یمنی ها در مذاکرات با ائتلاف سعودی دست بالا را دارند

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisیمنی ها در مذاکرات با ائتلاف سعودی دست بالا را دارند
یمنی ها در مذاکرات با ائتلاف سعودی دست بالا را دارند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری فرانسه: نیروهای یمنی به علت به دست آوردن مناطق شمالی یمن، در هرگونه مذاکرات آتی از موضع قدرت گفتگو خواهند داشت و عربستان نیز مایل به خاموش کردن جنگ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارشی در رابطه با آخرین تحولات جنگ یمن نتیجه گرفته است که پس از گذشت بیش از پنج سال، موقعیت و جایگاه ائتلاف سعودی عقب‌گرد قابل توجهی داشته و در مقابل موضع نیروهای ارتش و کمیته‌ های مردمی یمن تقویت شده و آن‌ ها از موضع قدرت وارد مذاکره می‌ شوند.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی کرونا - اسپوتنیک ایران
نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی کرونا

به گفته این کارشناسان، دلیل تضعیف موقعیت عربستان سعودی به فشارهای بین‌ المللی علیه ریاض برای کاهش آمار تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی و همچنین تصمیم امارات برای کاهش تعداد نظامیان خود در یمن و از سوی دیگر اختلافات شدید داخلی در میان دولت مستعفی منصورهادی مربوط می شود.

ایلانا دلوجر پژوهشگر انستیتو "واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک" به خبرگزاری فرانسه گفت که عربستان سعودی مایل به خروج از جنگ یمن است و همینطور آماده است تا پول زیادی برای بازسازی این کشور بپردازد اما بعید است که وارد توافقی بشود که بخواهد یمن را به صورت کامل به حوثی ها واگذار کند.

او خاطر نشان شد: اولویت‌های عربستان سعودی به علت هزینه‌ بالای جنگ و نبود هیچ گونه دستاوردی، عوض شده و در همین حال تهدید ویروس کرونا، فرصتی برای عربستان به وجود آورده است که با حفظ آبرو بتواند بدون اینکه مقابل حوثی‌ها تسلیم شود، اعلام آتش بس کند.

پیتر سالزبری تحلیلگر گروه "بحران‌های بین‌المللی" نیز افزود: که هنوز توافقی برای آتش‌ بس وجود ندارد که بازیگران اصلی بر روی آن توافق نظر داشته باشند.

او گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی مستقر در صنعاء آتش‌بس را چیزی بیش از توقف حملات می‌ دانند و از ائتلاف سعودی می‌خواهند تا در هر توافق احتمالی آتی، ریاض پرداخت حقوق کارمندان یمنی را برای ده سال بر عهده بگیرد و همینطور هزینه بازسازی را به طور کامل پرداخت کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به سخنان "مارتین گریفیتس" نماینده سازمان ملل در یمن در مقابل اعضای شورای امنیت اشاره کرد که گفته بود پیشرفت بزرگی در مسیر آتش‌بس کامل به وجود آمده است. او پیش از آن نیز گفته بود که در سایه شیوع ویروس کرونا، توقف جنگ بسیار موضوع حیاتی به شمار می‌رود و علی‌رغم اینکه دولت سعودی در نهم آوریل، از توقف حملات به مدت دو هفته خبر داده بود، اما درگیری‌ها و حملات هوایی هنچنان ادامه دارد.

در پایان این نوشتار آمده است که حوثی‌ها به علت دستاوردهای نظامی در استان مأرب بعنوان آخرین مناطق تحت نفوذ ائتلاف سعودی در شمال یمن، از موضع قدرت سخن می‌گویند و پیش از اعلام آتش‌بس از سوی عربستان، سند حل و فصل کامل بحران را مطرح کرده و خواستار پایان محاصره دریایی، هوایی و زمینی شده بودند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала