعی کلمه در سرحد لبریز شدن خواهد بود، که به نوبه خود منجر به این وضعیت خواهد شد که محصول شرکت های مولده نفت شیل به سادگی جایی برای ذخیره محصول خود نخواهند داشت. به این خاطر، تولید "بنا به دلایل فنی" باید برچیده شود. صرف نظر از مخارج لازم و پیامد های مالی.

اگر كشاورزی كه بدون امكان بازاریابی یا ذخیره سازی محصول خود باقی مانده باشد، می تواند آنرا در مزرعه رها كند. اما چاه نفت باید دقیقاً متوقف شود - نفت را نمی توان بیرون یا در خاک  ریخت.

تولید کنندگان نفت شیل آمریکا واقعا دلیل های  کافی برای وحشت دارند. 40 نفتکش پر از نفت عربستان سعودی یعنی 30-32 میلیون بشکه اضافی است.

این تانکرها حتی قبل از پایان مذاکرات در باره کاهش استخراج نفت مطابق توافق اوپک + و هماهنگی برنامه ها برای کاهش تولید نفت، اجاره، بارگیری و به ایالات متحده روانه شدند. به گفته روزنامه نگاران، موجی از نفت عربستان درست در ماه مه ایالات متحده را خواهد پوشاند. و حالا شرکت های نفتی آمریکا به امید   متوقف کردن این کشتی ها سعی می کنند از طریق رسانه ها نزدیک شدن این موقعیت را به اطلاع کاخ سفید و ساختارهای لابی گر آن برسانند.

تهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت

گزینه های حمایتی که دونالد ترامپ می تواند به آنها متوسل شود چندان چشمگیر نیست. به یاد بیاوریم که حزب دموکرات پیش از این با موفقیت تلاش ترامپ را معطوف به وام دادن به تولیدکنندگان نفت شیل مسدود کرد و رئیس جمهور را از فرصت پر کردن ذخایر استراتژیک ایالتی از نفتی که به سرعت ارزانتر می شد محروم کرد، هرچند از نظر اقتصاد و حتی امنیت ملی، این اقدام ترامپ شایسته احترام بود.

سناتورهای دموکرات و اعضای کنگره از طرف این حزب  به طور جدی در برابر هرگونه تلاش دیگر برای تأمین حمایت مالی از شرکت های نفتی مقاومت می کنند، آنها کارمندان آن بخش را به خاطر رأی داده شده به جمهوریخواهان و صاحبان را بخاطر کمک های مالی به کمپین ترامپ در سال 2016 ، مجازات می کنند. ایلون ماسک بت جوانان آمریکایی نبز علیه حمایت دولت از صنعت نفت، اظهار نظر کرد. این بدان معنا نیست که ترامپ به هیچ وجه قادر به کمک نخواهد بود، اما انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود. ایجاد موانع تعرفه ای یا ممنوعیت بارگیری این تانکرها در بنادر آمریکایی به طور اساسی اوضاع را اصلاح نخواهد کرد. اگر کشتی های نفتی منتظر بارگیری در سواحل ایالات متحده باشند، مشکل دیگری رخ خواهد داد: اکنون تانکرها،   همانطور که بلومبرگ (و بسیاری از رسانه های دیگر) خاطرنشان می کنند، برای ذخیره سازی اضطراری نفت بطور گسترده استفاده می شوند. کمبود جدی تانکرهای خالی در بازار وجود دارد، این بدان معناست که ممنوعیت بارگیری تانکرهای وارد شده از عربستان سعودی به ایالات متحده، بازار جهانی را از 30-32 میلیون بشکه دیگر حجم ذخیره قابل دسترسی محروم می کند - و این نیز به یک عامل منفی برای قیمت نفت تبدیل می شود. برخی سناتورهای آمریکایی در حال حاضر خواستار تحقیق درباره اقدامات عربستان سعودی و روسیه در بازار جهانی نفت هستند. شاید این تحقیقات انجام شود و حتی منجر به تحریم های کذایی گردد. اما بعید است كه این امر به شركتهای آمریکایی نفت شیل كه باید در آینده ای نه چندان دور "درد شدید" را تجربه كنند، تسلیت بخشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала