گزارش و تحلیل

تهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت

© REUTERS / Tom Brennerتهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت
تهدید ترامپ علیه ایران و افزایش قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهدید رئیس جمهور ترامپ علیه قایق های تندرو ایرانی منجر به افزایش قیمت نفت در بازار می شود.

اسپوتنیک - دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به نیروی دریایی این کشور دستور داد تا به سمت قایق های تندرو ایرانی که کشتی های آمریکایی را آزار می دهند، تیراندازی کنند.

سخنان جدید ترامپ خطاب به جمهوری اسلامی  - اسپوتنیک ایران
سخنان جدید ترامپ خطاب به جمهوری اسلامی

روز چهارشنبه 27 فروردین، نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که 11 قایق نیروی دریایی ایران در شمال خلیج فارس چندین بار برای شش ناو جنگی آمریکایی مزاحمت ایجاد کرده و در فاصله خطرناکی به آنها نزدیک شده‌اند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران نیز در روز 31 فروردین در اطلاعیه ای با جعلی و هالیوودی خواندن روایت آمریکایی از ماجرای 15 آوریل در خلیج فارس، تاکید کرد: مستندات خلاف ادعای آمریکایی ها است و هرگونه خطای محاسباتی را قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

پس از بروز این حوادث، اینترفکس نوشت روز پنجشنبه در معاملات آتی، قیمت نفت 4 – 5 درصد پس از تهدید قایق های تندرو ایرانی توسط دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا افزایش خواهد داشت.

سعید میرترابی حسینی کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در اینباره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: به طور کلی خلیج فارس یک آب راه مهم تجاری است و در در زمینه جابجایی نفت، اهمیت فوق العاده ای دارد. از اینرو تنش هایی که در این منطقه رخ دهد، در بازار و قیمت نفت تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین همچنین تاثیراتی قاعدتا وجود دارد و از اینرو هرگونه حوادث تنش آمیزی که در خلیج فارس بین کشورهای منطقه خلیج فارس و یا کشورهای فرا منطقه ای مثل آمریکا باشد، بر روی قیمت نفت اثر صعودی می گذارد و منجر به افزایش قیمت نفت می شود.

وی افزود: اما اینکه هدف از این اقدامات افزایش قیمت نفت باشد، به نوعی گمانه زنی است که می توان چنین هدف و برداشتی نیز از آن داشت.

همچنین حسن خسروجردی رئیس سابق هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و رئیس شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا به خبرنگار اسپوتنیک گفت: آمریکا در حال حاضر تولید نفت چندانی ندارد و تولید نفت نیز برای آنها مقرون به صرفه نیست، از اینرو ترامپ تا حدودی می خواهد که قیمت نفت تغییر پیدا کند و خلیج فارس را نا امن کند تا قیمت نفت افزایش پیدا کند.

بنابراین این اظهارات یک بهانه برای نا امن کردن خلیج فارس است و سپاه در این وهله زمانی که ایران درگیر ویروس کرونا است به دنبال ایجاد بحران نیست و ترامپ سعی می کند با تحریک کردن حوادثی را پیش بیاورد که قیمت نفت افزایش یابد.

قیمت نفت در کل دنیا سقوط کرده است و ترامپ به این فکر می کند که اگر این کشور بخواهد نفت تولید کند به صرفه نیست و بهتر است که خرید کند. با اینکه قیمت نفت پایین است و خرید به صرفه است، این موضوع هم باید در نظر گرفته شود که تمام دنیا ارزان خریداری می کند و آمریکا برای اینکه نفت این کشور اقتصادی باشد، تلاش می کند بحران ایجاد کند و دنبال بحران است و این ادعاهای اخیر تنها یک بهانه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала