آیا ضدعفونی‌کردن بسته‌های خرید در دوره کرونا ضروری است؟

© Sputnik / Alexander Imedashvili /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ضدعفونی‌کردن بسته‌های خرید در دوره کرونا ضروری است؟
آیا ضدعفونی‌کردن بسته‌های خرید در دوره کرونا ضروری است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، یکی از کارهای خسته‌کننده بسیاری از مردم، شستن و ضدعفونی‌کردن بسته‌های خرید است. آیا این کار ضروری است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق،  بسیاری از افراد پس از خرید مواد غذایی آنها را در خانه ضد عفونی می‌کنند، اما تمام کارشناسانی که ما با آنها صحبت کردیم می‌گویند که ضدعفونی‌کردن و شستن دست‌ها با لمس هر بسته موادغذایی واقعا لازم نیست. شاید اگر بدانید که هیچ‌یک از این کارشناسان این کار را انجام نمی‌دهند احساس راحتی بکنید. اگر خیالتان با ضدعفونی‌کردن بسته بندی موادغذایی راحت می‌شود پس بهتر است نهایتا به آب و صابون بسنده کنید و از اسپری ضدعفونی‌کننده استفاده نکنید.

بهتر است روی دوری از افراد تمرکز کنید، نه مواد غذایی

بسیاری از مردم نگران این هستند که در زمان خرید از طریق بسته‌بندی خوراکی‌ها یا حتی کانتر صندوقدار، ویروس کرونا را با خود به خانه بیاورند. اما همه کارشناسان یکصدا بر این عقیده هستند که بزرگ‌ترین خطر هنگام تهیه مواد غذایی حضور در فروشگاه و در کنار سایر افرادی است که ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشند. آنجلا راسموسن، یک متخصص ویروس‌شناسی در مرکز عفونت و ایمنی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا آمریکا می‌گوید: در حالی‌ که تماس با ویروس از طریق سطوح آلوده امکان‌پذیر است، اما بیشترین انتقال احتمالا از طریق قطرات تنفسی صورت می‌گیرد که در هنگام نزدیک بودن افراد به یکدیگر اتفاق می‌افتد.

سریع خرید کنید و به خانه برگردید

دونالد شافنر، میکروبیولوژیست موادغذایی و استاد برجسته دانشگاه راتگرز در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر توصیه می‌کند که از فروشگاه‌هایی خرید کنید که در ساعت‌های مشخص فقط به چند نفر اجازه ورود به فروشگاه را می‌دهند و بنابراین نمی‌گذارند ازدحام ایجاد شود. هر چند این کار ممکن است موجب ایجاد یک صف طولانی در خارج از فروشگاه بشود اما برای رعایت فاصله اجتماعی در داخل فروشگاه خوب است، ضمن این که بهتر است زمانی که داخل فروشگاه هستید سریع خرید کرده و از آنجا خارج شوید تا شانس ابتلا را به حداقل برسانید.

ماسک بزنید

بارها اعلام شده است افراد می‌توانند پیش از بروز علائم ناقل ویروس باشند، بنابراین ممکن است شما ندانید چه‌ کسی مبتلاست. به همین دلیل بهتر است طبق توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در اماکن عمومی ماسک بزنید.

کارت‌های اعتباری و دست‌ها را ضدعفونی کنید

به محض رسیدن به فروشگاه، دستگیره سبد خرید را ضد عفونی کنید. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی حالا این کار را برای مشتریان انجام می‌دهند اما خب بهتر است که ضدعفونی‌کننده دست مخصوص خود را همراه داشته باشید. در طول خرید هرگز دست‌ها را به‌ صورت نزنید. یک نکته دیگر این است که هرگز حین خرید از تلفن همراه خود استفاده نکنید زیرا تلفن راه خوبی برای رسیدن دست شما به‌صورت‌تان است و در نتیجه اگر دست شما آلوده شده باشد به راحتی به بدن راه پیدا می‌کند. ضمنا پس از پرداخت هزینه خرید با کارت اعتباری آن را سریع ضدعفونی کنید.

دستکش معجزه نمی‌کند

شافنر می‌گوید: دستکش‌ها معجزه نمی‌کنند. تصور نکنید که با پوشیدن دستکش راه ورود ویروس به بدن را بسته‌اید. به محض این که با دستی که دستکش دارد سطح آلوده‌ای را لمس کنید آن هم آلوده شده است. راسموسن می‌گوید: من بسیاری از افراد را می‌بینم که تمام روز در اماکن عمومی دستکش پوشیده‌اند و فعالیت‌های عادی زیادی را مانند حرف زدن با موبایل، خوردن غذا و... را انجام می‌دهند. آنها تصور می‌کنند همین‌که دستکش دارند کافی است و دیگر ویروس به بدنشان وارد نمی‌شود.

خودتان را برای شستن مواد غذایی خسته نکنید

بسیاری از افراد پس از خرید مواد غذایی آنها را در خانه ضد عفونی می‌کنند، اما تمام کارشناسانی که ما با آنها صحبت کردیم می‌گویند که ضدعفونی‌کردن و شستن دست‌ها با لمس هر بسته موادغذایی واقعا لازم نیست. شاید اگر بدانید که هیچ‌یک از این کارشناسان این کار را انجام نمی‌دهند احساس راحتی بکنید. راسموسن می‌گوید که احتمال آلوده شدن از طریق سطوح آلوده صفر نیست اما نسبتا کم است. به این دلیل که قطرات تنفسی باید حتما روی یک نقطه دقیق فرود بیایند مثلا یک جعبه دستمال کاغذی یا یک بسته ماکارونی و حتی در این صورت باید به اندازه کافی ویروس روی این سطوح وجود داشته باشد که بتواند شما را مبتلا کند. اما اگر شما اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کنید و پس از لمس بسته‌بندی‌های غذایی، پیش از پخت‌وپز و قبل از خوردن غذا دست‌ها را بشویید، احتمال ابتلا به ویروس مرموز کرونا بسیار بسیار کم خواهد شد.

در اینجا زمان بسیار با شما یار خواهد بود: به محض این که ویروس روی سطح می‌نشیند، آلودگی‌اش شروع به از بین رفتن می‌کند. پس از ۲۴ساعت میزان زیادی از ویروس‌ها دیگر قابل انتقال نیستند. تحقیقات نشان داده است که پس از ۷۲ساعت ویروس دیگر روی سطوح قابل ردیابی نیستند. بنابراین اگر می‌دانید کنسروی که خریداری کرده‌اید را تا ۲ یا ۳ روز دیگر استفاده نمی‌کنید، لازم نیست آن را ضدعفونی‌کرده یا بشویید، کنار بگذارید و دست‌هایتان را بشویید و به کارتان برسید. البته حواستان باشد که پس از جابه‌جا کردن خریدهایتان میز آشپزخانه‌تان را با مواد ضدعفونی‌کننده سطوح تمیز کنید.

احتیاط لازم

اگر خیالتان با ضدعفونی‌کردن بسته بندی موادغذایی راحت می‌شود پس بهتر است نهایتا به آب و صابون بسنده کنید و از اسپری ضدعفونی‌کننده استفاده نکنید چون در نهایت منجر به آلوده کردن آن می‌شود.

شافنر می‌افزاید که اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و دستمال‌های مرطوب برای استفاده روی سطوح سخت مناسب هستند و برای پلاستیک‌ها و بسته‌بندی روی موادغذایی مناسب نیستند.

برخی از مردم سبزیجات و میوه‌ها را با آب و مواد شوینده می‌شویند اما شافنر می‌گوید این کار ایده بدی است چرا که احتمال دارد که مواد صابونی به درستی از روی آنها پاک نشود و با خوردن آن فرد دچار اسهال و استفراغ بشود. او می‌گوید بهترین کار فقط شست‌وشوی محصولات با آب سرد است. اگر میوه و یا سبزی پوست سختی داشت می‌توانید آن را با یک برس بشویید. البته شافنر تأکید می‌کند میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات را کم نکنید: هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان بدهد میوه و سبزی منجر به کووید-۱۹ می‌شود. به‌ علاوه سبزیجات حاوی مواد مغذی مناسب هستند که می‌توانند علیه این بیماری در بدن شما ذخیره شوند. بهترین کار در نهایت استفاده از محلول‌های ویژه ضدعفونی سبزی و میوه است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала