اخطار نبنزیا به اسرائیل

© Sputnik / Nancy Siesel /  مراجعه به بانک تصاویر واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد اسرائیل را از اجرایی کردن یک طرفه «معامله قرن» برحذر داشت.

به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، اسرائیل را از اجرایی کردن یک طرفه «معامله قرن» در رابطه با الحاق سرزمین‌های فلسطین برحذر داشت.

وی با سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره حل و فصل درگیری خاورمیانه در فرمات آن‌لاین  گفت:« متأسفانه اخباری در باره تشدید فعالیت شهرک سازی ، تخریب املاک و مستغلات فلسطین دریافت می شوند که نگران‌کننده است.درگیری ها هم پایان نمی یابد که قربانی برجا می گذارد. در این نشست نسبت به اینکه رهبران اسرائیل و فلسطین به این درک رسیده‌اند که بحران سیاسی داخلی باید رفع شود، توجه شد. اما خبار مربوط به اجرایی کردن یکسویه «معامله قرن» از طرف اسرائیل و از جمله الحاق سرزمین های فلسطین باعث نگرانی جدی می گردد.

در این رابطه این نکته اهمیت زیادی دارد که باهدف حفظ  فرایند صلح، طرفین دست به عملیات تحریک‌آمیز و برداشتن گام های یکجانبه نزنند. روسیه برای تقویت صفوف فلسطینی منتها تلاش خود را بکار می برد. نقش دوستان مصری در این جهت را عالی ارزیابی می ‌کنیم».

نقش برتر آمریکا  در رشته انرژی جهان در معرض خطر قرار دارد - اسپوتنیک ایران
نقش برتر آمریکا در رشته انرژی جهان در معرض خطر قرار دارد

معاملهٔ قرن یا طرح صلح ترامپ پیشنهاد صلح بین اسرائیل و فلسطین به منظور حل و فصل منازعه فلسطین-اسرائیل است که توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده مطرح شد. این طرح به ابتکار جرد کوشنر مشاور ارشد آمریکا تدوین شد و رسانه‌ها آن را «معامله قرن» نامیدند. طبق این طرح، اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

دفتر سیاسی حماس مخالفت قاطع خود با آنچه معامله قرن نامیده می‌شود، را اعلام ‌کرد. ایران، پاکستان و برخی از کشورهای عربی مانند اردن و مصر مخالفت خود با این طرح را نشان داده‌اند.

روسیه نیز با صدور بیانه‌ای گفته است که اسرائیل و فلسطین دو طرف درگیر در این موضوع هستند. واشنگتن نیز تصمیم گیرنده این درگیری‌ها نیست. حزب‌الله مخالفت خود را با معامله قرن اعلام کرد و این طرح را معامله ننگین خواند. اتحادیه اروپا از طرح معامله قرن انتقاد کرده و به شدت ابراز نگرانی کرد.

ترکیه و اردن با این طرح مخالفت کردند. عبدالله دوم پادشاه اردن به شدت به طرح آمریکایی معامله قرن علیه مسئله فلسطین واکنش نشان داد. اما امارات متحده عربی موافقت خود را با طرح اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала