اعلام جزئیاتی درباره کار نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین

© Photo / IRNAماهواره نظامی ایران
ماهواره نظامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد از ماهواره نظامی "نور" که ایران بتازگی آنرا به مدار زمین پرتاب کرده، سیگنال دریافت می شود.

به گزارش اسیوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره پرتاب ماهواره نور گفت: موتور مرحله اول این ماهواره‌بر، سوخت مایع و ساخت وزارت دفاع است و در موشکهای زمین به زمین کاربرد دارد.

وی ادامه داد: امروز فضا یک واقعیت است و بدون حضور در فضا از خیلی از امکانات در حوزه‌های نظامی و غیر‌نظامی خودمان را محروم کردیم و بعد پنجم امور دفاعی فضایی است.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: محدودیت‌هایی که در عرصه زمینی برای اشراف اطلاعاتی داریم در فضا وجود ندارد. امروز فضا برای همه آزاد است و ما می‌توانیم در فضا همه جا برویم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ماهواره نور در مدار خود قرار گرفته است و زمانی که این پرتاب انجام شد از ایستگاه‌های تهران زاهدان و چابهار سیگنال دریافت کردیم و شب گذشته نیز بازسیگنال دریافت کردیم و این ماهواره هر 90 دقیقه یک‌بار دور زمین می‌چرخد. ظرف سه چهار روز آینده تنظیمات این ماهواره تمام شده و کاربری آن صد در صد است.

سید عباس موسوی - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران نسبت به مواضع آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره نور به فضا

وی اظهار داشت: سال 88 همزمان با شروع به کار بنده، با تصویب رهبر انقلاب نیروی هوایی به نیروی هوافضا تبدیل شد و همان موقع ستادکل نیروهای مسلح این موضوع را تشخیص داد و از همان سال فرماندهی فضایی در نیرو تشکیل شد.

وی ادامه داد: ماهواره نور، اولین ماهواره بومی ما بود اما ما هم‌اکنون ماهواره در فضا داریم که کار مشترک با سایر کشورها بوده و طبیعتاً دنبال توسعه این فرماندهی هستیم.

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: ماهواره نور یک ابرپروژه بود. با این کار سطح بزرگی از فناوری شکسته شد و ما از آنها عبور کردیم. ماهواره‌بر قاصد چندمرحله‌ای است که هر مرحله خودش یک پروژه جداگانه است. برای سبک‌سازی بدنه باید از مواد کامپوزیت استفاده می‌کردیم که خودش پیچیدگی‌هایی داشت.

سردار حاجی‌زاده درباره ماهواره‌بر قاصد گفت: مرحله اول این ماهواره‌بر سوخت مایع است چون ما می‌خواستیم ارزان تمام شود چون موتور سوخت جامد را بیرون جو آزمایش نکرده بودیم و این موتور برای یکی از موشکهای قدیمی ما بود که از آن استفاده کردیم. اما در مراحل بعدی موتور مرحله اول را هم سوخت جامد می‌کنیم، ضمن اینکه سوخت جامد موجب کوچک شدن موشک می‌شود. این کار که در بدنه ماهواره‌بر انجام شد لبه تکنولوژی است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: برای مثال موشک رعد 500 با 200 کیلومتر بردِ بیشتر، وزن کمی نسبت به موشک‌های بدنه فلزی دارد.

وی درباره موتور ماهواره‌بر باید گفت: موشک از لحظه اول پرتاب باید هدایت شود. در موشک سوخت مایع با بالک‌هایی که در انتهای موشک است این کار انجام می‌شود اما در سوخت جامد کنترلی روی سوخت نداریم و نازل خروجی موشک باید هدایت موشک را انجام دهد. ما ابتدا به فناوری نازل متحرک دست پیدا کردیم و بعد توانستیم ماهواره به فضا پرتاب کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی این ماهواره‌بر توسط جوانان کشور طراحی و تولید شده است. داد و فریاد آمریکایی‌ها نتیجه موفقیت این ماهواره است و آنها می‌دانند ما به یک توانایی جدید دست پیدا کردیم.

سردار حاجی‌زاده با ابراز اینکه سیستم اطلاعاتی غرب در جریان پرتاب ماهواره جا ماند گفت: طبیعی است که آنها از این کار ما ناراحت باشند. آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را ترور کردند. آنها می‌توانستند این کار را توسط یک تیم تر‌وریستی انجام دهند، اما این کار را کردند که که بگویند "نماد مقاومت را زدیم."، بعد هم گفتند "52 نقطه ایران را می‌زنیم" و منظور آنها از مرکز فرهنگی بیت رهبری بود. اما پایگاه عین‌الاسد زده شد و برنامه حسینیه امام خمینی هم برای اولین بار زنده پخش شد.

وی افزود: ما امروز یک ابرقدرتیم و با قدرت فناوری فضایی را پیش می‌بریم به‌طوری که کشور بیمه شود و مردم با خیال راحت به اقتصاد بچسبند. در روز عملیات عین‌الاسد تصور می‌کردیم آنها هم پاسخ دهند و ما آماده بودیم 400 نقطه را مورد هدف قرار دهیم اما آنها پاسخ ندادند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: تلاش می‌کنیم در آینده نه‌چندان دور ماهواره بعدی را در مدار بالاتر با کارایی بهتر قرار دهیم.

وی با اشاره به مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پرتاب ماهواره نور گفت: این کار باید در بخش‌های دیگر هم تسرّی پیدا کند و نخبگان و خواص ما در برابر مردم تکلیف دارند و باید مشکلات مردم را حل کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала