دستگاه‌های اکسیژن‌ساز ایرانی برای بیماران کرونایی

CC BY 4.0 / IRNA / کرونا ویروس در ایران
کرونا ویروس در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجهیزات پزشکی یکی از شرکت‌های دانش بنیان به منظور استفاده بیماران مبتلا به ویروس کرونا، تولید شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، پیمان بخشنده‌نژاد، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان  گفت که تجهیزات پزشکی در این شرکت به منظور استفاده بیماران مبتلا به ویروس کرونا تولید شده‌اند.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی دستگاه‌های اکسیژن ساز و کنترل فشار داخل ریه را برای پایش وضعیت بیماران مبتلا به ویروس کرونا به بازار عرضه کرد.

وی در ادامه گفت: «ما سه محصول در حال حاضر تولید می‌کنیم که برای بیماران کرونایی بسیار حیاتی است به همین خاطر شیفت‌های کاری خود را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز کشور به این محصولات را تامین کنیم. دستگاه «اکسیژن‌ساز» از جمله این محصولات است که اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین می‌کند و در واقع جایگزین کپسول اکسیژن است. همچنین این دستگاه اکسیژن لازم را از هوا استخراج کرده و پس از غربال به بیمار تحویل می‌دهد.

پس از شیوع کرونا در حدود ۴۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز تولید و به بازار عرضه شده ‌است. دومین محصول ما دستگاه BIPAP است که فشار داخل ریه را کنترل می‌کند. این دستگاه دو سطح فشاری دارد که به بیمار اجازه «دم» و «بازدم» می‌دهد. ما با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی توانسته‌ایم ظرفیت تولید این دستگاه را افزایش دهیم و تا کنون ۲۵۰ دستگاه از این نوع را تولید کرده و تحویل داده‌ایم.

روسیه به ایران ماسک و تجهیزات پزشکی ارسال می کند - اسپوتنیک ایران
روسیه به ایران ماسک و تجهیزات پزشکی ارسال می کند

سومین دستگاه تولید شده در رابطه با مقابله با ویروس کرونا، دستگاه AVAPS  است که هم‌اکنون این دستگاه در مرحله اخذ استاندارد و مجوزهای لازم قرار دارد. این دستگاه در کنار کنترل فشار، حجم هوای داخل ریه بیمار را هم کنترل می‌کند. زیرساخت تولید دستگاه AVAPS آماده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تولید هزار و ۵۰۰ عدد از این دستگاه و تحویل آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در در دستور کار قرار داده‌ایم.

مبلغ ۴ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مواد اولیه جهت ساخت دستگاه AVAPS و همچنین تهیه مواد اولیه دستگاه BIPAP و برای ظرفیت افزایش این دستگاه دریافت کردیم که پس از تولید این دستگاه ها تحویل وزارت بهداشت شدند».

پیشتر رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران ایران گفته  بود که دقت سامانه ویروس‌یاب در شناسایی و کشف ویروس کرونا بین ٧٠ تا ٨٠ درصد مورد اذعان متخصصان و پزشکان قرار گرفته است و بیش از ده روز در دست کم ده بیمارستان درگیر بیماران کرونایی کشور آزمایش شده است و به زودی فرآیند تولید و قابلیت‌های فنی این سامانۀ تشخیصی غربالگر با حضور اصحاب رسانه توسط متخصصین مرجع تشریح خواهد شد.

سپاه پاسداران مدعی است که «دانشمندان بسیجی» دستگاهی اختراع کرده‌اند که قادر است ویروس کرونا را تا شعاع صد متری شناسایی و نابود کند. این ادعا که به سرعت به موضوع طنز در شبکه‌های اجتماعی بدل شد واکنش سپاه پاسداران را برانگیخته که از زبان سخنگوی خود گفته است:« طبیعی است که این اختراع علاوه بر حیرت و عصابنیت دشمنان و بدخواهان داخلی و خارجی، شبهات و تردیدافکنی های نااگاهانه‌ای را برانگیزد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала