یوروتروئیکا هیچ مخالفتی در اعطای وام به ایران ندارد

© Sputnik / Alexander Tscherbak /  مراجعه به بانک تصاویر یوروتروئیکا هیچ مخالفتی در اعطای وام به ایران ندارد
یوروتروئیکا هیچ مخالفتی در اعطای وام به ایران ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه آلمان اعلام داشت، یوروتروئیکا هیچ مخالفتی به صدور وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مبارزه با "کووید-19" ندارد

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، روز سه شنبه پس از مذاکرات با وزرای امور خارجه لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، اتریش و سوئیس اعلام داشت: یوروتروئیکا به ارائه وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مبارزه با همه گیری "کووید-19" اعتراض نمی کند، با این حال لازم است اطمینان حاصل شود که این وجوه برای اهداف مورد نظرشان استفاده خواهد شد.

ایران خواستار پرداخت وام درخواستی از صندوق بین المللی پول برای مبارزه با کرونا شد - اسپوتنیک ایران
ایران خواستار پرداخت وام درخواستی از صندوق بین المللی پول برای مبارزه با کرونا شد

وزیر امور خارجه آلمان افزود: اساسا دولت آلمان از احتمال ارائه وام صندوق بین المللی پول به ایران برای مبارزه با کرونا و ویروس و پیامدهای آن مثبت می نگرد، اما رأی نهایی دولت آلمان بستگی به این دارد که وام توسط صندوق بین المللی پول و ایران به چه شکلی توافق خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر هدف وام مبارزه با "کووید-19" باشد که ایران را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده است، پس ما، به همراه فرانسه و انگلیس، معتقدیم صندوق بین المللی پول در این مورد باید به شکلی مناسب شرایطی ایجاد کند که کمک برای غلبه بر این بحران باشد.

در رابطه با بهره برداری از ساز و کار مالی اینستکس، ماس تأکید کرد که پس از اولین تراکنشی که در مرحله ایجاد صورت گرفته است. ما در مورد معاملات بعدی صحبت می کنیم که ممکن است "در آینده نزدیک" اتفاق بیفتد.

به گفته وزیر خارجه، هر معامله با دقت مورد بررسی و بررسی قرار گرفته و احتمال تأمین مالی تروریسم و ​​استفاده از آن برای "پولشویی" وجود دارد.

در پایان ماه مارس، اولین معامله به عنوان بخشی از سازوکار مشترک برای داد و ستد با ایران اینستکس با دور زدن تحریم های آمریکا صورت گرفت، یک محموله لوازم پزشکی به ایران ارسال شد. وزارت امور خارجه آلمان اعلام كرد كه اعضای اینستکس به منظور توسعه این ساز و كار مالی، همکاری خود را با سازمان ایرانی STFI در مورد معاملات بیشتر ادامه خواهند داد.

در سال 2015، شش کشور (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه) و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران فراهم شد. این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

کشورهای اتحادیه اروپا سپس قصد خود را برای جبران خسارات ناشی از اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده و اطمینان از احتمال تجارت با عبور از محدودیت های ایالات متحده اعلام کردند. فرانسه، آلمان و انگلستان تصمیم گرفتند كه ساز و كاری مشترک مالی برای کار با ایران (اینستكس) ایجاد كنند. ایران از کاهش تدریجی تعهدات خود طبق این توافق خبر داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала